B125: sportmotort, de milyet?

2011.12.09. 10:27

Harminc lóerő, de rendszáma nincs

From: From: b.p.

Date: December 8, 2011 9:03:09 PM GMT+01:00

To: tcolvasok

Subject: 125-öst, de milyet?

Tisztelt Totalbike!

Nagy örömmel olvastam, hogy elfogadták a B125-öt.

El is kezdtem nézegetni a 125-ös motorokat, de sajnos nem találtam olyat, ami beleférne a 11kW-os határba. Néztem több típust is: Aprilia AF1, Aprilia RS125, Caviga Mito, Yamaha TZR 125. ezek teljesítménye 25-35 Le között van, és soknak még rendszáma sincs.

A kérdésem az volna, hogyan lehet ezeket a motorokat használni A1-es jogosítvánnyal (szabályosan)?

Illetve milyen 125-ös sportmotorok vannak, amik teljesítménye nem halada meg a 11kW-ot?

A választ előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Sz. Péter


Kedves Péter!

Úgy tűnik, ön a régebbi korszak 125-ös motorjait kedveli. A nyolcvanas-kilencvenes években több nagy motorgyártó készített valamilyen versenymotornak tűnő, rendszerint kétütemű, kipufogószelep-vezérelt utcai sportmotort vagy endurót. Ezek az eredetileg 22-30 lóerős kétüteműek, meghökkentő menetteljesítményekre voltak képesek, ugyanakkor fenntartási költségeik is magasabbak voltak, mint a mai, az A1 15 lóerős korlátai közé szorított négyüteműeknek.

A műfaj éllovasai, a Honda, az Aprilia, Cagiva vagy éppen a Yamaha általában készítettek csökkentett teljesítményű változatot is a tüzes kétüteműekből, de a későbbi tulajdonosok sokszor éltek a lehetőséggel, és eltávolították a motorok fojtását. Így ma is sok olyan 125-ös kétütemű van a piacon, amely papíron 11 kilowattos, valójában, állapotától függően ennek a teljesítménynek a két- két és félszeresét produkálja.

Sokan a Ducati 916 formáit idéző Cagiva Mito Evot tartják a legjobbnak ezek közül a gépek közül, de vannak, akik a megbízhatóbb, ám egyszerűbb futóművel szerelt Honda NSR-eket kedvelik. Annak utolsó évjárata valamikor az ezredforduló után került ki az olasz gyárból, a Mito talán még ma, a Cagiva hányattatott évei után is létezik, az Aprilia pedig csak nemrég váltotta le a csodálatos kidolgozású RS125-öst, egy korszerű négyüteműre. Ne feledjük: ezeknek a korszakzáró kétüteműeknek a fojtását már költségesebb eltávolítani, mint a korábbi évjáratokét.

Javaslom, első motornak inkább válasszon egy jó állapotú, 11 kilowattos négyüteműt (pl. Honda CBR125, Derbi GPR 125, Yamaha YZF R125), és ha később, nagyobb teljesítményre vágyik azonos méret mellett, illetve vállalja az 5-6 literes benzinfogyasztást, az 5-600 kilométerenként 1 literes kétütemű motorolaj-fogyasztást, a típustól függően 10-20 ezer kilométerenként esedékes dugattyúszett-cserét, valamint, hogy ruhái motorozás után jellegzetes szagot árasztanak majd, keressen egy gondosan szervizelt "modern" kétüteműt, és csinálja meg a korlátozás nélküli motorjogosítványt. Ha képes együtt élni a fenti sajátosságokkal, óriási élményekhez jut egy ilyen motorral.

Üdvözlettel: Zách Dániel



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.