B125: néha a kicsi is férfias

2011.12.13. 15:16

B125: százhuszonötös chopper?

Feladó: Gábor

Dátum: 2011. december 9. 12:24

Címzett: Zirig Árpád

Tisztelt Totalbike!

Nagyon örültem a B125 sikerének, ezért el is kezdtem böngészni a 125-ös kategóriát. Viccből néztem meg a 125-ös choppereket, ám meglepve láttam, hogy léteznek egész jó(nak tűnő) mocik (pl. régebbi Suzuki Marauder 125). A kérdésem az lenne, hogy mennyire elég egy choppernek a 125 köbcenti, illetve mennyire jó választás egy ilyen motor első járműnek.

Üdvözlettel:

Gábor

Kedves Gábor!

Ha jobban körülnéz a 125 köbcentis motorok kategóriájában, újabb bizonyítékot talál majd arra, hogy nincsenek műfaji korlátok. A nagyobb gyártók az elmúlt évtizedekben mindenféle stílusú típust készítettek ekkora motorblokkal. Így nem maradhattak ki a chopperek és crusierek sem, jóllehet a fejekben ezek a gépek hagyományosan nagyok, súlyosak, férfiasak. Ugyan a kis custom gépek nem tartoznak a legkönnyebben vezethető 125-ösök közé, egy robogóval biztosan könnyebben boldogulna, de egy kis gyakorlással egy kis custom géppel is tökéletesen össze lehet szokni.

A hazai használtmotor-hirdetéseket megnézve kiderül, bőséges a választék ezekből a furcsa, de szerethető motorkerékpárokból, így rögtön ajánlhatok is néhány típust. Személyes kedvencem a Yamaha SR125. Ezt a motort sokan nem is tekintik choppernek, mivel a műfaj egyik legszolidabb képviselője. Nem különösebben lapos a villaszöge, nem hosszú a tengelytávja, naked bike-okhoz hasonló az üléspozíciója, motorja mindössze tíz-tizenkét lóerős, és még csak nem is V2-es. Az ön helyében mégis kutatnék egy kicsit egy megfelelő állapotú (értsd. nem a Magyar Posta hírlapkihordói motorparkjából leselejtezett) példány után. Ha végül találnék egy igazán szép SR-t, tennék vele egy kört, és csak akkor szánnék több időt, illetve pénzt a további liliputi chopperek és cruiserek felkutatására, ha az SR kiváló ár/érték aránya nem mozgatja meg a fantáziámat.

A Suzuki Marauder 125 motorja szintén egyhengeres, egyszerű, kétszelepes, léghűtéses konstrukció. Arányai és részletmegoldásai már jobban emlékeztetnek arra, amiről a chopper életérzés szól, és magát a típust is később mutatták be, mint az SR-t. Ennek megfelelően sokkal stílusosabb a megjelenése, mint mondjuk a Yamahának, vagy házon belül a Suzuki GN-nek, ám nem is olyan könnyen kezelhető, mint egyszerűbb társai.

Mivel tovább olvasta a válaszomat, és nem rohant el motort venni, valószínű, hogy ön elég megszállott egy vérbeli chopper birtoklásához. Ha ez így van, a következő típusokat közt keresse tovább az ideálját. A Honda Shadow (VT125) blokkja alapvetően ugyanaz a kis, folyadékhűtésű V2-es, mint amelyet a Varadero 125-be is szerelnek. Megfelelő karbantartás mellett garantált a hosszú élettartam, a motorteljesítmény eléri az A1 kategóriában megengedett 15 lóerőt, nem beszélve arról, hogy a blokk jól tűri a magas fordulatszámot, így országúton sem kell majd rettegnie a motorral.

A kis Honda mellett érdemes megnézni egy-két Yamaha Drag Star, vagy Virago 125-öt is. Ezekből többet látni az országban, karakterük közel áll a Hondáéhoz, így elsősorban az dönt majd, hogy önnek melyik tetszik. A V2-es minicustomök kicsit nehezebbek, mint a az egyhengeresek, de ez 150-160 kilót jelent, vagyis egy felnőtt embernek nem kell tartania tőlük.

A fentiekkel kapcsolatban fontos tudni, hogy ezeket a 125-ösöket gyakran vásárolják kezdő motorosok, így bármelyik típust is választja, a kiszemelt példány állapota döntő szempont. Az egyszerűbb konstrukciók javítási költsége alacsonyabb, az elterjedt típusokhoz pedig több a bontott alkatrész. Nagyon figyeljen a korábbi balesetek nyomaira, a motor viselkedésére menet közben, és ha teheti, alaposan próbálja ki a váltójukat, illetve végsebességüket, ezek működéséből önmagában is levonható néhány következtetés.

A felsorolt típusok sorrendje egyben ársorrendet is jelent. A legolcsóbb, sokszor bizonytalan előéletű, kilencvenes évek elejéig gyártott, ezért elől is dobfékes Yamaha SR-eket 100-150 ezer forintért hirdetik, míg a legjobb Shadowk és Drag Starok körülbelül félmillió forintba kerülnek, a futott kilométerek száma, a kiegészítők, illetve az évjárat függvényében.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.