B125: zabál a BMW, mit vegyek?

2012.02.10. 09:51

Hogyan spóroljak robogóval?

Jó napot!

Az autóm városi fogyasztása elég horror, (E46 328i - 15,2 l/100km), ezért városi robogót keresek, amivel okmányok nélkül furikázhatok.

Egy kis nézelődés után két lehetőséget találtam. Előre mondom, árban olyan 80-160 ezer között néztem. Sokan dicsérték nekem az Aprilia robogókat, és külsőre is bejöttek. Találtam is két használt SR-t, az egyik 150 köbcentis, a másik pedig az SR 50 Di-Tech.

Szeretném megtudni, hogy ezek a típusok mennyit fogyasztanak. A 150-es ugyan nagyon megy, és olcsó a javítása, illetve megbízható a blokk, de állítólag 7 liter alatt nem fogyaszt! Én Budán lakom tehát sok hegymenetről lenne szó. Szerintem nem is kéne csőgázon járnom, mégis simán meglenne a 7-8 literes átlag, de legalább 6,5. Ezzel kicsit borulna a spórolásról alkotott elképzelésem. Ezért néztem utána, mik a spórolósabbak, így leltem az 50 Di-Tech konstrukcióra, ami elvileg 2,5-3 literrel vígan eljár.

Te mit ajánlanál? Mennyire megbízhatóak a használt Di-Tech motorok? Azt se szeretném, hogy megveszem 140000-ért, és még ráköltök egy 50-60-at javításra, mert akkor már inkább veszek egy szilárd, bejáratott, megbízható 125-150 köbcentis kétüteműt, és elfogadom, hogy 6-7 liter a fogyasztása, ami így is kevesebb, mint az autóm fogyasztásának fele.

Milyen védőfelszerelést ajánlanál a robogózáshoz? Én leszarom az embereket, akik megnéznek, vagy nevetnek ha leszállok ilyen olyan protektorral az 50cm is robogóról, a biztonság megér bármit. Tehát egy ilyen gerinc, vese, könyök, váll védős krosszpáncél, ing, meg egy jó bukó, és kesztyű az elég kell hogy legyen, nem?

Köszi a válaszodat.

Kedves Olvasó!

A megjelölt ársávban még soha nem láttam jó állapotú, rendszámos, tehát legálisan használható Aprilia SR 125-150-et, és a megfelelő állapotú SR 50 Di-Techet sem. Egy SR 125-150 átlagfogyasztása valóban 5-6 liter, attól függően, hogy mennyire használjuk ki a teljesítményét, míg egy jó Di-Tech akár 2 liter benzinnel is megtehet száz kilométert. Ez egyébként valódi rekord a kétüteműek közt.

Sajnos az nagyobbik SR-t rövid ideig gyártották, kevés hozzá az alkatrész, az újak egy része pedig drága. A kis Di-Tech befecskendező-rendszere érzékeny, még az is tönkreteheti, ha sokáig nem indítják be a motort. Megfelelő karbantartás mellett soktízezer kilométeren öröm lehet a különleges Aprilia, ám az átlagos eset mégsem ez, hanem, hogy néha rendkívül magas kiadásokkal kell számolni egy ilyen gép esetén. Egy elektromos AC pumpa 40-60 ezer forintba kerül, egy injektorfej 30 ezer, egy nyomásszabályozó 6-8 ezer.

A Di-Tech és a későbbi, Piaggio által kifejlesztett Purejet rendszer motordiagnosztikájához célhardver, és a típust jól ismerő szerelő kell, vagyis a választási lehetőségek lényegesen szűkebbek, a javítási költségek pedig szükségszerűen magasabbak lesznek az átlagosnál. Ez a típus tehát azoknak a megszállottaknak való, akik jó kapcsolati tőkével rendelkeznek az apriliás körökben.

Jobban jársz, ha ennyi pénzért keresel egy megfelelő állapotú, karburátoros SR 50-et, Piaggio NRG-t, vagy Typhoont, egy Yamaha Aeroxot, akár lég- akár folyadékhűtésű motorral, esetleg egy Yamaha Neo's-t, vagy egy Aprilia Gullivert, ha meg tudsz barátkozni a csúnyácska, de óriási rakterű ötvenessel. Személyes kedvencem a Kymco Super 8 50 2t, amelynek az átlagnál nagyobb, 14-es kerekei vannak, mégsem kell lemondani az ülés alatti tárolóról, bár ebből a típusból nincs sok eladó példány.

A felsoroltakon kívül számtalan típust említhetnék még, de nem teszem. A legfontosabb, hogy találj egy megbízható szerelőt, aki vásárlás előtt átnézi a kiválasztott példányt. Egy jó karban lévő kismotorral boldog lesz az életed, a BMW pedig megmaradhat élményautózáshoz.

Ezúttal is meg kell említenem, hogy márciustól minden korábbinál alacsonyabb áron szerezhetsz A1-es jogosítványt, ha találsz egy autósiskolát, ahol vállalják az ötórányi képzésből álló gyorsított tanfolyamot. Ezzel, megnyílhat az út előtted a 100-125 köbcentis robogók felé. Ezek a gépek ugyan többe kerülnek, mint egy ötvenes, de fenntartási költségük nem magasabb azokénál. Ha van rajtuk rendszám, szállíthatsz velük utast, és akár országúton is használhatod őket. Korábbi válaszaimban felsoroltam néhány típust, melyeket ideálisnak tartok azoknak az autósoknak, akik most szereznek motorjogosítványt.

Az öltözködéssel kapcsolatos alapvető tanácsom, hogy csak zárt öltőzékben indulj útnak. A robogózáshoz megfelelő, minimálisan szükséges védőfelszerelés egy jó bukósisakból, motoros kesztyűből, illetve motoros cipőből áll. Azért nem írom, hogy minden esetben viselj hagyományos motoros nadrágot, mert azzal feleslegesen nehezíti az életét, hiszen nem cserélheti le akárhol. Ugyanakkor létezik egy átmeneti kategória, a motoros farmereké, és vászonnadrágoké. Ezek alapanyaga elég ellenálló, hogy megvédjenek egy kis sebességű elesés okozta sérülésektől, sőt térd- és csípőprotektorral is kiegészíthetők, így már csak az esővédelmet kell valahogy megoldani.

Vásárolj egy kicsire összehajtható esőnadrágot is, amit könnyű fel- és lehúzni, ezzel olyan összeállításhoz jutsz, melyet tavasztól őszig minden időben használhatsz. Egy ilyen szett ára körülbelül 50-100 ezer forint attól függően, hogy mely gyártók termékei közül válogatsz, illetve, hogy zárt vagy nyitott bukósisak mellet döntesz-e.

Búcsútanács: a robogókat, főként a rendszám nélküli ötveneseket nagyon lopják. Mindenképpen vegyél láncot, vagy U-lakatot, mielőtt elkezded használni.

Üdvözlettel: Zách Dániel

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.