Szabad öreg Hondát venni?

2012.04.20. 14:24

Vehetek öreget is?

Kedves Árpád!

Két éve vettem egy CBF250-est, amit épp most próbálok eladni, hogy nagyobbra valamivel nagyobbra cseréljem. Nem szeretnék nagy lóugrásban haladni, ezért 50-70 lóerős, mezítelen gépre váltanék legszívesebben, mert szeretnék hosszabb túrákat is tenni, viszont még nem tudván mennyire is fog ez menni, nem költenék milliókat a nagyobb gépre.

De nem ez problémám. Ésszerűen Er5, CB500, GS500, XJ600N a választék vagy max egy ZR7-es, amint láttam. A baj az, hogy bementem egy kereskedésbe és megláttam. És megszerettem. És egy 97-es, ~57 ezer km-es Kawasaki ZRX400-asba szerettem bele. Aztán nézegettem a hirdetéseket az interneten, és ráleltem egy 83-as CB750-esre, aztán egy fiatalabb példányra is szintén 60 ezer körüli futással (pl.: ez itt)

Nem vagyok rutinos motoros, se nem műszaki szakértője a típusoknak. Ettől, az öregebb a fajtától emelkedik a pulzusom, ezekre az éltes példányokra kattintok rá önkéntelenül is, ha meglátom a neten, nem tehetek róla. Na most, erre szedjek gyógyszert és felejtsem el a ~20 éves motorokat? Vagy van valami módszer, amivel kiszűrhetők azok a példányok, amik nem pénznyelők. Mivel nem vagyok egy szaki, maradjak valami modernebb darabnál, vagy azért jó az „öreg” is a háznál?

Azt terveztem, hogy egy, a japán motorokra specializálódott kereskedésbe „járatnám” szervizre a gépet (gondolván, hogy nem lesz gond az alkatrésszel), és ott is venném, ha van ilyen „régiségük”.

Tanácsod előre is köszönve, üdv:

F


Kedves F!

Megértelek. A régi motoroknak van varázsa, és az általad linkelt Honda pont abból a korszakból van, amikor már nyugodtan használhatók voltak a mindennapi közlekedéshez.

Ami problémát okozhat, a gyengébb futómű és fékrendszer – oké, a helyzet nem katasztrofális, de a nyolcvanas évek óta rengeteget fejlődött ez a szegmens, mi motorosok meg már hozzászoktunk a jóhoz.

Az alkatrészellátás is néha problémás. Ugyan az öreg Hondákhoz aránylag jól elérhetők régebbi, akár új, NOS (New Old Stock) elemek, de egy általános ítéletre nem alapozhatunk vásárláskor.

Leveledet megkapva inkább Bakos Ricsi barátunkhoz fordultam – ő az öreg japán gépeket nagyon jól ismeri. Természetesen most is volt néhány tippje:

"Két komoly típushibája van, a hozzá nem értő számára nagy bosszúság.

1: Nehezen indul. A benzincsap vákuumos, a karburátorsor tetején egy külön kis membrán vezérli. Ezek hamar öregednek, pár évenként megeszi őket az agresszív üzemanyag. Megoldás a benzincsap normálra cserélése on-off-res, gravitációval működjön. Nyitni, zárni mindig! A csap vezérlő membránt le kell dobni + jó akksi, jó gyertya.

2: A primer hajtás menesztőgumijai (bent a váltóban) elöregszenek. 485 euró az új egység komplettem, egyébként hiánycikk is. Ez gyakorlatilag MINDEGYIKBEN rossz, a bontottak is kotyogósak, és persze a bontottak is horror áron mennek. Ennek a cseréjéhez természetesen blokk ki, darabokra szed, összerak.

Most is csinálok egy ilyet, ebben is rossz volt.

Egy nagy költségre viszont még fel kell készülni: körülbelül 100 ezer forint a karburátorokba a diafragma és a kis membrán szett. Szintén mindegyikben szar. Ezen kívül nagyon jó motor, bár dögnehéz."

Ha ez a korszak tetszik, tájékozódj, olvass utána fórumokban, több magyar és külföldi oldalon taglalják ezeknek a youngtimereknek a fenntartását. Vannak problémás és kevésbé necces gépek, de egyben mind megegyezik: ha működnek, elvarázsolják a motorost.

Üdvözlettel:

Zirig Árpád

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.