B125: Nagy vagyok, ez gond?

2012.04.27. 09:15

Tisztelt Totalbike!

A B125-ös kezdeményezésük sikerén felbuzdulva én is elkezdtem a motorok felé kacsingatni. De mielőtt belevágnék, tudni szeretném, hogy jó irányba haladok-e.

Én kizárólag költség és dugócsökkentés céljából váltanék motorra (az autó mellett, nem helyett). Havi 1000 km-t utazok ingázva, jelentős részben 100 km/h-ra korlátozott autópálya szakaszon. Ezen az útvonalon szeretném az autót kiváltani motorral. Emellett tudni kell rólam, hogy elég magas és nehéz is vagyok (120 kg). Alkalmas lenne-e erre a célra egy 125-ös motor?

Jelenlegi kocsim 8 liter benzint fogyaszt (ebből lehetne megtakarítani). Nem vagyok kanyarvadász, és az időmet szívesebben töltöm a családommal mint motor karbantartással. Tudnának-e ajánlani típusokat, amelyek a célnak megfelelnek? Természetesen az is megfelelő válasz, hogy bilibe lóg a kezem, a motor csak 100 év után térülne meg.

Köszönettel,

Gyuri

Kedves Gyuri!

Mindenekelőtt szeretném megnyugtatni, a súlya és a magassága nem kizáró ok, és még az ön közlekedési szokásai mellett is rengeteg pénzt spórolhat, ha B125-re vált. Lényeges, hogy olyan típusú robogót vagy motorkerékpárt válasszon, amelyen nem csak nagyjából tud elhelyezkedni az első próbán, hanem kényelmesen. Nem állítom, hogy utassal is élmény lesz az autópályázás, de ha egyedül megy, nem terheli túl a futóművet, a fékeket és a motort, miközben a benzinfogyasztás nehezen megy majd 4 liter fölé. Ez tapasztalat, amikor eddig ilyen motort teszteltem, intenzíven gyorsítottam, vagy állandóan teljes gázzal mentem.

Mivel havi 1000 kilométeres futásteljesítményt említ, ami 20 munkanappal számolva napi 50 kilométernek felel meg, nem kell attól tartania, hogy szenvedés lesz az élete egy B125-ös géppel. A kiskerekű típusokat, például a Lead 100-110-et vagy a Piaggio Zip 125-öt persze azonnal ki is zárhatjuk. Ezeknek sem az utazósebessége, sem fizikai méretei nem felelnek meg az ön igényeinek.

Mivel nem írta, hogy maximum mennyit költhet a járműre, kicsit körülnéztem az új és fiatal típusok közt is. Nézzük először a motorkerékpárokat. A legnagyobb, általam ismert 125 köbcentis használt motor a Honda Varadero 125. Télen járt nálunk egy futár, aki áradozott a sajátjairól. Két példányt is tart egyszerre a kis V2-es enduróból, az egyik régebbi, karburátoros változat, a másik az újabb, befecskendezős, amely kicsit kevesebbet fogyaszt. Télen-nyáron használja őket, az öreg már 100 ezer kilométeren is túl van, tulajdonosa helyközi fuvarokat is vállal, és elégedett. Nincs hát helye kételynek, önnek is ki kell próbálnia egy Varadero 125-öt.

Ha maradunk az enduróknál, szóba jöhet a kategóriájában óriásinak számító Derbi Terra Adventure, vagy akár az egyszerűbb Kawasaki KLX125. Teljesítményük nagyon eltérő, 15, illetve 10 lóerő, de szinte biztos, hogy ezeken is elfér majd, és az útminőségtől függetlenül közlekedhet városban, illetve a 100-ra korlátozott sebességű autópályákon, igaz, ott csak a szélső sávban.

Különös módon a 125 köbcentis, A1-es jogosítvánnyal vezethető típusok közül a robogók gyakran erősebbek, mint akár a százhuszonötös sportmotorok. Vegyünk például egy Honda SH125i-t. Már többször emlegettem ezt a típust, mert meggyőződésem szerint ez az egyik legfinomabb a teljes választékban.

A többieknek nagyon tetszett a PCX125 kanapérobogó is, amely start-stop rendszerrel felszerelt blokkjának hála az egyik legkisebb fogyasztású típus, ugyanakkor kényelmes és jó az időjárás elleni védelme. A legdivatosabb, szintén nagykerekű modell egy Aprilia Scarabeo, de ne feledkezzünk meg az ötletes, kifejezetten keskeny felépítésű Yamaha Xenterről sem, azt feltétlenül látnia kell, mielőtt dönt.

Mind a négy típust integrált fékrendszerrel gyártják, vagyis ha az első féket húzza, a hátsó is besegít, ezzel csökken a fékút, nő a stabilitás.

Olcsó alternatíva a Benelli Velvet, és a Keeway Outlook, de az utóbbin nem biztos, hogy elfér majd.

Gondos gazdánál nagyon megbízhatóak lehetnek a felsorolt gépek, de felhívom a figyelmét, hogy egyes típusok szervizintervalluma még a motorkerékpárok átlagához képest is rövid, akár 3-4 ezer kilométer is lehet, bár az időszakos karbantartások költsége alacsony.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.