Tilos motorozni!

2012.05.10. 11:27

B125 jogsi gondok

Kedves Árpád,

elnézést kérek a zavarásért, bizonyára rengeteg levél érkezik a témában, sok a félreértés, de azt hiszem, hogy a jogosítványszerzés egy újabb fázisában szereztem tapasztalatot, amiről talán sokan nem tudnak.

16 éves B-s jogosítvánnyommal és 26 éves segéd- és erdei crossmotoros gyakorlattal kaptam az alkalmon, és beíratkoztam erre az ún. BA1 tanfolyamra, és ahogy azt már számos cikkben olvashattuk, 2 hét alatt problémamentesen lezajlott az egész, letettem minden vizsgát, 32.000 Ft-ba került. (Bármilyen kérdésre tudok válaszolni ezügyben, ha van még bizonytalanság, akár nagyon korrekt és olcsó iskolát is tudok ajánlani.) Közben vásároltam egy alig használt 125-ös Ybrahimot is, az átírási macerát is végigcsináltam, 31.000-es totál költséggel. És azt hittem, ezzel túl vagyok a tortúrán. Ám a jogosítvány "kézhez vételének" folyamatában rájöttem, hogy tévedtem.

A forgalmi vizsgám április 27-én zajlott, erről a végén megkaptam a kézzel írt hibalapot. Informáltak, hogy a következő lépés az úgynevezett "vizsgaigazolás" kikérése, erre legközelebb május 3-án kerülhet sor. 4 napos ünnep volt közben, érthető. DE nem felejtették el közölni, hogy még tilos motorozni, mert tiltott vezetésnek számít. Természetesen, én is így gondoltam. A vizsgaigazolás kézhezvétele (és a tiltott vezetésre való figyelmeztetés) után, május 7-én irány az Okmányiroda, 2 órás sorbanállás, fényképezés, majd újabb 1 óra várakozás, aztán ügyintéző hölgyhöz ülés következett. Informáltak, hogy a jelenlegi jogosítványt be fogják vonni, kapok újat, ha tudom most adjam le. Mivel sokat autózom, ezt nem tettem meg. Ekkor kaptam egy A4-es formátumú igazolást, ami megegyezik az elveszett jogosítvány pótlásakor kapott igazolással, ami igazoltatáskor tanúsítja a vezetésre való jogosultságot, viszont már tartalmazza az A1 kategóriát is.

Természetesen közölték: ezzel még ne motorozzak, mert tiltott vezetésnek számít. Ez úgy látszik, hogy mantrának számít, viszont ebben az esetben nem túl érthető számomra. A hab a tortán: megkérdeztem, hogy mikor lesz már végre a kezemben az áhított jogosítvány? A válasz: a törvény 30 napot ad rá,
általában 3 hét elteltével (!) szokott megérkezni! Tehát május 29. körül leszek hivatalosan jogosult motort vezetni leghamarabb.

Ez igencsak elkeserített, a tanfolyam befejezése után több, mint egy hónapnak kell eltelnie, míg eredménye van a folyamatnak.

1996-ban csináltam a B-s jogsit, július 2-án vizsgáztam, 4-én már a kezemben volt a papír. Igaz, akkor még nem volt elektronikus ügyintézés, meg okmányiroda. Nem értem mi tart ennyi ideig, és azt sem értem, hogy a kiadott igazolással miért nem igazolhatom a megszerzett "képesítésemet"? Minden, B125-ös jogsira vágyó motorostársamnak csak annyit tanácsolnék, hogy ha nyári motorozásról ábrándozik, akkor azonnal iratkozzon be a tanfolyamra, mert különben bejönnek a fagyok, mire jogosítványhoz jut.

Köszönöm szépen, hogy kidühönghettem magam, és köszönöm a B125-öt!
További jó és sikeres munkát kívánok, hűséges olvasójuk:

Zsolt

Kedves Zsolt,

Amikor Max Weber társadalomtudományi fogalomként jelentéssel ruházta fel a bürokráciát, mint szervezeti jelenséget.Rémálmaiban sem gondolta volna, hogy száz évvel később ez a fogalom a legdurvább szitokszava egyike lesz. Szociológusi és közgazdászi munkája során feltehetőleg fel sem merült benne, hogy a drága jó magyarok az alapvetően pozitív dolgot a visszájára tudják fordítani és segítségével bicskanyitogató rendszert alakítanak ki.

Remélem mihamarabb kézbe kapja a jogosítványát, hisz a sajtpapírral külföldre sem mehet, sőt, tényleg nem motorozhat, hiszen az új kategóriára vonatkozó vezetői engedély onnantól érvényes, hogy a jogosítványt először kézbe vette - ezt kérdésünkre az ORFK is megerősítette.

Bevallom, csodálom türelmét. Azt hiszem én már asztalt borogattam volna, üres sörösüvegekbe benzint töltve, szájukba rongyot tömve indultam volna az okmányiroda felé - gyanítom, tízezrek követtek volna. A hivatali teszetoszaság valóban felháborító: ha valamin változtatni kéne ebben az országban akkor ez az.

Örülök, hogy kidühöngte magát; az ilyet nem szabad benntartani.

Zirig Árpád

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.