Kit büntetnek, ha hibás a forgalmi?

2012.07.11. 09:57

Helló!

Egy vagyok a sikeres B125-ösök közül (persze még a jogsim az okmányirodában készül, tuti kézműves remekmű lesz). Már egy jó ideje bújom a hirdetéseket, és most megtaláltam a kedvenc típusom, irtó jó áron. Azonban van egy kis bibi, ami miatt nem tudom belevágjak-e az üzletbe. A kinézett 4 ütemű motor gyárilag 9kW (12LE). Azonban az eladó példány forgalmijában 15kW (20LE) van. A motor fel lett újítva, fúrva, de hát az nem okozhat ekkora teljesítmény növekedést?

Az eladó azt mondja, hogy az apja az okmányirodán dolgozik, és ott csak meg kell kérni, hogy javítsák az adatot.De olvastam egy cikket a Totalcaron, miszerint azért ez nem olyan egyszerű. Nos, a kérdésem, hogy esetleg tudjátok-e mibe fáj átíratni, pláne ha a törzskönyvben is ez van? Illetve, hogy ugye ki lehet javítani? A másik kérdés, hogy amígnincs kijavítva motorozhatok-e az A1 jogsimmal? Mondván, hogy el van írva a forgalmi?

Köszönettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Régi problémáról van szó, és senki nem tudja, hány magyarországi jármű forgalmi engedélyének adatai hibásak. Az ilyen elírások mögött szinte bizonyosan adatbázishiba áll, melyet a rendszer önmagától nem korrigál, azt sajnos a tulajdonosnak kell kezdeményeznie. Sok évvel ezelőtt, egy alkalommal én is kénytelen voltam helyszíni bírságot fizetni a fővárosi egyik peremvidékén igazoltató rendőröknek. Az akkori motoromat, egy Yamaha SRX400-at kifejezetten azért vásároltam, mert korlátozott jogosítványom volt, és ez tűnt az egyik legjobb választásnak az adott keretek közt.

Ennek az egyhengeres motornak hivatalosan 25 kilowatt volt a teljesítménye, a forgalmiban mégis 29 szerepelt. A rendőrök nem hittek nekem, le akarták venni a rendszámot is, végül megbírságoltak 5 ezer forintra, ami akkor, tíz éve nagyon fájt. Nem jelentkeztem az okmányirodánál, hogy korrigálják a hibát, inkább az első adandó alkalommal megszereztem a korlátlan motorjogosítványt, és többé nem tartottam az ellenőrzésektől. Javaslom, hogy lépj kapcsolatba a motor gyártójának hazai vezérképviseletével és kérj tőlük igazolást, melyben feltüntetik a valós teljesítményadatot.

Véleményem szerint ezért nem volna szabad pénzt kérnie az importőrnek, de nem kizárt, hogy fizetned kell majd. Az igazolással és a motorral el kell menned a Nemzeti Közlekedési Hatóság hivatalos vizsgaállomására, ahol újabb igazolást adnak ki. Ez 1700 forintba kerül. Az újabb papírral irány az okmányiroda, ahol kezdeményezned kell a forgalmi engedély cseréjét. Ez újabb 6 ezer forintba kerül, ha nem tudod bizonyítani, hogy ők hibáztak. A fenti információk forrása a témával foglalkozó Leposa Zsolt, aki szerint nem lesz könnyű bebizonyítani az igazadat, vagyis valószínűbb, hogy tényleg fizetned kell az új forgalmiért is, de a törzskönyvet nem szükséges kicserélni, mivel abban nem szerepel a teljesítmény. Ha harcolsz, az biztosan hosszabb ideig fog tartani. Ez Magyarország.

Válaszom megírásakor nem számoltam azzal az eshetőséggel, hogy egy már nem létező márka típusáról van szó. Ha ilyen géped van, nos, akkor nem irigyellek. Ebben az esetben valamilyen eredeti, hiteles dokumentumot kell beszerezned, mielőtt a hatósághoz mész.

Sok erőt kívánok: Zách Dániel

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.