120 kilómmal hogy motorozzak?

2012.08.14. 10:29

Kedves Totalbike!

Segítségeteket kérem! Én is azok táborát gyarapítom, akik megszerezték a B125-ös jogosítványukat. Gyakorlatilag minden cikket elolvastam, amit írtatok e témában, még kommenteket is. Bújtam a net bugyrait, hogy döntésem megalapozott legyen motor választás témában. Elmúltam 40 éves, 182 cm vagyok, és 120 kg, tehát nem egy Talmácsi alkat. Napi 2x20 km-t kell mennem elővárosból a munkahelyemre a városon keresztül, gyorsforgalmi út nélkül, néhány heggyel tarkítva.

Összerakva az információkat az 50-es szóba sem jöhet, hiszen kilehelné a lelkét alattam, különösen a hegymenetben. Ezért csináltam meg a B125-öt. Elsődleges szempontom a biztonság és megbíz-hatóság, majd a kényelem. Nem az a legfontosabb, hogy nagyon olcsó legyen, hanem hosszú távon nyújtson megoldást.

Sokáig úgy gondoltam, a CBF 125 (amin tanultam) jó választás. Jó kis moci, de talán nem tud többet, mint egy ETZ, sérült a biztonsági elvárásom, meg belegondoltam abba, ahogy a pocakomat lassan ráeresztem a tankra. A motorok kínálata egysíkúnak tűnik számomra, ezért a robogók felé vettem az irányt. Honda PCX-ről sok jót olvastam, és ez már több megoldásában modernebb is. Egy kereskedésben ráültem, azonban a „deréktámasz” miatt kicsinek találtam. Ugyanott egy S-Wing nyergébe is pattantam, ami sokkal kényelmesebb volt, sőt ABS-szel is rendelkezik. Viszont amennyire sok cikket találtam a PCX-ről, annyira keveset az S-Wing-ről, sőt alapvetően más nagyobb – de még 125-ös – robogóról sem nagyon találni tesztet. Mi a helyzet ebben a kategóriában? Jó, nem jó? Érdemes, nem érdemes?

A „Milyen motort vegyek” cikket is átrágtam, de mégis jól jönne még egy kis tanács. Előre is köszönöm!

Köszönettel:

Pál

Kedves Pál!

Mivel nem írt összeghatárt, továbbá nem tudhatjuk, hogy új vagy használt motorban gondolkodik-e, több eshetőséggel is számoltam a válaszadáskor. Sem itthon, sem külföldön nem jellemző, hogy a robogósok pontosan betartanák a karbantartási utasításokat, minél régebbi példányt választ, annál valószínűbb, hogy reciklált olasz háztartási szemetet kap a pénzéért. Persze vannak csodák, de a főszabály ez.

A levelében említett két Honda robogó közül az S-Winget javaslom. A modellt újonnan 1,17 millió forintért adják kombinált fékrendszerrel, ABS-szel és hátsó dobozzal. A négyszázezerrel olcsóbb PCX-et egyként szerettük, de nem hiszem, hogy azon kényelmes helyet találna a napi ingázáshoz egy testesebb vezető. Az S-Wing elődje a szintén kiváló, háromszög lámpával szerelt, már folyadékhűtésű, négyütemű, befecskendezős Pantheon, furcsa, oldalra nyíló nyereggel, illetve az ős-Pantheon, amelyet még kétütemű motorral gyártottak.

A középgenerációhoz és az első szériához is járt a kobinált fékrendszer, és a három gép felépítése elég hasonló, persze a stílusuk gyökeresen eltér. A kétüteműhöz már 300 ezer forint körül hozzájuthat, ebből tényleg rengeteget találni az apróhirdetések közt, de arra számítson, hogy az inkább négy liter fölött fogyaszt, mint három alatt.

A nagytestű B125-ösök kategóriájában érdekes választás lehet a Piaggio Beverly is. Jóllehet, a nagyobb motorral szerelt kivitelek ismertebbek, ebből is régóta készítenek 125 köbcentis verziót. Ilyen Piaggiót már 300-350 ezer forint körül kaphat használtan, rendszámmal, újonnan viszont egymilliónál is többet kell érte fizetni. Az aktuális változat nagyon elegáns, motorja befecskendezős, féke kombinált, kicsit kevesebbet fogyaszt, mint az ősmodell, de ezúttal néhány deciliteres eltérésekről beszélhetünk. A helykínálat a Hondáéhoz hasonló, de a Piaggio mellett szól, hogy kerekei elöl tizenhat, hátul tizennégy colosak, vagyis kellemesebben gördül a rosszabb minőségű városi utakon.

Ugyanilyen jó lehet egy tizenkettes kerékkel gyártott Suzuki Burgman 125. Ezt a modellt mind használtan, mind újonnan megvásárolhatja. Előbbi esetben félmillió forint az átlagár, illetve 1,3 millió, ha ragaszkodik az aktuális modellhez. Több fővárosi futárt is látni ilyen Suzukival, télen-nyáron mennek, valószínűleg egyszerű, megbízható konstrukció, csak az olajszintre és a csereperiódusokra kell odafigyelni.

Nem kerülheti el a figyelmünket a magyar utcaképben teljesen idegenül ható és a felsoroltaknál nagyobb tömegű Piaggio Mp3. Az elöl két keréken gördülő robogó 125-ös motorral is készül, sőt létezik hybrid verzió is, igaz, vételára horrorisztikus, 3,2 millió forint. Az Mp3-mal sem lehetetlen felborulni, addig viszont elképesztő tartalékokat kell kimeríteni, a kanyarsebessége még nedves úton is őrületes, tényleg nagyon jó móka vele a közlekedés. Ha használt Mp3-at vásárol, figyeljen a speciális felfüggesztés és a kormánycsapágy állapotára. Ha ezek rosszak, akár százezer forintnál is drágább javításra számíthat.

Mivel robogókat keres, a végére hagytam a motortippjeimet. Már máskor is említettem, de fenntartom, hogy a Derbi Terra, illetve a nagytankos Adventure, továbbá a Yamaha WR125R, vagy akár egy Honda Varadero 125 biztosan nem tűnne kicsinek, ha felülne rájuk egy próbakör erejéig. A robogók ellenében a motorkerékpár mellett a komolyabb váz és futómű, illetve a jobb menetteljesítmények szól, a tároló rekeszek és az időjárás elleni védelem teljes hiányával kell számolnia.

Üdvözlettel: Zách Dániel

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.