Honda Spacy-t mindennapos használatra?

2014.09.27. 09:51

feladó: Ákos

címzett: Csikós Zsolt

dátum: 2014. szeptember 25.

tárgy: Honda Spacy (Elite) 250 (1985-1988) vásárlási tanácsadás

Kedves Zsolt!

Arra jutottam, mint te: halálosan idegesít már Budapesten az autós közlekedés, de a motoromat nem szívesen vetem be igáslónak. A Honda Spacy 250 viszont - leginkább jó alternatívának tűnik. Ugyanakkor ha félreteszed minden elfogultságodat és öreg romok iránt érzett vonzódásodat, akkor vajon tudod ajánlani ezt a motort mindennapi használatra? Mennyire nehézkes az alkatrész-utánpótlás, mire kell figyelni egy próbaúton?

Köszönve válaszodat: Ákos

 

Szia Ákos,

nekem három év használat után, már 70 ezer kilométeren és a maga 27 évének tükrében továbbra is óriási meglepetés, milyen elképesztő jól bírja maga az erőátvitel a kiképzést, de ha utánaolvasol, azért érthetővé válik ez, hiszen az amerikai oldalakon 100-150 ezer mérföldes(!) futásteljesítményekről beszélnek, persze csak ha használják és karbantartják ezeket. Ehhez tegyük hozzá: nálunk inkább csak elhanyagolni szokták őket, azt még a Spacy sem bírja. Ilyen szempontból elképesztő jó ez a robogó, illetve minden, hasonló hajtáslánccal (Freeway 250, Piaggio Hexagon 250, Helix 250) szerelt más robesz.

Gyenge pont a hidegindító patron, ez szinte mindegyiken rossz, ezért indításkor rángatni kell a gázt, hogy beröffenjen és utána kicsit tartani is kell kézzel fordulaton, hogy úgy maradjon. A fékek ennyi idős korukban, a sokadik két év után le nem cserélt folyadék miatt gyakran már rágódnak, erre is készülj. A kipufogók is előszeretettel lerohadnak róluk.

Maga a váz, az erőátvitel, a kormánynyak-csapágy elpusztíthatatlan, az elektromosság is nagyon jól bírja, csak a sorcsatlakozó hülyéskedik, ami fent van a burkolat alatt, ez másoknak is okozott gondot, bár patkolni lehet, sikerrel. A futómű azonban mindegyiken lóg, pedig jó párat megnéztem, az első is, a hátsó is. Középsztenderre teszed a motort, valaki ráül a hátuljára, szemből két kézbe fogod a kereket és erőből előre-hátra, majd kissé csavaró irányban megmozgatod. Érezni fogod a lógást. Még súlyosabb eset a hátsó futómű, ott a komplikált himbarendszer minden eleme szét tud menni. Ismét középsztender, most az eleje lenyom, elhelyezkedsz mélyen guggolva a motor mellett, egy kézzel megmarkolod erősen a csomagtartót, másikkal a hátsó gumi hátsó élét, és a motor hossztengelyéhez képest oldalirányban, jó erősen megmozgatod. Szinte biztos, hogy érezni fogod: klatty-klatty. Ilyenkor az egész hajtáslánc lifeg, kijavítani nagy szétszedés árán lehet, az enyém most erre vár, egy motort láttam még csak eddig, amin megcsinálták. A hátsó lengéscsillapító gyárilag nagyon gyenge volt, azt ki szokták cserélni erősebbre. A lógó futómű, gyenge lengéscsillapító főleg hosszanti nyomvályús utakon a lógás mértékétől függően kellemetlenné, esetleg egyenesen ijesztővé teszi a motor vezetését.

Alkatrészt Angliából tudsz venni közelről, de a legtöbb Amerikában van, ahol Elite-nak hívják a modellt, így keress rá. Nem drága hozzá a cucc, van is rendesen, de a szállítás rájön, ezért végül is nem lesz túl olcsó sem.

Hogy miért szeretem? Mert sokkal jobban rugózik mint bármilyen mai robogó. Mert pici, emiatt könnyű vele a manőverezés - sok mai 50-es nagyobb ennél, holott amikor megjelent, az egyik legnagyobb robogó volt  a piacon. Rég volt az, a Spacy nagyon ósdi cucc. Mert borzasztó kényelmes az ülése, ez is sok mai robogóénál (a többségnél) jobb. Mert hosszú az áttételezése és nyomatékos a motorja, emiatt városban erősebbnek tűnik, mint amekkora, ráadásul sosem bőg úgy, mint egy Burgman vagy egy Majesty. Emiatt kevésbé kopik is, megjegyzem. Mert rettentő kretén: digitális a sebességmérője, jelez, ha olajat kell cserélned, gombnyomásra megvilágítja a kulcslyukat, kanyar után visszakapcsolja az indexet, a hátsó kerék pedállal működik, ezért szabad lehet a bal kezed, van rögzítőfékje, hogy el ne guruljon a lejtőn, van katergáz-lecsapatója, kívülről lehet állítani a szelepeit, az első villája lengőkaros, de kompenzálja a fékezéskori erőket, ezért nem bukik be, mint egy Vespa, mert selymes finomsággal fut, mert mindene kivételes minőségű, viszont elég randa és öreg ahhoz, hogy senki ne higgye, felvágásból robogózol vele. Nagyon kellemes, stresszmentes, mégis mozgékony és fürge, saját íze van, városban jobb a (valóban szebb) Helixnél, ami a nyújtott tengelytáv és a fekvő üléshelyzet miatt ügyetlenebb manőverezés közben. Persze, az meg nagytempójú, tartós utazásnál kellemesebb, ráadásul egy ikon, de aki 250-es robogót vesz távolsági használatra, az magára vessen.

Rossz benne, hogy a picisége miatt csak egy lapos kesztyűtartója van elöl, hátul semmi hely, még a tank is csak pár centi lapos, annyira nincs tér az ülés alatt. Csak hátsó dobozban lehet csomagot szállítani vele. Nem is eszik olyan keveset: jól beállítva, finom használattal 3,3-3,5 l/100 km, az enyém, ahogy én használom, 4-et eszik - a mai robogók ennél bő egy literrel kevesebbet kérnek.

Ha szeretnél egy szép, de keveset futott példányt, itt 1300 euróért árulnak egyet: http://www.ebay.de/itm/361044380287?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Itt pedig egy nagyon hasznos tudnivaló-összefoglalót találsz, mindent megtudsz a Spacy 250-ről, még szerelési könyv is van:
http://www.ch250.net/

 Üdv
 CsZs