Ötvenes vagy 125-ös?

2015.02.19. 14:44

feladó: András

címzett: tcszerk

dátum: 2015. február 17.

tárgy: 50-est vagy 125-öst, avagy tényleg megéri a B125?


Kedves Szerkesztőség!

Nem hagy nyugodni ez a B125 téma. Ma konkrétan neki ültem és kiszámoltam, hogy mennyire éri meg a B125. A következőkre jutottam:
Van egy Seat Toledo 105 LE-s 1.2 TSI autóm 6 gangos váltóval. A legnagyobb, araszolós dugóban 9,6 l-re ugrott fel a fogyasztása 100 km-re számítva a computer szerint. Egy hónapban átlagosan 500 km-t közlekedek a városban. Ha 10 l-es fogyasztással számolok, akkor a jelenlegi üzemanyag árak mellett a havi autózásom 17500 Ft-ba jön. Egy 2 l-t fogyasztó robogóval vagy motorral 3750 Ft. Vagyis havi 13750 Ft-al olcsóbb. Azt feltételezve, hogy 12 hónapon át robogózok, ez éves szinten 165.000 Ft-ot jelent. Ez eddig nagyon szép, de számoljunk, hogy ezért a megkeresett összegért mennyit fektettem be.

A B125-ös jogsi tanfolyam ára átlagosan 35000 Ft. Én autós vagyok, motoron soha nem űltem, így a pót órákkal nyugodtan számolhatunk 70000Ft-ot a tanfolyamra. Robogót kellene választani. Megbízható márkásat, vagy olcsóbb kínait? Újat, vagy használtat? Vegyünk egy örök favoritot amiből van 50-es és 125-ös is. Használtan egy szép állapotú 125-ös Piaggio Liberty 500.000 Ft környékén van. Új robogóként ez a modell 770.000 Ft regadóval. Ha használtan veszem és szerencsém van mert valóban jót fogtam ki és nem kell mindjárt költenem rá, akkor is kb. 3,5 év, mire behozza az árát. Ha még a védőfelszerelést, dobozt, plexit is hozzáveszem, akkor már inkább 4 év mire a 0-án vagyunk. Persze lehet mondani, hogy ha nem az autót használom akkor megnövelem az élettartalmát, meg a parkoláson is keresek valamit. Ok. Legyen 3 év a megtérülés egy használt robogó esetén. De mi van akkor, ha valaki nem ért a robogóhóz, mint pl. én, és újat szeretne venni, garanciával?

A robogó, a tanfolyam, a kiegészítők, szinte 1 milliós árra röpítik a kiadásokat. Így már kb. 6 év a megtérülés és akkor ez csak egy Piaggio, nem pedig egy japán gép, ami talán még megbízhatóbb.  Persze tudom, a levegő, meg az üvegházhatás, nem kell mondani, települési környezetvédelmi technikus az alap szakmám. Szerintem egy 50-es még mindig jobb és olcsóbb választás lehet. A Liberty-nél maradva 550.000 Ft az új és 350.000-ért már elfogadható használtat kapni. Hogy lopások szempontjából a rendszámosat kevésbé lopnák, azt nem tudom, de autón is van rendszám és sajnos azt is lopják. Talán a casco lehetne az egyetlen érv ami miatt esetleg megérné a 125-ös. Bár lehúztam közel 7 évet biztosítási területen és elmondhatom, hogy egy biztosítás sokkal inkább a lelki nyugalmunkat szolgálja, mint adott esetben a kártalanítást. Szóval megtudna győzni valaki arról, hogy miért jobb egy átlag autósnak ez a B125, mint simán a B-s jogsival egy 50-est tekerni?

Új, 125-ös kategóriában két motort találtam ami küllemre tetszik, a Keeway Superlight 125 Limited és a Yamaha YBR 125 Custom. Persze a Keeway kicsivel 500.000 fölött megkapható, a Yamaha, ami igazi minőség, már kb. 1 millió. A Superlight 125-ről szinte semmi nincsen a Népitéletben. A 150-est meg van aki dicséri, van aki szídja. Használtan a Yamaha XV 125 és a VT 125-öt találtam tetszetősnek. Szeretem a klasszikus és retrós formákat ezért 50-es kategóriában is a Vespa, Piaggio robogóit néztem, de nagyon tetszik a holland-kínai AGM Retro is, de utóbbiról szinte semmi infót nem találtam, leszámítva egyetlen Totalbike-os tesztet. Ha elcsábulnék a 125-ös irányba, akkor az csak azért lenne, mert ezek a kis Custom motorok nagyon tetszenek és ezekkel azt is el tudom hinni, hogy motorozni jó. A kérdés bennem továbbra is, hogy 50-est vagy 125-öst, jó nevű használtat vagy új kínait 500.000 környékén?

Köszönettel,
András
 

Kedves András!
Az 50-es kontra 125-ös vita ott dől el, amikor az ember kipróbál egy ötvenest és egy százhuszonötöst. Már megírtuk ezt, volt már szó az ötvenesek korlátairól, ezeket felesleges lenen még egyszer begépelni.

Én elfogult vagyok a motorozást illetően, az élményfaktor miatt az sem érdekel, ha esetlegesen veszteségesen jövök ki belőle, ráadásul van egy nehezen számszerűsíthető hozadéka is: nem stresszelek a dugó miatt, villámgyorsan eljutok bárhová, és sokkal kevésbé gyűlölöm az emberiséget, mint amikor a téli időszakban tömegközlekedésre adom a fejem.

Konkrét típusokon végigmenve viszont meg kell említeni, hogy a Keeway és a Yamaha között nem véletlen az árkülönbség: ha első próbánál nem is egyértelmű a közel kétszeres szorzó, hosszú távon viszont meg fog mutatkozni a minőségbeli különbség. A hozzá értés/hozzá nem értés megint egy érdekes kérdés, sajnos használt fényképezőgépet, laptopot, autót, ingatlant is lutri úgy venni, hogy az ember nem tudja, mire kell figyelni, hol vághatják át. Erre két megoldás van: vagy sok energiát és időt befektetve kiműveljük magunkat, vagy megbízunk egy hozzáértőt, hogy segítsen. Ez utóbbi viszont pénzbe kerül.

A 125-ös váltós motorokat nem akarom nagyon leszólni, de ebben a méretosztályban az automata robogók a nyerők. Legfeljebb 15 lóerővel nehéz csodát tenni, és a folyamatos váltogatással soha nem fogjuk azt a nyugodt hömpölygést érezni, mint egy nagyobb motorral. A robogók pont az egyszerűségük miatt könnyebben kezelhetőek. És ez a teljesen objetív szemlélet, egyébként pedig úgy gondolom, hogy a 125-ös custom motorok mind külsőre, mind dinamikára nyomorúságosak.

Üdv:
Zomborácz Iván

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.