Lehetetlen feladat elé állítjuk a navigyártókat

2015.12.22. 11:53

Feladó János

Címzett zivan@totalbike.hu

Dátum 2015.12.20.

Tárgy Wayteq Xrider motoros navigáció

 

Kedves Zomborácz Iván!

Olvastam a cikkét a Wayteq Xrider motoros GPS-ről. Nekem is volt már lehetőségem hozzá és a kisebbik testvéréhez a CNS Globe Motohoz is. Az utóbbit vettem meg először, majd pár hónapra rá a Wayteq Xridert. Már egyik sincsen meg, mindegyiket visszaküldtem, mert nem igazán feleltek meg az én igényeimnek. A két készülék közti különbség a belső tárhely, a memória és a csatornák számában van, persze a Wayteq előnyére. Az előre rájuk telepített programok és a softwer kinézet is azonosak voltak. Ugyanaz a külső megjelenés, teljesen ugyanazok a hozzávalók, csak a hardwerben erősebb a Wayteq. Szerintem ugyan ott gyártják a két készüléket. Mind a két készüléken IGO Primo 2-t használtam (navigációs program nélkül vettem őket). Szeretem az IGO-t, mert viszonylag pontos és egyszerű a használata, legalább is nekem. Idáig csak egy problémám volt az IGO-val az pedig a beépített zenelejátszó. Nagyon rossz minőségű, torzít, recseg, de erre még később visszatérek. A sisakomra rá van építve egy Interphone F5MC. Menet közben szeretek zenét hallgatni szépen halkan. A zenét vagy jack dugó segítségével MP4-ről hallgatom vagy Bluetooth segítségével telefonról. Általában az MP4-et használom.

Amikor a CNS Globe Moto-t megvettem, rögtön megnéztem, hogy tud-e kommunikálni az Interphonnal. Vegyes érzéseim voltak, mert tudott rendesen, viszont volt egy kb 1s-os késés, de ez nem egy nagydolog, és beletörődtem. A késés nem csak az IGO-n belül volt érzékelhető, hanem az alap menüben is. Az első utam még aznap volt. Lementem vele Velencére Tatáról. Tetszett benne, hogy kesztyűben könnyen lehetett irányítani, viszonylag nagy a kijelző, a töltő és a tartó egyben van. Viszont amikor Tarjánnál a szerpentinen mentem le (motorosként nem a legrövidebb utat programoztam be, hanem amerre vannak kanyarok is) ott bent az erdőben elveszítette a jelet, és igen érdekes irányba mutatott engem. Gondolom ez a probléma a CNS-be beleépített 22 csatornából adódhat. A Wayteq-nél nem volt ilyen problémám (66 csatorna). Eltévedni nem tudtam, mert szerpentinen ritkán vannak kereszteződések. A teljes út kb 88 km volt. Még el sem indultam, de furcsa volt, hogy a GPS, ha hozzávolt párosítva az Interphon-hoz, akkor nem tudtam hallgatni a zenét az MP4-ről. Az ok az egyszerű, és számomra egyben szomorú is. A CNS Globe Moto folyamatosan küldi a jelet az Interphone-nak, még akkor is, ha nincs miről beszélni, de mivel a Bluetooth az elsődleges és a jack aljzat az utolsó a prioritási listán az Interphone-nál ezért sosem tudott átváltani az MP4-re. Mint már feljebb említettem, az IGO beépített zenelejátszója rossz minőségű sajnos. A GPS zenelejátszója jól működött, de az IGO-bol mindig ki kellett volna lépni ahhoz, hogy kezelni tudjam, az meg nem lett volna szerencsés. Így hát mentem zene nélkül, majd hozzá szokom, hogy nem hallgatok zenét (sok kompromisszum már az elején részemről). Viszont elég gyorsan jött még egy érdekeség. Elég hamar észrevettem, hogy a késés a GPS és az Interphone között, mintha növekedett volna. Meg néztem, hogy ha megnyomom a kijelzőt mennyivel később hallom a pityegést. A készülék egyből reagált, de a hang már nem 1s-al később jött. Na nem gond újraindítom, lehet hogy sok volt neki a nyomogatás, és mentem tovább. Mire leértem Velencére még párszor megcsináltam az előző műveletet. Hazafelé már nem volt kedvem, az utat úgy is ismertem, így hát hagytam, hagy késsen, a végén megnézem mennyit. A végeredmény kb 40s volt. Ez már elég nagy késés és akkor nincsen sok értelme a szövegelésnek. 10 km-es táv megtétele után meg mindig megállni és újraindítani a GPS-t nem lehet, mert akkor sosem érek oda a célhoz. Szeretem, ha nem kell állandóan a GPS-t nézni és hallom, hogy merre kell mennem, szerintem ezért van a GPS. Ez a funkció leginkább a városban fontos, ahol az útra és a környezetre figyelek, és nincs időm még a GPS-t is nézni. Így hát úgy döntöttem 1 nap használat után, hogy visszaküldöm és visszakérem a pénzemet (interneten vásároltam). Visszatértem a telefonos szülinapos IGO-hoz. Előnye: nem késik, és csak akkor ad jelet az Interphone-nak, ha van valami mondandója, így tudom mellette használni MP4-et. Hátránya, hogy nem lehet hozzá kapni vízálló motoros tartót, csak univerzálist, ami nem a legjobb, és a töltő kábelt sem volt egyszerű megoldani. Kesztyűben meg felejtős a kezelése.

Az egyik ismerősöm említette pár hónappal később a Wayteq Xrider-t. Utána néztem és megrendeltem az interneten és féltem, hogy ugyanúgy járok vele, mint az előzővel, mivel már az interneten is lehetett látni, hogy csak kisebb eltérések vannak köztük. Amikor megérkezett és összepárosítottam az Interphon-nal, nem lepődtem már meg az 1s-os késésen. Mentem vele 1-2 kört és meglepődve tapasztaltam, hogy nem növekszik a késés csak maximum 1-2s-al. Ami még elfogadható, de azért idegesítő. A folyamatos jel átadás az Interphon felé ennél is megvolt sajnos, így az MP4-et elfelejthettem. Aztán jött az út Tatáról Zalakarosra. Ezen a 200 km-es úton viszont már ezt is újra kellett indítanom párszor. A 10s-os késés már nem volt elfogadható. Így az én részemről ő is visszaküldésre lett ítélve, és megint jött a telefonos megoldás. 

Nézegettem már a nagyobb kategóriában lévő GPS-t, viszont 100 ezer Ft-ot kiadni valamiért, ami lehet, hogy megint csak csalódás lesz, azt nem igazán akartam. TomTom, vagy a Garmin-nak a motoros navigációja nem néz ki rosszul, de kipróbálás nélkül már nem megyek bele ilyenbe. Ennél a két gyártónál sok panaszt hallottam a navigációs programra. Sok tesztet olvastam már a két gyártó motoros GPS-éről, de a Bluetooth-ról nem igazán írnak a tesztekben. Így az én jelenlegi álláspontom az, hogy ha veszek valamit, akkor az egy telefon lesz, egy hozzávaló tokkal. Ha kell, megállok és beállítom, de legalább ne késsen a hang és lehessen zenét hallgatni. 

További szép napot!

Tisztelettel: János

Kedves János!

Köszönöm a hasznos tapasztalatait. Ugyanitt kommentben jöhet a megfejtés, hogy melyik eszköz képes erre, illetve mi lehet a megoldás.

Üdv:

Zomborácz Iván

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.