Megfenyegetett a rendőr a benzinkúton

2016.05.25. 17:15

Elég lehangoló levelet kaptunk: olvasónkhoz egy rendőrként viselkedő alak ment oda fenyegetőzni a motorja miatt.

 

Jó napot Totalbike!

A mai napon egy benzinkútnál fizetésénél megszólított egy férfi, aki egy police feliratú pólót viselt, nem mutatkozott be, nem mondta milyen rangú, beosztású stb...

Jelezte, hogy nem 50cm3 a motorom, hanem 70cm3 merthogy neki is ilyen van, és örülhetek, hogy ma már megvan neki az intézkedésszáma. Ez így szabálytalan, rendszám kell rá!

Válaszoltam: a blokkban benne van, hogy 50ccm3. A férfi kérdése: mennyibekerült a beütése ennek? Én: közöltem vele hogy nem én csináltam, de szerintem gyári, mert domború nyomásos a felirat.

Vajon, hogyan bizonyíthatom az igazamat? Keressek fel egy Suzuki kereskedést? A vázszám alapján kérjek tőlük igazolást? Vajon tudnak adni? Elfogadják azt hivatalos papírként, pl. egy rendőr?

Forduljak az NKH-hoz? Mennyibe kerül majd a vizsgálat? Mi van, ha tényleg nagyobb mint 50cm3? Ha okirat hamisítás áldozata vagyok, mit tehetek? Éppen pár nap múlva akartam eladni, szerdán jön a vevő, megegyezzek vele? Hiszen nem biztos, hogy pontosak az adatok a motor köbcentiét tekintve.

Ez egy Suzuki TS az adás-vételi szerint 50cm3.

Várom válaszát!

Bálint

Kedves Bálint!

Szerintem egyáltalán ne izgulj, ha el akarod adni, nyugodtan add el, legfeljebb az adásvételibe írjátok bele, hogy a hengerűrtartalomra vonatkozóan nincs pontos adatod. Egyébként a legegyszerűbben úgy lehet megállapítani, ha leveszitek a hengerfejet, és megméritek a furatot és a löketet, abból pedig kiszámolható a térfogat, ha jól emlékszem, felsőtagozatos művelet. A vázszám vagy a motorszám (ha van egyáltalán) azért félrevezető, mert attól még a hengert lehet fúrni/cserélni.

A leírásod alapján viszont nem tűnik gyanúsnak a motorod, a police feliratú pólós ember viszont sokkal inkább. Bár amit mondott, az hangozhat fenyegetésnek és tanácsnak is, de az örülhetsz, hogy megvan a napi intézkedésszám fordulat miatt inkább az előbbinek tűnik. Az állításai sok ponton véreznek. Kezdjük az elején:

- Ha jól tudom, nem készült olyan motor gyárilag, hogy Suzuki TS70. Volt TS75, de már veterán, 1975 és 1977 között gyártották, volt még 80-as (1984–1990) és 90-es (1970–1976) változat is, hetvenes viszont gyárilag soha. Tehát neki TS70-ese emiatt nem lehet. 

- Az ötvenes TS-t viszont sokáig gyártották és lehet hozzá kapni hetvenes hengert, azokra viszont vagy 70 van ráírva, vagy semmi. Olyannal még nem találkoztam, amire gyárilag hamis adatot vittek volna fel domborúan. Már csak emiatt is neked hiszek.

- Bár remek volt az érvelésed a domború felirattal, azért egy kérdést megért volna, hogy neki milyen rendszám van a 70-es enduróján, illetve megkérdezhetted volna, hogy ő mennyiért szokta kiköszörültetni a gyári azonosítókat, és beüttetni mást a helyükre.

Amúgy ne feledd: napszaknak, nemednek és életkorodnak megfelelő köszönéssel, nevének és szolgálati helyének, valamint az intézkedés céljának megjelölésével, illetve egyenruha híján a jelvény felmutatásával kezdődik a hivatalos intézkedés.

Üdv:
Zomborácz Iván
totalbike.hu