Mi az a minimum, amit egy terepmotornak utcán tudnia kell?

2019.02.08. 16:01

Feladó Balázs

Címzett totalbike.hu

Dátum 2019.02.08.

Tárgy Kérdés a terepmotorok szabályozása kapcsán

Kedves Totalbike!
Enduro motorom szabályszerű üzemeltetése kapcsán szeretnék egy kérdéscsokorral fordulni hozzád. Különböző mendemondák keringenek a köztudatban néhány kérdésben, amikkel kapcsolatban jó lenne megismerni a valóságot. Egy rendszámos Suzuki DR-Z400-at hajtok, a szándékom a szabályoknak történő megfelelés, de a terepmotorozás jellegéből fakadóan bizonyos alkatrészek - minden jószándék ellenére - adott pillanatban lehetnek kifogásolható műszaki állapotban (nem jól működik, akár épp hiányzik..) Azt próbálom megérteni, hogy egy kiadós terepezés után hazafelé menet egy esetleges közúti ellenőrzés során mik lehetnek probléma forrásai a következők közül:
• Index, féklámpa, km óra, duda, tükör. Ezek közül mi lehet közúti ellenőrzés tárgya? (pl. úgy hallottam, hogy index nem kötelező, mert megengedett a karjelzés..)
• Korlátozza-e bármilyen szabály terepgumi közúti használatát?
• Lehet-e sáros a motor? Potyoghat belőle..?

Válaszod előre is köszönöm!
Üdv: Balázs

Kedves Balázs!

Engedd meg, hogy a Kreszprofesszort beelőzve válaszoljak!Közúti ellenőrzésen az index hiánya miatt nem büntethetnek, viszont olyankor kézzel kell jelezned a kanyarodási szándékod. Viszont legalább a baloldali visszapillantónak fenn kell lennie. Én erre azt a megoldást választottam, hogy terepezés előtt levettem a tükröket, és volt a kormányon egy kis jelzésértékű biciklis tükör, amiben ugyan nem sok mindent láttam, de darabra megvolt, aztán utcára feltettem a tükröket, és nem volt ebből gond soha.

dr8

Ahhoz, hogy a jármű közlekedési forgalomban részt vehessen, kell világítás (féklámpa beleértve), duda, tükör (1db) és működő fékrendszer. Ezek közül nyilván azt ellenőrzik, ami látható, tehát kiszedni is csak akkor fognak jó eséllyel, ha például nincs világításod. Emiatt egyébként érdemes tartalék izzót és fék-, illetve kuplungkart vinned magaddal. A cseréjük kb. 3 perc, de nagyon fontosak.

Terepgumiból az engedélyezett utcára, aminek van közúti minősítése - ez igen egyszerű, bütykösből az úgynevezett krosszgumi nem használható közúton, az enduró gumik igen. Ha bizonytalan vagy, hogy a te motorodon milyen van, nagyon egyszerűen kideríthető, megkeresed a gumi oldalfalán az E-jelet. Ha van, mehetsz vele közúton.

Sár: mehetsz sáros motorral (a traktor is mehet közúton), de a rendszámnak leolvashatónak kell lennie.

Üdv:

Zomborácz Iván

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.