Olvasónk, Sándor írt egy érdekes levelet arról, hogy bár a kilométeróra tekerése van a figyelem középpontjában, ugyanígy trükköznek a sportcélú motorok üzemórájával, ráadásul kockázat nélkül. Hiszen nincs műszaki vizsga, nincs üzemóra-állás rögzítés, a járművek nincsenek forgalomban, viszont az átvert vevő csúnyán ráfaraghat, hiszen a krosszmotoroknál és sportenduróknál az adott üzemórákhoz drága karbantartások tartoznak, például a dugattyúcsere, a szelepek cseréje, hajtórúd, stb... És ha ezeket nem lépik meg, és szétrepül a blokk, ugyanolyan költségekkel jár a felújítása, mint egy utcai motornál.
Feladó Sándor
Címzett Totalbike
Dátum 2020.11.09.
Tárgy hogyan lesz a 117 üzemórás motorból 54 üzemórás egy hét alatt
Helló!
Mindig kétkedve olvastam a „2008-as motor 67 üzemórával” és „2010-es motor 48 üzemórával eladó” hirdetéseket. Gyanúsak voltak, de most belecsöppentem személyesen is, leírom a történetem – nem engem csesztek át, de belekeveredtem.
A barátaimmal crossozunk, kijött az új Kawasaki KX, és megszerelmesedtem, a régibe most jött volna a nagy felújítás – részletek lentebb –, így vettem egy újat, eladóvá vált a régi motorom. Az is egy Kawa volt, egy 2018-as KX250F, Csehországban vettem, megvan a számlája, a CMR, történetem ezen részét akár igazolni is tudom.
A motort mikor megvettem, Dani barátom tanácsára levettem róla a gyári idomszettet és ülést, kapott egy utángyártott Racetech szettet és Acerbis X-Seat-et – azért, hogy amikor eladom, a leendő vevő imádni fogja, hogy megvan a gyári érintetlen állapotban.
Kerültek rá idomvédők, egy szett Hardline enduró pedál, zöld Twenty fék/kuplungkar és természetesen felmatricáztam. A végeredmény elég jó lett – szerintem. Ami ezen a képen a sztorim szempontjából fontos, azokat bekarikáztam: szürke lábtartó (a gyári fekete volt), Acerbis villahíd védő, illetve kipufogó védő: ez azért fontos, mert többet ártanak mint használnak (ezt akkor még nem tudtam), mivel mindkettő el-el mozog a helyéről, az alászoruló homokszemeket/mocskot beledörzsöli a puha aluminiumba, és egy fekete színű kopás jelenik meg. Nézegettük is, hogy mennyire összerondította a védő. Ezeken kívül, ami nem látszik a fenti képen, hogy került még rá egy fekete üzemóraszámláló a motor baloldali váznyúlványára.
Eladásnál a következő szöveggel hirdettem: "2018. szeptemberében szalonból vásárolt Kawa. Első tulaja vagyok. Vigyáztam rá, de használtam is - nem garázs dísz, de nem is versenyző gépe. Jelenleg 117 óra van benne. Élettörténetét, karbantartási listáját elküldöm, ha kéred. Van hozzá még a gyári szettből: egy jó adag tömítés (vegyesen), mindhárom térkép, a gyári ülés illetve idomszett fóliában, (első percben levettem, nem használtam), gépkönyv. Van hozzá két felmatricázott, használt idomszett, meg egy vadi új, matrica nélküli is. Vannak pót légszűrők. Gyere, nézd meg!"
Jött a vevő, nevezzük A.-nak, aki saját magának – merthogy versenyző – keresett motort, a sztori szerint Kawája volt, 2020-as, de nehezen indult a nagy kompresszió miatt, vett egy KTM-et, de nem tetszett, úgyhogy most is Kawát venne, de berugósat. Elvitte a motort, én leszedtem a hirdetéseimet, egyszer csak hív Dani haverom, hogy „figyi, ez nem a te motorod? Emlékszel, néztük a kipufogón a nyomokat, hát ezen is ott van, annyira gyanús!"
Megnéztem a hirdetést, és a gyári idomokkal és üléssel kínált motoron - szintén A. névű eladótól - van egy szett Twenty fék- és kuplungkar, ugyanolyan vázvédő van rajta, mint ami volt az enyémen a lábtartó felett, feltűnnek a gyanúsan hardline-nak kinéző lábtartók, a koszcsík a kipufogón, a koszcsíkok pont ott, ahol a villahídvédőt tartó gyorskötözők lennének és a motor bal oldalán a vázon egy fekete üzemóra számláló.
Ezzel eddig nem is lenne bajom, de a szöveg a következő: „Kitünő gyári állapot, 54 üó bontatlan blokk, csak a dugó és a vezérműlánc volt cserélve 51 üzemóránál...” Megkértem Bandi (egy másik MX cimbi) haveromat, hívja már fel, mintha érdekelné a motor:
- ő az első tulaja
- 5 óránként olajcsere, mert megszokta a KTM-nél
- azért van csak ennyi benne, mert sokat állt, elég sokat volt külföldön dolgozni, nem volt ideje motorozni
- inkább 2T párti, most is 2T-t szeretne
A sztori kerek egész volt, nem lógott ki semmi, mindenre volt válasz. Mit lehetne tenni? Én azért adtam el a motoromat, mert volt benne 120 üó. Előírás szerint itt jött volna az újabb dugó csere, vezműlánc csere, főtengely csere hajtókarral, szelepek, rugók, tömítésekkel. Ez munkadíjjal cirka 400 000 forint. Most ezt valaki úgy vette meg, hogy van még 60 üórája alsó hangon az imént részletezett nagy felújításig. Valószínűleg ez a motor nem fog szétesni, mert én tényleg jó gazdája voltam, de akkor sem azt kapja a vevő, amiért fizet.
Mit lehet tenni? Ezek ellen hogy tudsz védekezni? Egy srác nem vette meg a motoromat, mert talált egy másik 2018-as 250-es Kawát 50 üzemórával – merthogy '19-ben vették és sokat állt és... Szóval, hogy ezeket a szerencsétleneket ne verjék már át ilyen hirdetésekkel.
Köszi!
Sajnos a krosszmotorok nincsenek benne semmilyen nyilvántartásban, így ezeknél a járműveknél nagyon nehéz kiszűrni a csalást. Márpedig a levélben vázolt eset jogilag csalásnak számít, hiszen A. anyagi haszonszerzés reményében állított valótlan dolgot a motorról.
Beszéltem dr. Herpy Miklós ügyvéddel, aki jelezte, hogy ebben az esetben a vevő tehet feljelentést, de ott neki kell bizonyítania, hogy az eladó tisztességtelenül járt el - ilyenkor egy szakértői vizsgálat szükséges, hogy megállapítsák, egyrészt a motor állapotát, másrészt azt, hogy a valós értéke mennyivel kevesebb a valós üzemórák szerint. Ilyenkor az eredeti eladót - vagyis Sándort, aki a levelet írta nekünk - tanúként fogják kihallgatni. Egyébként attól, hogy ezeken a motorokon nincs rendszám, úgyanúgy járműnek minősülnek.
Ha valaki megvesz egy ilyen motort, az utólag már nagyon nehezen tud egy hasonló ügyből jól kijönni, ezért rendszám nélküli pályamotoroknál különösen igaz, hogy a használt jármű vásárlása zsákbamacska. Csak annyit tudhatsz róla, amit látsz, vagy amit az eladó igazolni tud. Érdemes csak a valamilyen módon igazolt dolgokat kezelni tényként.
Az óratekerés elleni harcban vannak részsikerek, a versenymotoroknál erre kilátás sincs. Ezért érdemes olyan motort venni, aminek a származása és az élete dokumentált, az elvégzett karbantartások számlákkal igazoltak. Tudjuk, hogy a szép ígéretek jobban eladhatóak a valóságnál, de pont azért jelenik meg ez az anyag is, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy milyen könnyű a ló rossz végére kerülni.
Nagyon fontos, hogy az adásvételi szerződéseket mindig pontosan töltsétek ki, felvezetve rá, hogy az eladó az üzemórát valósnak nevezi-e, illetve a motorról tett állításai szerepeljenek benne, mert egy ilyen ügyben ezek mind segíteni fognak.
És ezúttal is igaz az örök mondás: ha valami túl szépnek hangzik, akkor az jó eséllyel nem igaz.