Felemás Talma siker

2005.10.03. 09:17

Nem akartunk hinni a szemünknek, amikor minden magyar Talmája a célegyenes utolsó méterein előzte meg csapattársát, és ismét elsőként végzett egy vb-fordulón. Mi ordítva örültünk, Katarban a pálya szélén viszont némán szívta a fogát Gábor csapata, a KTM.

125GP kategória
Edzések

A világbajnokság közelgő befejezése egyre élesebbé teszi a küzdelmeket. A maláj nagydíjon a két nagy esélyes, Lüthi és Kallio csak hajszállal maradtak el egymástól. A sivatagban felépített katari pályán az első edzésnapon úgy tűnt, a KTM nem lelte meg a helyes beállításokat. Talma 10. míg Kallio 12. volt az időmérő edzésen. Simoncelli volt a szombati nap leggyorsabbja. A második edzésnapon aztán mindenki sokat fejlődött, de főként a KTM-esek. Kallio az első, Talma a második, míg Simon a negyedik rajtkockát tudta megszerezni. A 3. helyre Pasini ékelődött be, Tóth Imi sajnos csak 34. helyet tudta megszerezni. Csapattársa, a frissen szerződtetett Angel Rodriguez meglepetésre a 8. helyre tudta magát kvalifikálni.

Verseny

Talma remekül rajtolt, a sorrend az első kanyarok után Kallio, Talma, Simon, Pasini volt a sorrend. Fél kör alatt Pasini kikerült a KTM-esek közül, és a három narancs motor száguldott az élen. Simon lehetetlen helyen akart Talma elé beférni, és hibáját a futam után persze Talma nyakába akarta varrni, de erről majd később. A 2. körre aztán Simon leszakadt, és Kallio-Talma páros az élen folyamatosan elhúzott egy 8-9 fős üldözőbolytól. Simoncelli óriási tempóban elkezdett ugyan a futam közepe táján feljönni Talmáékra, de sikertelen kísérletének a biztos 3. hely lett a jutalma egyedül. A 4. helyért egy hatos boly viaskodott, ahol a verseny végső szakaszában Lüthi és Pasini egyszer össze is akadtak a nagy heveskedésben. Nagy szerencsével maradtak csak fent a motoron. Ebből a csatából Mike di Meglio került ki győztesen és szerezte meg a 4. helyet. Az élen állókat senki sem tudta megközelíteni ezután már.

Talma az utolsó körökig Kallio fenekében ment, nem hagyott neki 1 másodpercnyi lazításra időt. A két KTM-es kimagaslott egész futam alatt a mezőnyből. Talma aztán az utolsó körben jobban gyorsított ki, és a célegyenes előtt kivágott Kallio mögötti melegszélből, és elhasított a finn mellett, majd kb. fél méteres előnnyel megnyerte a katari futamot. Sajnos csak Talma és a magyarok örültek a sikerének, mivel szinte az egész KTM csapat megdöbbent a nem várt előzéstől. Talán év elején nem is lett volna ezzel semmi probléma, de a KTM csapaton belül Harald Bartol csapatfőnök olyan utasítást adott ki állítólag, miszerint Talmácsinak minden erejével Kallio minél jobb szereplését kellett volna támogatnia. A főnöki utasítás azért volt, mert Lüthi 8 ponttal állt Kallio előtt a világbajnoki tabellán. Ha Kallio nyert volna, akkor a finn előnye 7 pont lett volna Katar után, így most csak 2 ponttal vezeti a vb-t. A csapatutasítás igen ronda dolog, mindezt az F1-ben sorozatosan tapasztalhattuk már ,és megöli a sport szépségét. Talma azzal védekezett, hogy a nagy eredményjelzőn még úgy látta, hogy 1 kör hátra volt, és azért húzott ki Kallio mögül.

A védekezés meglehetősen szegényes, és mind Kallio, mind Bartol, és az egész KTM csapat több sajtónyilatkozatban fejezte ki rosszallását Talma viselkedésével kapcsolatosan. A dolog pikantériája abban rejlik, hogy a KTM mindenható embere a GP-ben az a Harald Bartol, aki közismerten nyugodt természetű, de ha egyszer megmérgesítik, alaposan megnehezíti az illető további pályafutását a GP világában. Így járt a szintén rendkívül tehetséges Anthony West is ezen a hétvégén, mikor Bartollal támadt nézeteltérése - a 250-es KTM szerepeltetését illetően - után a 250-es motor nem indult a versenyen mivel súlyos technikai problémák veszélyeztették az üzembiztonságát.

Hiába van Talmának élő szerződése jövőre a 250-es KTM-re, ha egyszer nem fog motort indítani a gyár, vagy valami úton-módon Gábort kirakják a csapatból mégiscsak. A helyzet szerencsés megoldása az lenne, ha Kallio simán megnyerné a KTM-nek az egyéni világbajnokságot, Talma meg segítene továbbiakban mind neki, mind a csapatnak a márka világbajnokság megnyerésében. Végül gratulálunk Talmának az idei 3. sikeréhez, amely lehet nem volt stratégiailag okos döntés részéről, ellenben igazi versenyző lévén nem volt képes visszavenni a gázból felsőbb utasításra sem, amely a sport igazi hagyományait tükrözi.

125 köbcentis futam végeredménye:

1. Talmácsi Gábor KTM
2. Mika Kallio KTM
3. Marco Simoncelli Aprilia
4. Mike di Meglio Honda
5. Hector Faubel Aprilia
6. Thomas Lüthi Honda
7. Manuel Poggiali Gilera
8. Julian Simon KTM
9. Mattia Pasini Aprilia
10. Fabrizio Lai Honda

Gyorsasági Motoros VB 125 köbcentis kategória pontversenyének állása 13 futam után:

1. Mika Kallio FIN 201 pont.
2. Thomas Lüthi SWI 199 pont
3. Talmácsi Gábor HUN 156 pont
5. Marco Simoncelli ITA 140 pont
4. Mattia Pasini ITA 134 pont
6. Fabrizio Lai ITA 119 pont
7. Julian Simon SPA 115 pont
8. Manuel Poggiali RSM 99 pont
9. Hector Faubel FRA 90 pont
10. Mike di Meglio FRA 77 pont