Sármedencéket kerülgetve

2006.06.22. 18:28
Igazi nyárköszöntő verseny lett a Supermoto országos-bajnokság harmadik fordulója, melyet június 11-én rendeztek a kiskunlacházi repülőtéren. A még hűvös, záporos szombat alapján nem lehetett túl sok jót várni a vasárnapi időjárástól, mégis összejött a gépátvételre egy tekintélyes 75 fős mezőny, szlovák, román és osztrák versenyzőkkel tarkítva. A természet végül kegyes volt és verőfényes nyári napsütéssel jutalmazta a bátor egybegyűlteket.

A korábbi hetek nagy esőzései sajnos nyomot hagytak a pályán kisebb-nagyobb sármedencék képében, ezért a hullámot ki is vették a pálya vonalából, csak a két asztal-ugrató maradt a kétkerekűeknek, de a quadosoknak ezeket is kikerülték.

A pályára lépők sorát a 10 tagú KTM Juniorok egyenruhás-egyenmotoros csapata nyitotta. Hogy a futamot a nézők könnyebben nyomon követhessék, a pole pozíciót megszerző versenyző sárga mellényben áll rajthoz, amit ezúttal Horváth László viselhetett. A kis kiegészítő meghozta az eredményt is, hiszen Horváth Laci mindkét futamban első lett, de mögötte Kovács Zsolt és Holdonner Norbert is duplázott a második és harmadik helyeken.

Hogy az utánpótlás osztályokban duplázó KTM Junior-versenyzők kicsit pihenhessenek, a pihenőt a Superquad összevont SQ1 és SQ2 kategóriáinak versenyzői álltak a rajthoz. Az edzésidők alapján a 450-esek között induló Kovács Krisztián (Honda) foglalhatta el az első rajtkockát, jobbján Farkas Tamással (RST). Ez a páros utána mindkét futamban szoros harcot vívott a győzelemért, és mindkétszer sikerült Farinak a célegyenes előtti off-roadon végleg megelőzni az egyébként keményen ellenálló Kikit. A 450-es quadok között harmadik Tóth Demeter lett.

Az SQ1 mezőnyben Vekedel Gábor (RST) nyerte az első futamot, ám a másodikban szerzett 5. helyével csak a dobogó harmadik fokáig jutott, így a fordulót az egyébként a második futamban legjobb nagykategóriásként befutó Somfai Mátyás (BM) nyerte, míg harmadik lett a szintén kiegyensúlyozott teljesítményt produkáló Bedő Tamás (Honda).

Az időterv szerint az utánpótlás mezőnye indult volna, sorban a 85 cm 3-es, a 125 cm 3-es és nyílt géposztályban. Noha a rajthelyen még kettéosztva - nagy motorok elöl, egy sorral mögöttük abszolút felállásban a 85-ösök és125-ösök - foglaltak helyet, ez az elkülönítés hamar felbomlott, amint kialudt a rajtot jelző piros lámpa. Hugyecz Erik (Yamaha) és Ónódi Benjámin (Yamaha) 85-ös kis motorjaikkal úgy vágtak a nagyok közé, mintha semmi teljesítménybeli különbség nem volna köztük - sőt. Ugyanígy tett a 125 3-es Hényel Ágoston (Yamaha) és a román versenyző, Fazekas Zoltán (Yamaha) is.

Furcsa helyzet akkor adódott, mikor a kanyarokban és a terep-szakaszokon könnyedén leelőzött 450-500 3-es motorok erőlködés nélkül húztak el mellettük a hosszabb aszfaltos egyenesekben, miközben ők agyon facsarták a gázkart és kezdődhetett a kanyarban minden elölről. Míg a "kis-utánpótlás" dobogójának két felső fokán yamahások örülhettek, a forduló harmadik legjobb UP85-öse Varga Márk, UP125-öse a két kategóriában induló Holdonner Norbert lett, mindketten KTM-mel.

Az idéntől UP-Open-re átkeresztelt amatőr mezőnyből legeredményesebben mindkét futamban Bohács Róbert (KTM) vette föl a kesztyűt a kötekedő 125-ösök ellen az élmezőnyben, mögötte bajtársa, Völcsey Zoltán (KTM) és az összetett pontozás alapján a Szlovákiából átlátogató Tibor Kovac (Honda) végzett. A programszakasz végét a Prestige-Open osztály felvonulása zárta, s ez az edzések és a futamok végén is a streetfighter show kezdetét jelentette, melyben Hidi Miki kápráztatta el lélegzetelállító mutatványaival a közönséget.

Lélegzetelállásból azonban a Prestige és Open osztály közös futamai alatt sem volt hiány. A két futamban rajt-cél győzelmet arató osztrák Johann Schruffal (Yamaha) nehéz volt lépést tartani még a magyar bajnok Kökényesi Györgynek (Yamaha) is. Schruf elegánsan kivonta magát a kemény harcok alól, az első köröktől kezdve fokozatosan növelte előnyét, és inkább technikai csemegével szolgált a VB-re készített motorjával. A gép bőven gyorsabb volt bármelyik másik motornál a pályán, és aki figyelte csak váltani nem látta vagy hallotta, amit a "hova nem elforog!" és "milyen féktávot vesz!" kiszólásokkal nyugtáztak a pálya szélén állók.

Nagy meccs a második helyért sem zajlott: Kiskökény tekintélyes légüres térbe került az előtte haladó Schruf és őt utolérni nem tudó szlovák Radim Vavrik (Yamaha) között. Az új szlovák versenyző viszont annál több gondot okozott a közelében lévő magyaroknak. Mindkét futamban először egy-egy suzukissal akadt össze. Először Németh Balázs majd Tóth Ádám védte a pozíciót erősen, ám valahogy sikerült mindig előre kerülnie a harmadik helyre, és azt nem adta többet oda senkinek, hiába támadta hátulról Benner Zsolt (KTM) is. Németh Balu sajnos egy bukás után kényszerült kiállni, és combcsontsérülése miatt nem is tudott a második futamban rajthoz állni.

Az Open osztály a teljes mezőny közepén keveredett bele a Prestige-be, és ott kis szigetet alkotva gyűrte egymást három KTM: Koczka Tamás, Huszár Péter és Sinka Tibor. Az első fordulóban valahogy kimaradt a játékból Lánczi Sándor (Yamaha), aki az előző kiskunlacházi fordulóban bravúros győzelmet aratott a hullámokkal tűzdelt off-roados pályán, de a második futamot sikerült megnyernie. A véget nem érő KTM vitát a pontozás döntötte el: első Huszár Péter, második Koczka Tamás, harmadik egy hatodik és egy első hely után Lánczi Sándor lett, holtversenyben a kétszer harmadiknak befutó Sinka Tiborral.

A magyar supermotosok most exportálni készülnek az izgalmakat, mivel a július 9-én sorra kerülő negyedik fordulót a szerbiai Kula gokartpályáján rendezik. A helyszín egyáltalán nincs messze, Szegedtől kb. 100 km-re található, Sombor-Vrbas mellett, és a színvonalas pálya már tavaly bemutatkozott egy supermoto EB-fordulón. Az OB viszont csupán visszalátogatás lesz az idei Európa-bajnokság magyar résztvevői számára, mivel előtte június 24-25-én a 2006-os év 4. supermoto és 3. superquad EB összecsapásával kápráztatja el Kulában Európa élmezőnye a remélhetőleg sok magyarországi szurkolóból is álló nagyérdeműt.