Keresztben csúszás bajnoka

2007.11.19. 23:39

A magyar motorsport példátlan magasságokban hasít. Egyszer van nekünk egy Talmácsi Gáborunk, akit egy ország cipel a vállán. Motoros világbajnokunk nevét tudja óvódástól nagymamáig mindenki, ilyen elismerésre azt hiszem, csak a foci válogatott számíthatna, ha egyszer elérne valahol bármit. De van ám nekünk még egy magyar motorosunk, aki szép csendben megnyerte a Supermoto Európa-kupát.

Kettős győzelemre készülve érkezett a magyar csapat a törökországi Körfez pályájára: Kökényesi György (Aprilia) számára az Európa-kupa mellett a Balkán-bajnokság megnyerése is elérhető közelségbe került, míg Bohács Róbert (KTM) az európa-bajnoki bronzra volt esélyes.

A dél-európai versenyzők körében nyugtalanságot keltett, hogy Kökényesi az Európa-kupában 24 pontos előnnyel állhatott rajthoz. A Balkán Bajnok címért viszont már nem indult ekkora előnnyel: mindkét futamban a nagy ellenfél, a bulgár Kalin Kulev (KTM) előtt kellett végeznie, hogy kihasználhassa a köztük lévő szűk hat pontos különbséget.

Kiskökény mindkét címet saját vitrinében akarta nézegetni, így már az edzéseken alaposan belehúzott. A szezonban először a leggyorsabb EK edzésidőt futotta, látszólag különösebb megerőltetés nélkül. Ez azért igazán meglepő, mert a versenyt megelőző esőzések miatt törölni kellett a terepszakaszt, így papírforma szerint az egyébként gyorsaságizó bulgár KTM-es lett a favorit a krosszos múlttal rendelkező magyar apriliással szemben. A nem kifejezetten erre a célra konstruált supermotókat így egy színtiszta gyorsasági pályán hajtották szét, és a beállítási dilemma a "hogyan tankoljunk minél többet, hogy kibírja fullgázon a 20 perces futamtávot" kérdéskörrel bővült.

Még szerencse, hogy az évad derekán már volt rá példa, hogy egy tízkategóriás gyorsasági bajnokságot összefűztek a supermoto Európa-kupával, így itt már szemrebbenés nélkül hozták a srácok a helyenként 180 km/h-t is meghaladó tempót (az átlagsebesség 120,5 km/h volt).

A szombati edzésnap enyhén paprikás fénypontja az újdonsült török Supersport600-világbajnok, Kenan Sofuoglu fellépése volt, nevezetesen amikor egy honfitársa supermotójára pattanva kis híján körrekordot motorozott. Pedig ő csak ártatlanul, életében először próbálta ki ezt a versenyágat, véletlen éppen az Európa-kupa hivatalos szabadedzése közben.

Az első futam a magyar csapat forgatókönyve alapján zajlott. Kiskökény hibátlanul fogta a rajtot, majd a teljes távon keresztül vontatta a ráragadt görög bajnokot, Nakis Athanasiost (Yamaha), Kulevet és a másik bulgár reménységet, Alex Georgievet (KTM). Az első hely az üldözők számára reménytelennek bizonyult, de a második, harmadik, negyedik helyért körönként egymást váltogatva ment a harc. Ezzel a futamgyőzelemmel - ami az idei szezonban a nyolcadik győzelme volt - Kiskökény már magáénak tudhatta az Európa-kupa sorozat aranyérmét.

Az erdélyi magyar versenyzőt, Gagyi Pétert (Suzuki) elszántsága alapján jobb helyre vártuk, de a lekésett rajt miatt csak hatodikként futott be. E gyenge szerepléshez jelentősen hozzájárult agyonhasznált Suzukija, ami kínjában a futam felénél az összes hűtővizet kikönnyezte. A harmadik magyar versenyző, Bohács reggel még nem gondolta, hogy starthoz állhat, mert a korai bemelegítő edzésen egy felfestésen keresztbevágódott a motorja, és olyan látványosat bukott, hogy egyszerre két mentő rohant a helyszínre segítséget nyújtani. Az Irakot is megjárt katona két óra alatt lábra állt, és a harci sérülések ellenére később mindkét futamot derekasan teljesítette.

A második futamban már csak arra kellett ügyelni, hogy a Balkán Bajnoki címért igyekvő Kulev ne kerüljön túlságosan Kökényesi elé. A BB megnyeréséhez ugyanis ekkor már egy ötödik hely is elegendő lett volna. Ám a mi magyarunk úgy gondolta, hogy a szezon utolsó versenyén igazi bajnokhoz méltót kell alakítania. A rajt pillanatától majdnem megismétlődött az első futam, de most az üldöző hármas teljes erővel őt támadta. Körönként hol a görög, hol a bulgár Georgiev vagy Kulev fordult rá a célegyenesre az élen.

Ez a mérges csata volt az év versenye. A közönség teljes lázban égett, folyamatos fütty, taps, ordítás, kísérte az elhaladókat, nagyobb volt az élbolynak szóló ováció, mint a török versenyzőknek. A futam felénél aztán hirtelen lehűlt az idő és a kemény gumi helyenként váratlanul csúszkálni kezdett. Így Kulev különösebb nehézség nélkül, magányosan futott át a célvonalon, majd a tökéletesen elegendő második helyen Kiskökény. Így aztán az az érdekes szituáció állt fenn, hogy mindenki boldog volt: a bolgárok, hogy Kulev nyert; a görögök, hogy a bajnokuk mekkorát meccselt; és a magyarok, hogy minden terv bejött.

Bohács Róbert két hellyel előrébb futott be a második futamon, de ez még nem volt elég az összesített pontversenyben a dobogóra, így a negyedik helyen végzett.

A magyar motorsport két legnagyobb eredményét Apriliák hozták 2007-ben: Talmácsi Gábor minden idők legnagyobb magyar eredményét, a GP125 világbajnoki győzelmet szerezte meg vele, ezt Kiskökény tetézte az oroszlános motorral a kontinens másik végén, az Európa-kupán. A supermoto-bajnok decemberben, a világbajnokság és Európa-bajnokság közös díjkiosztóján, Monte Carlóban veheti át trófeáját.