A hétvége negatív szenzációja mindenképpen Valentino Rossi balesete. A kilencszeres világbajnok a szombat délelőtti szabadedzésen esett highside-ot az egyik gyors sikánban, szerencsétlenül fogott földet, lábát törte. A híroldalak közlései elég nagy szórást mutatnak: van, aki sima sípcsonttörésről, van, aki a szárkapocscsont és sípcsont együttes töréséről, de akad olyan is, aki nyílt törésről beszél. Egy biztos: a Doktort még a tegnapi nap folyamán megműtötték, a klinika professzora szerint legalább egy, de inkább két hónapos kényszerpihenő vár rá.
Pilótahiba okozta a balesetet. Rossi az esést megelőző körben nem motorozott versenytempóban, abroncsai az üzemi hőmérséklet alá hűltek: nem kigyorsításon, hanem a sikánba befelé fékezéskor csúszott meg a Yamaha hátulja, ami aztán átdobta a motorost. A tegnap műtét jól sikerült, titánlemezzel rögzítették egymáshoz a törtvégeket. Az orvosok lelkiekben felkészítették az olaszt, hogy jó darabig nem fog motorra ülni. Rossi 1996-os debütálása óta nem hagyott ki versenyt – tizennégy év után a mai volt az első világbajnoki futam, amit élő televízióadásban nézhetett végig.
A lehető legrosszabbkor jött ez Valentinónak. Legfőbb riválisa, Lorenzo épp szökésben van az összetettben, ráadásul a nyári szünetig – a main kívül – még öt futam van hátra. Ezeken biztosan nem lesz ott a Doktor. Egyes híroldalak szerint Rossi tegnapi bukása könnyen karrierje végét is jelentheti. Mindig az a versenyző volt, aki csak akkor volt képes csodákra, ha sikerült magában mindent tökéletesen összeraknia. Márpedig egy harmincegy éves élsportoló összelemezelt lába soha nem lesz tökéletes. Valentino végül mégis átmehet a kevesebb fizikai megterheléssel járó Forma1-be?
MotoGP
A rajtceremónián sokan megemlékeztek Rossiról: Lorenzo egy „bárki érezhet fájdalmat, de nem lesz mindenkiből legenda” feliratot mutatott a kamerák felé, míg a Ducati tribünön fehér és piros négyzetekből hatalmas „Vale” feliratot formáltak. Az akció nem maradt válasz nélkül, a Doktor a kórházi szobából sms-ben válaszolt a rajongóinak, akik a kivetítőn olvashatták el az üzenetet.
Azt már persze soha nem tudjuk meg, hogy izgalmasabb lett volna-e a mugellói futam Rossi szereplésével. Amit láttunk, az egy nagyon szomorú, unalmas körözgetés volt, amiből végül Daniel Pedrosának sikerült huszonöt ponttal kiszállnia.
A spanyol elsőségét gyakorlatilag semmi nem veszélyeztette: kicsit játszott az üldözőkkel, mint macska az egérrel, és miután bespájzolta a maga kis négy másodperces előnyét, kicsit visszavett, és begurult a célba. Így szokta ezt Pedrosa, ez az, amiben talán egyedül Stoner jobb nála ebben a mezőnyben.
Második helyen, és a távot szintén zavartalanul motorozva végig jött Lorenzo, aki valentinós pólót viselt a dobogón. A futam utáni nyilatkozatában csalódottan fejtegette, hogy igazából nem látja át, miért nem nyert: hiszen nyernie kellett volna, és a győzelmet fel kellett volna ajánlania Rossinak. De nem sikerült.
Eseménytelen versenytáv után tizenhat pontért jön be Andrea Dovizioso – talán ő sem gondolta volna, hogy egy megveszekedett lélekkel sem fog találkozni a huszon egynéhány kör alatt a pályán. Az egyedüli említésre méltó meccsek hátrébb, a negyedik-ötödik-hatodik helyekért folytak, melyből végül Stoner jött ki győztesül – aki ezzel idei legjobb helyezését jegyzi. Mögötte Melandri, majd a szintén hondás de Puniet. Ben Spies mai hetedik helye, illetve Edwards gyengélkedése könnyen azt jelentheti, hogy Elbows fogja átvenni Rossi helyét a gyári csapatban addig, míg az olasz fel nem épül.
A pontversenyt Jorge Lorenzo (90) vezeti, őt követi Pedrosa (65) – Valentino (61) a harmadik helyre csúszott vissza.
1. 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 42'28.066
2. 99 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha +4.014
3. 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda +6.196
4. 27 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team Ducati +25.703
5. 33 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +25.735
6. 14 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda +25.965
7. 11 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +28.806
8. 41 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati +40.172
9. 58 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +41.394
10. 65 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki +42.107
11. 7 Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP Honda +43.095
12. 40 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati +43.363
13. 5 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +1'14.393
14. 19 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki +1'24.389
Moto2
Kétségtelen, hogy valamibe nagyon beletalált a Fimmco. Iannone már az előző, francia futamon is remekül ment, szombati toronymagas pole-pozíciós körével pedig egyszerűen sokkolta az ellenfeleket. A vasárnap után pedig azt is tudjuk, hogy nem csak egy körön tud ennyire penge kört menni az olasz: nincs mit szépíteni, Iannone egyszerűen tönkre vert ma mindenkit.
A javulás Gábor eredményein is látszik, csak az ő görbéjének emelkedése egyelőre kevésbé meredek. A pénteki és szombati szabadedzéseken már folyamatosan az élmezőnyben tudott motorozni Talmácsi; a tegnapi időmérőn – elmondása szerint – győzni akart, de elesett. Az utolsó mért köre a hetedik rajthelyre volt elég.
A rajtot követően Iannone már az első körben bő fél másodperces előnnyel robogott át a célvonalon. Mögötte pedig egy komplett üldöző boly: köztük Talmácsival, aki néhány pillanatig dobogós helyeken is motorozott.
Andreával innentől kezdve kár is volt foglalkozni – néhány kör múlva már akkora előnnyel fordult rá a célegyenesre, hogy a többiek látóteréből teljesen kiúszott. Az utána következő vonat, na, az volt a nem semmi: Elias, Gadea, Corsi, Lüthi, Tomizawa és Talmácsi mutatták be a motorversenyzés magasiskoláját. Azonban a táv vége felé Gábor megint elkezdett lassulni, és szépen lassan lemorzsolódott a többiekről; végül a hetediknek jött be.
„Jobbra számítottam, ennyit tudtunk a mai napon. Körről-körre nehézségeim akadtak a motorral, nem tudtam tartani az előttem haladókkal a ritmust. Gratulálok a csapattársamnak Andrea Iannone-nak, az egész hétvégén remek teljesítmény nyújtott, és nagy győzelmet aratott. A motor bizonyította, hogy lehet vele nyerni, a következő versenyre mi is megtaláljuk a nyerő beállításokat.” – mondta Talmácsi a verseny után.
A pontversenyt Toni Elias (74) vezeti, Andrea Iannone (38) a mai szerepléssel az ötödik helyre lépett előre. Talmácsi Gábor a nyolcadik, 34 egységet gyűjtött eddig.
Eredmények:
1. 29 Andrea IANNONE ITA Fimmco Speed Up Speed Up 41'05.374
2. 40 Sergio GADEA SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +2.764
3. 3 Simone CORSI ITA JIR Moto2 Motobi +2.799
4. 12 Thomas LUTHI SWI Interwetten Moriwaki Moto2 Moriwaki +2.814
5. 24 Toni ELIAS SPA Gresini Racing Moto2 Moriwaki +3.404
6. 48 Shoya TOMIZAWA JPN Technomag-CIP Suter +3.826
7. 2 Gabor TALMACSI HUN Fimmco Speed Up Speed Up +7.209
8. 72 Yuki TAKAHASHI JPN Tech 3 Racing Tech 3 +8.377
9. 60 Julian SIMON SPA Mapfre Aspar Team Suter +8.584
10. 6 Alex DEBON SPA Aeroport de Castello - Ajo FTR +8.931
11. 15 Alex DE ANGELIS RSM RSM Team Scot Force GP210 +9.149
12. 55 Hector FAUBEL SPA Marc VDS Racing Team Suter +9.991
13. 25 Alex BALDOLINI ITA Caretta Technology Race Dept I.C.P. +12.219
14. 65 Stefan BRADL GERViessmann Kiefer Racing Suter +19.110
15. 10 Fonsi NIETO SPA Holiday Gym G22 Moriwaki +19.680
16. 77 Dominique AEGERTER SWI Technomag-CIP Suter +19.994
17. 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing FTR +24.969
18. 44 Roberto ROLFO ITA Italtrans S.T.R. Suter +25.769
19. 19 Xavier SIMEON BEL Holiday Gym Racing Moriwaki +31.094
20. 68 Yonny HERNANDEZ COL Blusens-STX BQR-Moto2 +31.171
21. 45 Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team Suter +37.770
22. 71 Claudio CORTI ITA Forward Racing Suter +39.183
23. 53 Valentin DEBISE FRA WTR San Marino Team ADV +39.405
24. 41 Arne TODE GER Racing Team Germany Suter +40.613
25. 21 Vladimir LEONOV RUS Vector Kiefer Racing Suter +43.358
26. 9 Kenny NOYES USA Jack & Jones by A.Banderas Promoharris +43.997
27. 8 Anthony WEST AUS MZ Racing Team MZ-RE Honda +53.748
28. 59 Niccolo CANEPA ITA RSM Team Scot Force GP210 +54.387
29. 76 Bernat MARTINEZ SPA Maquinza-SAG Team Bimota +57.035
30. 88 Yannick GUERRA SPA Holiday Gym G22 Moriwaki +58.612