Mindössze három pont, ennyivel lett gazdagabb Talmácsi Gábor a holland hétvége után. Mai versenyének sorsa részben már tegnap megpecsételődött, amikor bukott az edzésen, és a huszonharmadik helyre kvalifikálta magát. A Speed Up motorja nem lehet annyira rossz – Gábor ezúttal nem is hivatkozik erre –, hiszen csapattársa szárnyal, és ma – ugyanúgy, mint Mugellóban – móresre tanította az egész mezőnyt. A MotoGP-ben Jorge Lorenzo olyan monopolhelyzetben van, hogy egyet sem kell előznie ahhoz, hogy nyerjen.
MotoGP
Volt a mai versenyben valamiféle ígéret: egy kiadós, előzgetős, lökdösődős motorversenyre való ígéret. Aztán hamar elmúlt. Szétszakadtak megint, és bár a mezőny végében vannak olyan emberek, akik rendre belebotlanak egymásba, ez már közel sem az, mint amikor pár évvel ezelőtt még az utolsó körben sem lehetett tudni, egyáltalán ki állhat majd dobogóra. Na jó, az már jó pár éve volt.
Az egyedül maradt Lorenzóval nem tudnak mit kezdeni. A spanyol megfoghatatlan, tessék csak megnézni az összetett versenyt; még féltávnál sem vagyunk, és van 47 pont előnye. Azzal már szinte gazdálkodni is lehet, nem mintha szüksége volna rá: a mai versenyt úgy nyerte meg, hogy előznie sem kellett, de kis túlzással védekeznie sem: az elején elment, az első negyedben kicsit magára húzta a többieket, aztán kilépett a képből, sok másodperces előnnyel átegykerekezte a célvonalat, kitűzte a zászlóját, és csókol mindenkit, megy a következő pályára nyerni. Ebből az emberből idén világbajnok lesz, és nyilván vannak tényezők, amik a kezére játszanak – és ezalatt nem csak Rossi lábtörését, hanem Pedrosa sérüléseit és Stoner gyengélkedését legalább annyira kell érteni –, de ez mindig, mindenkinek benne van: utólag soha nem fogják megkérdezni, hogy a többiek hol, mikor és hogyan rontották el a szezonjukat. Egy győztes van mindig: aki a legjobb.
Lehet, kicsit másképp alakult volna a verseny, ha Spies nem rajtol be ekkorát: másodiknak fordult az első kanyarban, de nem volt tempója – ezután körökön keresztül blokkolta a mögötte haladókat. Mire Pedrosa és Stoner átrágta magát az amerikain, Lorenzo már teljesen máshol, másodpercekkel előttük járt. Aztán a teljesen másholságból hirtelen nagy közelség lett, amikor a Honda-Ducati tandem rárontott Jorgéra. Azt reméltük, belebonyolódnak valami nagyon frissítő, eszetlen lökdösődésbe, de nem: mire támadó pozícióba ért volna Daniel, a Yamaha hátsó kemény keverékű abroncsa is felszedett magára annyi hőt, hogy Lorenzo menni tudjon. És ment is, vissza sem nézett.
A mögötte motorozó Pedrosa és Stoner páros is szétesett aztán, mindketten a maguk tempójában kőröztek szomorú magányban. Hátrébb Dovizioso, Spies és de Puniet verődtek össze, nagyot meccseltek a negyedik-ötödik-hatodik helyért: Ben aránylag hamar átrágta magát az olaszon, akit pár körrel később Randy is befogott. Kettejük közt az utolsó kör utolsó sikánja döntött, ahova de Puniet túl nagy sebességgel érkezett, lesodródott az ívről, nem tudott jól kigyorsítani – Dovizioso viszont igen, aki végül bejött ötödiknek.
A pénteki edzésen katasztrofálisan nagyot bukott Marco Melandri, kiugrott és megzúzódott a válla, ő ma nem indult. Az orvosok szerint nincs komolyabb baja, a július negyediki spanyol futamon már rajthoz áll. Szintén nem motorozott ma a még Silverstone-ban megsérült Aoyama: helyére a veterán Akiyoshit állították be. Történelmi mélyponton a Suzuki: versenyek óta nem mutatnak semmit, teljesen utolsók lettek ma is.
Eredmények:
1. 99 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha
2. 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda +2.935
3. 27 Casey STONER AUS Ducati Team Ducati +7.022
4. 11 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +13.265
5. 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda +15.323
6. 14 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda +15.772
7. 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati +25.867
8. 5 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha +28.991
9. 58 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda +35.658
10. 41 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati +35.837
11. 36 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati +56.769
12. 40 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati +56.890
13. 65 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki +1'00.615
14. 19 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki +1'08.074
15. 64 Kousuke AKIYOSHI JPN Interwetten Honda MotoGP Honda +1 kör
Moto2
Közepes versenyen van túl Talmácsi Gábor, szívesen feledné ő is a holland hétvégét: nehézségek, kemény munka, izzadtság cseppek, csak az eredmény hiányzik – egyelőre, mint ahogy azt reméli mindenki. A magyar egyébként nagyon sportszerű, sajtónyilatkozatában is csapattársát dicséri, aki bődületesen nagyot nyert ma. Iannone akár a végső győzelemre is esélyes lehet, igaz, a szezon eleji nehézségek sok pontot elvettek tőle: jelenleg negyedik helyen áll, 43 pont hátránnyal az elég kiegyensúlyozott Eliasszal szemben.
Nem sikerült most a legendás extra start, amiről Talmácsi a dezodorreklámban beszélt, igaz, nem sikerült csapattársának sem: megelőzte Elias, akitől aztán fél körön belül visszavette pozícióját. Adnrea Iannone innentől kezdve annyit csinált, hogy fordulónként fél-egy másodpercet vert mindenkire. Ez a különbség nagyjából tíz embert szokott letakarni az időmérőn, tehát mondhatjuk jelentősnek. Az FTR váz nem rossz, az FTR vázhoz be lehet állítani a motort, és bár vannak sötét foltok – mint amilyen például a silverstone-i pálya volt –, összességében javuló tendenciát mutat a Speed Up.
Talmácsi Gábor a huszadik helyről kezdett el felkapaszkodni, ügyességből és rutinból vadászta le az előtte menőket: egészen a tizenkettedik helyig jutott, de féltávnál ismét kicsit meglassult, ritmust vesztett, talán elfáradt, visszaelőzték. Jobb rajthelyről valószínűleg előrébb jutott volna, tizenharmadik helye három pontot ér, az összetettben jelenleg a tizedik helyen áll.
„Nagyon nehéz hétvégén vagyunk túl, a szerelőim remek munkával építették újra a motort a tegnapi esés után. A verseny elején sikerült felzárkóznom, utána harcban voltam több riválissal is és végül három pontot gyűjtöttem. Gratulálok a csapattársamnak a győzelemhez.” – mondta Talmácsi Gábor a verseny után.
Eredmények:
1. 29 Andrea IANNONE ITA Fimmco Speed Up Speed Up
2. 24 Toni ELIAS SPA Gresini Racing Moto2 Moriwaki +4.492
3. 12 Thomas LUTHI SWI Interwetten Moriwaki Moriwaki +5.390
4. 14 Ratthapark WILAIROT THA Thai Honda Bimota +5.473
5. 48 Shoya TOMIZAWA JPN Technomag-CIP Suter +7.405
6. 60 Julian SIMON SPA Mapfre Aspar Team Suter +7.666
7. 16 Jules CLUZEL FRA Forward Racing Suter +16.023
8. 63 Mike DI MEGLIO FRA Mapfre Aspar Team Suter +16.122
9. 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing FTR +16.959
10. 72 Yuki TAKAHASHI JPN Tech 3 Racing Tech 3 +19.601
11. 45 Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team Suter +20.187
12. 3 Simone CORSI ITA JIR Moto2 Motobi +20.423
13. 2 Gabor TALMACSI HUN Fimmco Speed Up Speed Up +21.358
14. 75 Mattia PASINI ITA JIR Moto2 Motobi +26.654
15. 68 Yonny HERNANDEZ COL Blusens-STX BQR-Moto2 +34.024
16. 25 Alex BALDOLINI ITA Caretta Technology Race Dept +34.045
17. 71 Claudio CORTI ITA Forward Racing Suter +34.377
18. 77 Dominique AEGERTER SWI Technomag-CIP Suter +34.481
19. 65 Stefan BRADL GER Viessmann Kiefer Racing Suter +37.283
20. 15 Alex DE ANGELIS RSM RSM Team Scot Force GP210 +42.525
21. 61 Vladimir IVANOV UKR Gresini Racing Moto2 Moriwaki +43.395
22. 9 Kenny NOYES USA Jack & Jones Promoharris +46.784
23. 40 Sergio GADEA SPA Tenerife 40 Pons Pons Kalex +46.796
24. 59 Niccolo CANEPA ITA RSM Team Scot Force GP210 +59.324
25. 55 Hector FAUBEL SPA Marc VDS Racing Team Suter +1'00.168
26. 39 Robertino PIETRI VEN Italtrans S.T.R. Suter +1'01.868
27. 35 Raffaele DE ROSA ITA Tech 3 Racing Tech 3 +1'02.451
28. 76 Bernat MARTINEZ SPA Maquinza-SAG Team Bimota +1'07.317
29. 21 Vladimir LEONOV RUS Vector Kiefer Racing Suter +1'10.107
30. 53 Valentin DEBISE FRA WTR San Marino Team ADV +1'37.619
31. 95 Mashel AL NAIMI QAT Blusens-STX BQR-Moto2 +1'41.035
32. 5 Joan OLIVE SPA Jack & Jones Promoharris +1'41.545