Milliónyi szempár követi Rossit

2010.11.10. 21:06

Eljött az idő, most már nem kell emlékezni. Persze tisztességből mindenki gratulálhat még egyszer Jorge Lorenzónak: megcsinálta, hidegvérrel volt abszolút profi, világbajnok, az övé – nem kisebbíti érdemeit, hogy az idei világbajnokság kimenetelére egy árva szurkoló nem izgult már fel a nyári pihenő óta. A verejtékmirigyek tartalmával és a pirító szívdobogással 2011-re tartalékol mindenki: a szezonra, ami oxigént infundálhat a kihalni készülő pocsolyába. Márpedig, Valenciában már súlyosan 2011 van.

Király természetesen van, Jorge Lorenzo az – jelzi is ezt a spanyol, nem is olyan diszkréten, de nincs is mit szégyellni: hatalmas 1-es rajtszámok merednek mostantól kezdve az M1 elején. Egy teljesen új erőforráson dolgozik a világbajnok a Yamahával, ami elmondása szerint erősebb, mint a 2010-es verzió, és finomabban adja le a nyomatékot, kevesebbet egykerekezik vele a motor. „Nagyon jó az új váz, bár kissé korai még bármit mondani. Az új Öhlins villákat is kipróbáltam, egy kicsivel azok is jobban fekszenek nekem. Jó lesz.” Jorgénak egyébként volt, vagy két délutánja megünnepelnie azt, hogy világbajnok lett – keddtől munka van, mint akárki másnál, hiszen van kitől félni, és ez egyelőre nem Valentino Rossi.

Sokkal akutabb gond most Lorenzo számára Casey Stoner. Az ausztrálnak annyi volt asszimilálódni a Hondához, hogy ráült, ment egy pár kört, és ott volt a top5-ben. Az első nap végén örvendezve adta a sajtó tudtára, hogy végre sikerült beállítaniuk a fékkarok helyzetét, meg a lábtartók pozícióját, de ez minden. Eredmény: második hely.

Látni kell, hogy Stoner alatt lehet bármi a mostani mezőnyből, mindig gyors lesz. Ment ő már Hondával, persze: a 2006-os modellel, ami még ezer köbcentis volt, és annyiban hasonlított a mostani RCV-hez, hogy annak is volt két kereke. „Nem számítottam erre, egyszerűen hihetetlen, mennyire finoman lehet adagolni a gázt ezen a motoron. A Honda mindig is egy erőgépnek tűnt kívülről, azt hittem, majd tőből letépi a kezem, meg ilyenek – pedig nem, selymesen, puhán jön belőle ki a teljesítmény.” – mondta Casey a nap végén, hozzátéve azt, hogy egyszerűen el van ájulva az RCV első futóművétől.

Az 1:32.066 ugyan kvalifikációs időnek még kevéske lenne – ennél két tizeddel futott gyorsabban az ausztrál a Ducatival, szombaton –, de a jelenlegi viszonyok között terrorizálni tökéletesen lehet vele.

Valentino Rossit például, aki kedd óta a saját bőrén érzi, mekkora fába vágta a fejszéjét. Az első tíz kör után állítólag olyan izgatottan osont be a boxba Filippo Preziosihoz, mint egy kisgyerek: „hihetetlen erős ez a motor.” Az olaszok egyébként már most el vannak ájulva a kilencszeres világbajnoktól; szerintük egyszerűen félelmetes, amilyen mélységekben érti és érzi Rossi a motor működését, viselkedését. Emellett megsúgták, igazából azt kapták Valétől, amit vártak – és bármit megtesznek majd, hogy a kedvére tegyenek.

Kezdésnek mindjárt két motorblokkot hoztak neki Valenciába: egy egyenetlen (big-bang) és egy hagyományos (screamer) gyújtássorrenddel működőt. Rossi elvileg a két nap teszteredményei után fogja eldönteni – tán épp ezekben a pillanatokban –, hogy melyik úton vigyék tovább a GP11 fejlesztését.

A csapattárs Hayden szerint a big-bang meghökkentően kezes, a screamert viszont kicsit vadnak, és sokkal erősebbnek érezte – egyelőre nem tudná eldönteni, melyikkel motorozna szívesebben. A csapat tesztembere, Franco Battaini állítja, Rossi a régi, kétütemű ötszázas karakterisztikájához hasonló screamert fogja választani, hiszen az sokkal jobban fekszik az olasz stílusának. Mindenki találgat, még maga Preziosi is – aki egyébként biztosra veszi, hogy Burgessék a big-banget választják majd.

Egy biztos: Valentinóék nem sietnek. Külön kihangsúlyozták, a meggyőző köridőnek örülnének ugyan, de jelenleg egyáltalán nem az a cél, hogy gyorsak legyenek. Ígérik, februárig teljesen új motort építenek, ha arra lesz szükség. A szárnyas, cápakopoltyús idomok szintén tesztfázisban vannak. A közepesen gyenge köridők mellé, széljegyzetnek azért még jegyezzünk meg annyit, hogy Rossi szerint pokolian tapad a Desmosedici hátulja, ami például soha nem volt erős pontja a Yamahának, viszont az eleje még kissé bizonytalan. Mindkettőnek perdöntő szerepe lehet majd a jövőben.

Korrektül megy Ben Spies. Az amerikai ugyan még csak szokja a gyári hangulatot, de már most rengeteg dolgozik az új motoron – blokkokat, futóművet, elektronikát tesztel –, és külön örül neki, hogy az a bizonyos fal, ami Rossit és Lorenzót elválasztotta, a jövő évben is állni fog. „Szerintem ez így teljesen rendben van. Sokkal nyugodtabban tudnak dolgozni egymás mellett a csapatok. Például, ha a csapattársad elesik, teljes káosz lesz körülötted a sok szerelőtől – nyugisabb lesz így mindenkinek, és egymás telemetria adataiba a nap végén bármikor belenézhetünk.”

A hirtelen megtáltosodott Simoncelli – Stoner kivételével – újra elveri a gyáriakat – igaz, Sic csak szimulációs köröket teljesít, míg utóbbiak mindenféle újításon dolgoznak. Nem megy különösebben jól Colin Edwards és Loris Capirossi sem. Utóbbi csapatot vált az év végén, a Suzukit hagyja el egy privát Ducatiért, amiről azt mondja, hogy egészen más motor, mint amit legutóbb, 2007-ben vezetett.

Szorgoskodnak az újoncok is, a Moto2-ből leigazolt Karel Abraham például ott van három századra Rossitól, és nagyon élvezi a királykategóriát. Ugyanígy érez Toni Elias is: erre várt az egész tavalyi évben, hiszen ahogy mondja, jó móka volt a Moto2, világbajnoki címet szerezni sem volt kifejezetten rossz élmény, de ami itt van, az kell neki. Siker, fény, csillogás, meg kétszázötven lóerő. Nekünk meg egy brutálisan izgalmas 2011-es szezon, ami szépen, lassan alakul.

Eredmények, második nap:

1.  Casey Stoner  AUS HRC 1:32.066

2. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing 1:32.179

3. Ben Spies USA Yamaha Factory Racing 1:32.322

4. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 1:32.450

5. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 1:32.497

6. Nicky Hayden USA Ducati Marlboro Team 1:32.583

7. Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP 1:32.738

8. Randy de Puniet FRA Pramac Racing 1:32.836

9. Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team 1:32.942

10. Hiroshi Aoyama JPN San Carlo Honda Gresini 1:33.105

11. Hector Barbera ESP Paginas Amarillas Aspar 1:33.168

12. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 1:33.325

13. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 1:33.483

14. Loris Capirossi ITA Pramac Racing 1:33.740

15. Valentino Rossi ITA Ducati Marlboro Team 1:33.761

16. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing 1:33.793

17. Toni Elias ESP LCR Honda MotoGP 1:34.800

Eredmények, első nap:

1.  Jorge Lorenzo  ESP Yamaha Factory Racing 1:32.012

2. Casey Stoner AUS HRC 1:32.775

3. Ben Spies USA Yamaha Factory Racing 1:32.878

4. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 1:32.912

5. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 1:32.919

6. Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team 1:33.190

7. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 1:33.513

8. Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP 1:33.558

9. Nicky Hayden USA Ducati Marlboro Team 1:33.716

10. Valentino Rossi ITA Ducati Marlboro Team 1:33.882

11. Randy de Puniet FRA Pramac Racing 1:33.914

12. Hiroshi Aoyama JPN San Carlo Honda Gresini 1:33.953

13. Hector Barbera ESP Paginas Amarillas Aspar 1:34.110

14. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 1:34.314

15. Loris Capirossi ITA Pramac Racing 1:34.631

16. Toni Elias ESP LCR Honda MotoGP 1:35.058

17. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing 1:35.076

2010 Valencia Grand Prix :

Pole pozíciós idő: Casey Stoner, Ducati Marlboro 1:31.799

Leggyorsabb versenyben teljesített kör: Dani Pedrosa, Repsol Honda 1:32.914