Kiket kell megvernie Rossinak?

2010.11.30. 15:35

Az utóbbi három év egyhangú, olykor kimondottan unalmas versenyei után végre jön egy olyan szezon, ami esélyt ad a változásra. Hiába ügyködött szabálymódosításokon a Dorna, hiába dolgoztak ki izzadtságszagú terveket: a királykategória felpezsdülésében egyedül a pilótáknak, a csapatoknak, és az őket érintő átigazolásoknak van döntő szerepük. MotoGP, 2011.

Fiat – Yamaha

A világbajnok csapat, világbajnok pilótákkal. Jorge Lorenzo képességeit balgaság lenne vitatni: 2010 legjobbja megdöbbentő magabiztossággal, szinte hiba nélkül versenyezte végig az idei évet. Az összes futamon célba ért, kettő kivételével mindig dobogóra állhatott – az ominózus két versenyen a negyedik helyen intették le. Kilenc győzelem, öt darab második, két harmadik hely, és a királykategória fennállásának legtöbb egy szezon alatt összegyűjtött pontja. Ez a spanyol 2010-es mérlege, de a szakértők szerint mégis van min aggódni.

Valentino Rossi távozásával ugyanis Jorgénak a fejlesztéseket is a hátán kell vinnie mostantól – kérdés, mennyit tud majd ebben segíteni a 2011-ben második szezonját futó Ben Spies. Tapasztalatok híján valószínűleg nem sokat. Lorenzo a világbajnok motorra ült rá, ami nem utolsó sorban a mezőny legkiegyensúlyozottabb, legkönnyebben vezethető gépe is volt egyben; de ne feledjük: Rossival a Yamaha M1-et megépítő komplett fejlesztői csapat is távozott.

Valentino helyét Ben Spies veszi át, aki többszörös AMA Superbike bajnok. A 2009-es World Superbike világbajnoki sorozatot újoncként úgy nyerte meg, hogy a pályák többségét játékszimulátoron tanulta be – nem nagyon motorozott európai pályákon korábban. Nemzetközi bemutatkozása meghökkentette a szakértőket. Állítólag már első MotoGP-s évében is gyári motoron ülhetett volna, ha nem hozzák meg a szabályt, ami ezt kizárja. 2010-ben a Tech 3 privát Yamaha csapatnál versenyzett, a szezon vége felé a gyári specifikációhoz nagyon hasonló motorral. Kétszer állhatott dobogóra idén, ő lett az év újonca.

Spies lehet 2011 egyik nagy meglepetése, míg Lorenzo újabb győzelmén valószínűleg nem lepődne meg senki. A korábban Rossi által igényelt, a boxot két részre szeparáló fal kettejük között is megmarad.

Repsol – Honda

Az egyetlen gyári csapat, aki három versenyzőt állít ki jövőre. A Honda hatalmasat lépett előre az RC212V fejlesztésével, Pedrosa is kiváló eredményeket hozott a csapatnak ez idő tájt – aztán lesérült –, mégsem tőle és Doviziosótól félnek az ellenfelek.

Casey Stonert a Ducatival való elégedetlensége csúcspontján csábította el a Honda; épp akkor, amikor a HRC vezetésnél is betelt a pohár Andrea és Dani kiegyensúlyozatlansága miatt. Az ausztrál versenyzett már Hondával – élete első MotoGP-s évében, privátként, ezer köbcentis, magyarul tejesen másmilyen motoron. Most szívesen tért vissza, azt mondja, a légkör kellemes.

Nem fél a hármas felállástól, bízik az egyenlő bánásmódban, és természetesen mindenképpen nyerni szeretne. Erre megvan minden esélye, a szezonzáró utáni első teszt második napján ő volt a leggyorsabb egy olyan motoron, amit nem is ismert. Casey szerint rendkívül egyenletes erőleadással lódul meg az RCV, és csúcsteljesítményben is topon van.

Mercedes – Ducati

Mindenképpen a legnagyobb kérdőjel a Rossi-féle alakulat.

Egy olyan versenymotorral vágnak neki a 2011-es szezonnak, ami gyakorlatilag még nem is létezik. Az átigazolási szezon legnagyobb szenzációja mindenképpen hozzájuk fűződik: leszerződtették Valentino Rossit, a kilencszeres világbajnokot, a motorsport utóbbi tíz évének legnagyobb alakját. Ne feledjük, magával hozta a komplett mérnökgárdát, és a zseniális Jeremy Burgess-t – ők képesek voltak 2004 telén pár hónap alatt világbajnoki motort építettek a semmiből.

Valami hasonlóra lesz szükség most is. Nicky Hayden idei, és Loris Capirossi 2007-es villantásaitól eltekintve a Ducati versenymotorjával eddig kizárólag Casey Stoner tudott dobogóra állni. Rossi az utolsók között végzett az első teszten Valenciában, persze nála soha nem lehet tudni, hogy valójában mi történik a háttérben.

A Rossi-féle pszichikai hadviselésből simán kitelik, hogy szándékosan ment csapnivaló köridőket, és most direkt temeti az egész projektet a Ducati vezetése, és ő maga is, megtévesztésből.

Mindenesetre az egész világ Rossi-lázban ég, nem csak a szurkolók, az ellenfelek is: nem tudják, mi történik majd jövő tavaszig, nem tudják, mi történt eddig. Nem tudnak semmit, csak azt, hogy Valentino vállműtétjét követően azt nyilatkozták az orvosok, hogy az olasz karja annyira K.O. volt, hogy elviekben minden nemű sporttevékenységre alkalmatlan.

Rossi csapattársa Nicky Hayden: dolgoztak már együtt korábban, jóban is vannak, az amerikai örül, hogy újra megosztják a boxot. A jövő évi motorról egyelőre annyit lehet tudni, hogy a hagyományos értelemben nem lesz váza, a motorblokk lesz a teherviselő elem, ami a futóműalkatrészeket összefogja, és hogy valószínűleg big-bang gyújtássorrenddel fog üzemelni.

Suzuki MotoGP

Az utóbbi évek kínos szenvedései után jövőre mindössze egy embert indít gyári versenyzőként a Suzuki. Szinte biztos, hogy nem a 2011-ben lesz a dicsőséges visszatérés – ha egyáltalán számíthatunk még ilyenre. Alvaro Bautista, a negyedliteres kategóriában reményteljesebb napokat is megélt spanyol ügyes ugyan – a csapat idei legjobb eredményei is a nevéhez fűződnek –, de mint fejlesztő, semmi tapasztalata nincs.

Loris Capirossi katasztrofális szezont tudhat maga mögött: általában nem ért célba, amikor igen, akkor is csak néha tudott az első tízbe keveredni. Messze van már a 2006-os esztendő, amikor a győzelemért vívott igen kemény harcokat az olasz veterán, de az emlékek még talán nem haltak ki: Ducati motorral fog versenyezni 2011-ben, épp úgy, mint négy évvel ezelőtt.

Tech 3 Yamaha

Igazi sikereiket Ben Spies révén érték el 2010-ben – az ő helyére szerződtették le a 2009-es év Supersport világbajnokát, az idei WSBK szezonjában nagy sikereket elérő Cal Crutchlow-t. Csapattársa az a Colin Edwards lesz, akinek már hosszú évek óta kifelé áll a rúdja az egész sorozatból; azonban a jelek szerint nem 2011 lesz az, amikor végleg menesztik.

Crutchlow első tesztje remekül sikerült, a Yamaha M1 kiforrott koncepciója, kiegyensúlyozottsága miatt könnyen odaérhet egyszer-egyszer a dobogóra.

San Carlo Honda

Mivel Marco Melandri 2011-től a Superbike világbajnokságban próbál szerencsét, Gresini kénytelen volt Hiroshi Aoyamát leszerződtetni a helyére. A japán idén az Interwetten színeiben versenyzett egy Hondával, említésre méltó eredménye egyszer sem volt: többször esett, nem is tudott elindulni az összes versenyen, egyetlen egyszer verekedte be magát az első tízbe. Valószínűleg jövőre sem lesz veszélyes senkire.

A kétszázötven köbcentis éra utolsó hőseinek egyike, Marco Simoncelli már idén is a San Carlo Hondánál motorozott. Az első teszteken ugyan messze elmaradt a várakozásoktól az olasz, és a szezon is döcögősen indult, azonban az őszi futamokon annyira lehengerelte a vezetőséget, hogy a 2011-es szezonra megkapja a HRC gyári támogatását. Elviekben ugyanolyan motorral versenyezhet majd, mint Pedrosa, Dovizioso, vagy Stoner. És itt az elvieken van a hangsúly...

LCR Honda

2010 Moto2-es világbajnokát, Toni Eliast igazolta le a csapat. Ugyan Toni a valenciai teszt mindkét napján utolsóként motorozott, ő maga, és a csapat is bizakodik: tudják, a különleges stílusban motorozó Elias remek versenyző. Ő volt az utolsó, aki privát hondásként nyerni tudott, igaz, az 2006-ban volt:. Teljesen más idők voltak, azonban Elias portugáliai győzelme kétség kívül bevésődött a Honda emlékezetébe.

Pramac Ducati

Teljesen új felállással vág neki 2011-nek a legsikeresebb privát alakulat. Az elmúlt évek lehangoló eredményei után Loris Capirossi ismét lehetőséget kap. Az olasz veterán még egyszer, utoljára odacsapna a fiataloknak, és őszintén reméli, hogy ez jövőre végre összejöhet: 2006 óta erre vár. Az első teszteredmények nem túl biztatóak.

Randy de Puniet az LCR Hondától dobbantott az idei szezon végén. Voltak ígéretes időszakai a Hondával, de az átütő siker soha nem érkezett el. Első ducatis tesztjén nem ment rosszul, szerinte sokkal stabilabb a motor féktávon, mint az RCV, azonban egyelőre nem kap elég visszajelzést az első keréktől.

Ab Cardion Ducati

Karel Abraham hat évet húzott le a világbajnokságban, ami összesen két dobogóhoz, abból egy futamgyőzelemhez juttatta a cseh versenyzőt – mindkettőt idén, a Moto2-es kategóriában sikerült megkaparintania.

Sokan korainak tartják Karel indítását a királykategóriában, ám a csapat bízik benne, hogy remekül teljesít majd a fiatal versenyző. Az első teszten nem is motorozott rosszul, pár tizeddel ment lassabban a Desmosedici GP10-zel, mint a márkatárs Rossi.

Aspar Ducati

Hector Barbera idei bemutatkozására legalább annyira kíváncsi volt a szakma, mint Simoncelliére, vagy Bautistáéra. Hármuk közül Barbera ment a legfeledhetőbben. A pontversenyben végül megelőzte a suzukist, bár az utóbbi többször motorozott előkelőbb helyeken, de többet is esett. Ha nem találnak ki valamit, Hector bele fog unni a sorozatos sikertelenségbe –  ez szinte biztos.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.