Itt a vége, Lorenzo?

2014.07.11. 16:23
Képzeljék, a spanyol világbajnok őszinte volt. A talpra állás kétséges, Németország a nyakunkon, utána meg nyári szünet. Mi történt a MotoGP-ben?

Fohászkodnom kell Önökhöz, és a megbocsátásukért esdekelni. Ígérem, naponta legalább háromszor térdre borulok, s félhangosan imádkozni fogok úgy, hogy az másokat ne zavarjon. Reggel kilencvenhármat, délben negyvenhatot este pedig huszonhatot mondok, és remélem, hogy elnézik majd nekem ezt a gigantikus szünetet. Tudják, a szigetelés, mármint Man TT-n sok időt és energiát felemésztett, s az ezzel kapcsolatos anyagok legyártása nem különben.

A MotoGP mezőnye ez idő alatt három verseny teljesített, jártak Mugellóban, Barcelonában és Assenben. Nyugodt szívvel állíthatom, mindhárom verseny elég jó volt, bár úgy tűnik, Marquez éves bérletet vásárolt a dobogó legfelső fokára, s már azt is nagy eredményként könyveljük el, ha az utolsó körökben valaki megszorongatja.

Talán mindenki legnagyobb meglepetésére, ez a valaki épp Jorge Lorenzo volt az Olasz Nagydíjon. Egészen a végsőkig képes a volt a győzelemért harcolni, s remek előzéseket mutatott, de a regnáló világbajnok ezeket egytől-egyig visszaverte, így végül megnyerte a futamot. Lorenzo visszatérését mindenki üdvözölte, s megnyugodtak a kedélyek, hisz senki nem kívánta egy briliáns karrier ily kegyetlen végét. Csapattársa, a háromszázadik nagydíját teljesítő Valentino Rossi, bár az áhított győzelemre nem gondolhatott, egy harmadik helyet azért összekapart magának, ami annak tükrében óriási eredmény, hogy Rossi utoljára 2009-ben állhatott a mugellói pódiumon. Sisakfényezése ezúttal is egyedi volt, bár a pennék láttán megfordult a fejemben, hogy a kreativitás suttogó szelleme ezúttal kicsit elfordult az olasztól.

S ha mindez még nem volt elég, képzeljék, Mugellóban megdőlt Dani Pedrosa 2009-es sebességrekordja. A spanyol akkor egy 800-as Hondán 349,3 km/h-t ért el, míg az idén Iannone 349,6 km/h-t motorozott az ezres Ducatival.

A Katalán Nagydíj előtt megjelent Marquez első önéletrajzi kötete, bemutatóját Barcelonában tartották, a konferanszié pedig Freddie Spencer volt. A lehető legjobb választás, hiszen Marquez épp az ő rekordjait döntögette a tavalyi évben, mind, amikor a legfiatalabb királykateóriás futamgyőztessé, s mind a legfiatalabb királykategóriás világbajnokká vált. A kérdés persze adott: minek önéletrajzi könyv egy alig huszonegy éves taknyosnak? Viszont a válasz egyszerű: azért, mert ez a taknyos tavaly kőbe vésettnek vélt eredményeket söpört le, és gyakorlatilag újraírta a MotoGP történelemkönyveit, úgy hogy szerénységéből mit sem vesztett. Hollandiai győzelme után a fapados Ryanair légitársaság gépével utazott haza Spanyolországba.

Időközben a Honda bejelentette, jövőre nem kíván több production racer motort csatasorba állítani, inkább a jelenlegiek fejlesztésére szánna időt. Úgy tűnik, ezzel a gyár néhány hónap után meghallotta vásárlói szavát, miszerint a motor aligha versenyképes, bár egészen biztos, hogy nyilvánosan ezt soha nem fogják bevallani.

Azt hiszem, a barcelonai futamra mindenki lázasan készülődött, s várták a csodát, hogy az Olaszországban tündöklő Lorenzo most végre megmutathatja, mire képes, és úgy vélték, némi szerencsével talán még a győzelmet is elhappohatja Marquez elől. Nos, ez elmaradt, Lorenzo még a dobogóra sem fért fel, s az első háromtól tisztes távolságra érkezett be negyediknek.

A nagy meglepetést ismét Rossi szolgáltatta. Egészen sokáig vezette a futamot, s már-már úgy tűnt, megtaláltuk Marquez legyőzőjét, de az utolsó körökben egy gumikopásnak és némi ritmusvesztésnek köszönhetően tempót vesztett, így visszaesett a harmadik helyre. Más kérdés, hogy Pedrosa utolsó körös hibája miatt végül második lett. Viszont a futam után egyértelműen megállapíthattuk, a Doktor ismét letette névjegyét és végérvényesen bebizonyította, a Yamahánál újra ő az úr.

A többek szerint megjósolt, Lorenzo-féle nagy összeomlás nem váratott sokáig, s asseni futamon mindenki legnagyobb megrökönyödésére beteljesült. Tény, hogy a holland időjárás alaposan megviccelt mindenkit, hol az eső szakadt, hol a nap sütött, a gumiválasztás így bonyolult feladatnak tűnt. Olyannyira, hogy Rossi az utolsó helyről, a depóból indulhatott a mezőny után, mert a végső pillanatban visszaült a vizes gumikkal szerelt motorjára. A kaotikus futamon aztán volt minden, hiba Marqueztől, vezető pozíció Andrea Doviziosótól, újabb motorcsere, ezúttal a száraz gumikkal szereltekre, és rossz taktika, valamint eszméletlen gyenge teljesítmény Jorge Lorenzótól. A kétszeres világbajnok yamahás végül a tizenharmadik helyen ért célba, és férfiasan bevallotta, amikor meglátta az esőcseppeket, még az élettől is elment a kedve. Eszébe jutott tavalyi horrorisztikus bukása, és a vele járó fájdalom, melyet épp itt szenvedett el, és képtelen volt megerőszakolni magát, emiatt maradt el a sebessége. Nagy szavak egy nagy bajnoktól, könnyfacsaró őszinteség, amilyet élsportban ritkán hallunk.

A futamot végül ismét Marquez nyerte, bár idén először nem az első, hanem a második helyről rajtolt, mert a pole-t Aleix Espargaro szerezte meg. Doviziosónak sikerült megtartania a második helyet, újabb fénysugarat adva ezzel a Ducatinak, míg harmadik a mindig megbízható Dani Pedrosa lett. Rossi egy félelmetes felzárkózást bemutatva az ötödik helyen ért célba.

A Holland Nagydíj végeztével gyakorlatilag megindultak a jövőre vonatkozó találgatások és szerződéshosszabbítások. Ma már tudjuk, mind Rossi, mind Pedrosa újabb két évre hosszabbított jelenlegi csapatával, így a Rossi-szurkolóknak nem kell aggódniuk, 2016 végéig biztosan láthatják kedvencüket. A Hondának pedig nem lehetett jobb választása Dani Pedrosától, egy ilyen erős Marquez mellett csak kevés eséllyel találnának olyan versenyzőt, aki ily magabiztosan és nyugodtan szállítja a dobogós helyeket, úgy, hogy közben nem hisztériázik csapattársának gyorsaságán.

Jorge Lorenzo viszont aligha képzelhetett el rosszabb hírt magának, mert úgy vélem, egy ideje szívest örömest távozott volna a Yamahától, de lehetőségei így alaposan beszűkültek. Igaz, hogy Crutchlow menedzsere, Bob Moore tárgyalásokat folytat a Suzukival egy esetleges jövő évi átigazolásról, de legyünk őszinték, még ha ez be is következik, kötve hiszem, hogy egy olyan kaliberű versenyző, mint Lorenzo, bizalmat szavazna a Ducatinak azok után, ahogy elbántak Rossival.

Crutchlow távozása érthető lenne, hiszen az óriási fizetésen kívül eddig nem sok örömét lelte a Ducati-életérzésben. Azt leszámítva, hogy a Man-szigeten egyszer felemelte a kezét miután egy tiszteletkör végeztével áthaladt a célvonalon, és megnyert egy kerékpárversenyt, még a dobogóra sincs sok esélye.

Tény, hogy Crutchlow távozása után a Ducati sem esne kétségbe, mert így végre a másik olaszt, Iannonét is gyári motorra ültethetnék, s az ő helyére akár érezhetne Bradl is, mert jelenleg úgy tűnik, a Honda szívesen szabadulna tőle.

A Suzuki gyári csapata még egy futamon sem indult, de máris sokan érdeklődnek az új csapatvezetőnél, Davide Briviónál. Az előbb említett Crutchlow-n kívül Aleix Espargaro és menedzsmentje is bejelentkezett nála, s ott van még egy rakás tehetséges Moto2-es versenyző is. Mindenesetre a gyár közölte, hogy az idényzáró valenciai futamon szabadkártyával rajthoz állnak.

Még belegondolni is rossz, de a legfrissebb hírek szerint a cseh sportminisztérium megvonta a támogatást a jövő évi MotoGP futam rendezéstől, egy olimpiai pályázat reményében. Ez könnyen azt jelentheti, hogy az idein utoljára láthatjuk a világ legjobb motorversenyzőit a brnói pályán, úgyhogy egyelőre nem marad más, mint a körömrágás és az izgalom.

A hétvégén következik a Német Nagydíj, mellyel félidejéhez érkezik az idei bajnokság. Minden bizonnyal érdekes lesz egy olyan országban MotoGP világbajnoki futamot rendezni, melynek csapata aznap este épp világbajnoki döntőt játszik a futball vb-n.

Végül pedig álljon itt néhány érdekes videó. Még júniusban történt, hogy egy japán autós-motoros rendezvény hegyi felfutóján megjáratták Marquez versenymotorját. Kicsit irigykedtem, de talán szívesebben meghallgatnám Drapál Yamaháját, vagy Szabó II MZ-jét a legendás tihanyi pályán. Igen, ez felhívás volt...

Valamint az asseni futam utáni elemzőműsor, melyet a MotoGP minden verseny után feltölt saját youtube csatornájára, s talán az egyik legérdekesebb anyag a témával kapcsolatban.