A Kakucsringről is lehetsz világbajnok

Interjú: Johann Zarco

2015.08.18. 10:41
Egy fiatal francia fiú, Johann Zarco vezeti a Moto2-es világbajnokságot. A sisakján magyar zászló van. Nem elrontott olasz, hanem magyar. Miért? Összeesküvés? Esetleg titokban magyar?

Hogy került a magyar zászló a sisakodra?

2008-ban jártam először Magyarországon az edzőmmel, menedzseremmel Laurent-nel, akinek a felesége magyar. Volt ott egy cége, neki dolgoztam. A cég megszűnt, de Laurent azóta is az egyik legfontosabb ember mellettem. Kellemetlenül indult az év, nem igazán jöttek össze a dolgaim, csapatom sem volt, a versenyzésem is kilátástalanná vált, de Laurent feleségének és családjának köszönhetően találkozhattam Talmácsival. Megtisztelő volt, hiszen az éppen regnáló 125-ös világbajnok magával vitt egy privát tesztelésre a Kakucs Ringre, és megerősített abban, hogy van keresnivalóm a világbajnokságon. Gábornak számos kapcsolata volt jó csapatokkal, és több helyre beajánlott. Végül azt, hogy ma itt tartok Laurent-nek, Andreának, és azért Talmácsinak is köszönhetem, ezért van a magyar zászló a sisakom egyik oldalán, mintegy tisztelet jeléül.

A magyar nyelvvel hogy állsz?

Nem beszélni magyar (magyarul), viszont olaszul, franciául és angolul igen.

Brno – Brünn

Sok-sok éve rengeteg vitát szül, hogy a cseh város nevét, amely a motorversenyzés egyik fellegvárának számít, miként írjuk helyesen. Bevallom, akadt, hogy Brno-ként emlegettem, de az utóbbi időben, igaz javaslatra, sokkal inkább kedvelem a német Brünn használatát.

Brno, németül Brünn, magyar nevén Berén, latinul Bruna, jiddisül meg Brin.

Érdekes, hogy a Berén elnevezés valahogy nem eresztett gyökeret a magyar nyelvjárásban, viszont a monarchiabeli hagyomány alapján írandó Brünn egy időben rendkívül népszerű volt nálunk is. Emlékszem, apám is azt kérdezte jó régen – „Fiam, elmegyünk az idén Brünnbe motorversenyre?”

Egyébként hivatalos levelet is írtam már egy általam kedvelt nyelvésznek, akitől a következő választ kaptam: „Az akadémiai helyesírási szótár csak a Brno, brnói alakokat tartalmazza, az Osiris Helyesírás a Brno, Brnóban, brnói mellett zárójelben megjegyzi: (régen Brünn). Vagyis hivatalos, ill. semleges szövegben Brno a tanácsos alak, a német Brünn használatának mindenképp van valamilyen stilárisan nem semleges értéke, de persze nem lehet helytelennek nevezni.”

Így hát, maradok tisztelettel, és Brünn, Prága pedig Prága, nem Praha, nekünk Bécs az, ami másnak Wien.

Úgy hallottam, hogy elég gyakran jársz Székesfehérvárra is?

Igen, a hétfő, és kedd estét ott töltöttem. Először elrepültünk Budapestre, kicsit szétnéztünk a városban, majd leutaztunk Fehérvárra, hogy találkozzunk az ott élő barátainkkal, onnan jöttünk Brünnbe.

No, ez azért meglepő. A futam után visszajössz még?

Nem, sajnos nem lehet, elég szoros az időbeosztásom, főleg így szezon közben, mellette csináljuk még a motoros iskolát gyermekeknek Franciaországban, és a fizikai felkészülésem is ott folyik, de remélem, hogy összejön még az idén.

Furcsán hangzik, de hála neked, elképzelhető, hogy ha félig is, a magyarok ismét kapnak egy világbajnokot.

Nagyon köszönöm, ha így gondolod, ismerve azt, hogy Gábor óriási sztár volt, amikor világbajnok lett. Nagyon örülnék a címnek, de egyelőre próbálok elvonatkoztatni tőle. Viszont ha megnyerem, mindenképp meg fogom ünnepelni Magyarországon és Franciaországban egyaránt. Rengeteget kaptam Andreától és Laurent-től, egy ideig velük laktam, családtaggá váltam, így különösen fontos az, hogy a család egyik fele magyar.

Utoljára 2008-ban volt világbajnoka Franciaországnak, Mike Di Meglio személyében. Érzel emiatt nyomást magadon, hogy ennyi év után te lehetsz a következő francia gyorsasági világbajnok?

Nem, próbálunk versenyről versenyre koncentrálni, kár lenne félidőben ilyenekkel foglalkozni, nem akarom, hogy bármi is elvonja a figyelmem. A helyzet optimális, az előnyöm egyre nagyobb, ez megnyugtató. Elsősorban viszont arra összpontosítok, hogy minden versenyen a lehető legjobb eredményt érjem el.

Mikor kezdődött a motorversenyző karriered, volt valami családi indíttatás?

Nem, a családom egyáltalán nem volt jártas ebben a világban, az én ötletem volt, hogy motorversenyző legyek. A szüleim elvittek egy minimotoros pályára, ahol találkoztam Laurent-nel, megnézett, és javasolta, hogy folytassam, mert látott bennem némi tehetséget. Végül elkezdtük a közös munkát. Majd tizennégy évesen úgy döntöttem, ha feljebb akarok lépni, akkor Olaszországba kell utaznom. Így is történt, és tizennégy éves koromban átigazoltam az olasz pocket bike bajnokságba.

A nagy mutyi

Az elmúlt évhez hasonlóan 2015-ben is guillotine alatt találták magukat a verseny rendezői, név szerint idősebb Karel Abraham, tudják, akinek a fia MotoGP-ben motorozik. Állítólagos hírek szerint Abraham két évre szóló jogdíj befizetésével volt elmaradva a Dorna felé, hivatkozva annak irgalmatlan megemelésére, és mert a cseh kormány, oktatási, ifjúsági és sportminisztériuma megvonta az állami támogatást, amely kieső részt Abraham nem kívánta megfizetni. A minisztérium egy esetleges olimpiarendezésre hivatkozva különítette el az összeget, bár a cseh belpolitikát jobban ismerők inkább azon a véleményen vannak, hogy Abraham mellőzött szerepe, és a megvont támogatás inkább a kormányváltásról szól, mely következtében a cseh üzletember kiesett a kegyeltek köréből.

A tét óriási volt, hiszen az idén ötvenedik jubileumát ünneplő brünni nagydíj a szezon egyik leglátogatottabb, ikonikus állomása. A bejelentés vasárnap tizenegy órakor érkezett. Csehország jövőre is megrendezi a nagydíjat, sőt öt éves szerződést kötöttek, de nem az Abraham család rendezésében. A futamot teljesen új alapokra helyezték, a hivatalos promóter Brünn városa, valamint a moráviai kormányzat lesz közösen, így szinte teljes egészében állami felügyelet alá került, hasonlóan, mint a Forma 1-es Magyar Nagydíj.

Ha jól tudom, érdekes helyen, Cannes-ban születtél.

Igen, és közel tizenhét évig ott is éltem, viszont a motoros pályafutásom miatt Avignonba költöztem, Laurent családjához, mert sokkal jobb lehetőségeim adódtak ott, motorversenyzés szempontjából. Sőt, főként ennek a döntésnek köszönhetem, hogy a világbajnokságon mehetek, mert szinte minden szponzori segítség Avignonból érkezett.

Cannes miatt, soha eszedbe sem jutott, hogy a showbizniszben tevékenykedj?

Dehogy, Cannes egy csillogó város, teli gazdag emberrel, viszont szponzorálni senki sem volt hajlandó. Erről ennyit. Szerencsére nem Cannes-ban laknak a szüleim, hanem Nizza felé félúton, ezért nem kellett sok időt ott töltenem.

Van példaképed?

Egyértelműen Valentino. Minden versenyzőt tisztelek, de Valentino messze kiemelkedik.

Mi a terved jövőre, ha összejön a cím?

Nem tudom, elképzelhető a MotoGP, de egyelőre nem tudom. Remek lenne, ha jelenlegi csapatommal mehetnék a MotoGP-be, viszont nem állt még össze a büdzsé erre vonatkozóan, úgyhogy inkább koncentrálok az előttem álló feladatokra, meghallgatom az ajánlatokat, és minden eldől a maga idejében.

Zarco megnyerte a vasárnapi Moto2-es futamot, összesített előnye már majdnem nyolcvan pont.

A verseny

A legfontosabb kérdés mindenki számára az volt, hogy Valentino Rossi kilencpontos előnye gyarapszik, avagy elolvad a Cseh Nagydíjon. Ha nem is tökéletesen, de viszonylag jól alakultak az olasz dolgai, az időmérőn ezúttal jól szerepelt, és az utolsó néhány körös hajszát egy harmadik hellyel zárta. Pontosan tudta, csak az első sorból lehet esélye a győzelemre.

Az őt üldöző csapattársa, Jorge Lorenzo a pole-ból, míg Marc Marquez, akinek hátránya még mindig tetemes, a második helyről rajtolt. Viszont Rossi győzelmi esélyeinek csekélysége már a futam elején megmutatkozott, míg Lorenzo Marquezzel harcolt a győzelemért, addig ő Doviziosóval a dobogó alsó fokáért. Az erőviszonyok hamar rendeződtek, Lorenzo lehajrázta Marquezt, Rossi Doviziosót, így a futam pont megfelelő volt egy kiadós ebéd alatti szunyókáláshoz.

Célba érkezés után az olasz cseppet sem volt boldog, sőt, ha lehet így fogalmazni, ennyire kedvetlennek rég láthattuk. Az előnye elapadt, jelenleg Lorenzóval azonos pontszámmal várják mindketten a folytatást.

Tehát hét futammal a szezon vége előtt a yamahások sprintversenyére készülhet a közönség, Rossi és Lorenzo teljesítménye a hátra lévő pályákon kiegyensúlyozott, megjósolhatatlan, mi fog történni a végelszámolásnál.

Utoljára 2001-ben esett meg, hogy Valentino Rossi előnye épp a brünni futam idejére apadt tíz pontra, akkor Max Biaggival szemben. Talán néhányan emlékeznek, hogy Biaggi azon a versenyen bukott, Rossi nyert, majd dominált a szezon hátralevő részében, és megnyerte élete első ötszázas VB címét.

Vasárnap reggel épp Max Biaggi nyilatkozata borzolta a kedélyeket. Közismert, hogy az olasz remek barátságot ápol Jorge Lorenzóval, így azt kívánta neki, hogy minél több pontot faragjon Rossival szembeni hátrányából. Az időzítés talán nem volt véletlen, de a spanyol mindenesetre teljesítette a feladatot, sőt mi több, csillagos ötössel zárta a brünni kiruccanást.

A versenyhétvége egyik igen érdekes pontja volt a Forward csapat visszatérése. Aki esetleg lemaradt volna a történetről, Giovanni Cuzarit, a csapat tulajdonosát, még júliusban letartóztatták Svájcban, korrupció és csalás vádjával, mely egy időre elbizonytalanította a csapat jövőjét. Ennek tükrében a múlt heti Indianapolis-i futamot kihagyták, Csehországba viszont elutaztak, és a csapatvezetés jelenleg is keresi a lehetséges megoldásokat, miként tudnák anyagi biztonságban befejezni a szezont, az ügy hatására visszalépett támogatók ellenére.

MotoGP Brünn 2015
Végeredmény
1. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
2. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
3. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
4. Andrea Iannone ITA Ducati Team
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
6. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech3
8. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech3