Az ilyen pillanatokért néz az ember egész életen keresztül sporteseményeket

2015.10.20. 12:23
Zodiákus, így hívták a legendás horoszkópos sorozatgyilkost. Karrierje a hatvanas években virágzott, és soha nem kapták el. A MotoGP-ben van egy mániákus. Az előbb említett személyhez hasonlóan őrült, csak kicsit másképp. Ő motorversenyző, és bár az agresszió nem áll tőle távol, listájára eddig egyetlen sirály került fel. Azt viszont kíméletlenül lefejelte, mert az útjába állt. A sirályok szövetségének címezve elnézésüket kell kérnünk a motorversenyzők nevében.

Mániákus Jóska, azaz Andrea Iannone élete versenyét futotta az ausztrál nagydíjon. Sőt, talán a MotoGP történetének egyik legnagyobb előzését produkálta, és itt most félre kell tennünk azt, hogy épp honfitársától, a világbajnoki címért küzdő Valentino Rossitól rabolt három pontot.

A hétvégi menet minden idők egyik legnagyobb futamaként kerül majd a történelemkönyvekbe. Aki ismer, tudja, ha valaha megkérdezték tőlem: mikor fertőződtem meg a motorversenyekkel? Mindig egyetlen válasz hagyta el számat: amikor 1989-ben Wayne Gardner, Wayne Rainey és Christian Sarron harcolt Phillip Islanden a győzelemért. Egy Gillette World Sport magazinban láttam, sikítottam, ugráltam, és lettem egy életre nagy rajongója Gardnernek. Az ausztrál nyert, de az első három fél másodpercen belül haladt át a célvonalon. Volt kanyar, amelybe hárman érkeztek a megzabolázhatatlan, ötszázas, kétütemű fenevadakkal.

Számok bűvöletében

Valentino Rossi egyik szerelője, az ausztrál Alex Briggs a hétvégén kiszámolta, hogy a Phillip Island-i futamig mennyi időt töltött repüléssel. A végeredmény megdöbbentő lett, még ő is alig akart hinni a szemének. Az eredmény: négyszázhatvanhárom óra és ötven perc. Malajzia előtt.

Matthew Birt, MotoGP kommentátor tweetelte még néhány héttel korábban, hogy igenis megéri versenyekre fogadni. Történt, hogy Scott Redding egy barátja harminc fontot tett az angol misanói dobogós helyezésére, amelyre irgalmatlan jutalékot adtak a fogadóirodák, hiszen a valószínűsége igen csekélynek bizonyult. A versenyt végül megbolondította az időjárás, Redding harmadik lett, spanja pedig huszonkétezer fonttal gazdagabb.

Soha nem hittem, hogy az életben láthatok még ahhoz fogható kőkemény motorversenyt. Egészen 2015 októberéig, amikor huszonhat évvel később, gyakorlatilag ugyanez megismétlődött, sőt, egy szereplővel bővült a csata, így négyen vívtak őrült harcot a huszonöt pontért.

A nap embere viszont az az Andrea Iannone lett, aki épp 1989-ben, a legendás futam évében született, és akit még hazájában is sokan ellenszenvesnek tartanak, főleg mert igazi aranyifjúként érkezett a királykategória gyári motorjára.

  

 De azon túl, hogy egy őrült, és sirályokkal harcol verseny közben, ki ő?

Iannone igazi fekete ló, már a kisebb kategóriákban is voltak afférjai, kirohanásai, arra pedig végképp kevesen gondoltak, hogy igazán gyors MotoGP versenyző válhat belőle. A gyári szerződés hallatán néhányan csak a pénzt látták a dolgok mögött, de rögtön az első futamon elért dobogós helyezésével bizonyította, hogy gyorsaságát nem kilóra vette a helyi szupermarketben. Iannone egyébként nem a megszokott Emilia-Romagna-Marche tengelyről érkezett a MotoGP világába, hanem a Róma melletti Abruzzo tartományból. Édesapja Regalino dúsgazdag vállalkozó, profilja nem teljesen ismert, viszont a családi vállalkozás és telephely udvarában sorakoznak a méregdrága autócsodák. Néhány Lamborghini, melyből az egyik pont olyan kék, mint amilyennel az olasz autópálya rendőrök járnak, majd a limuzinok. Ezek nagy része Audi, főként S8 és RS6 biturbó. Amikor Iannone a Moto2-es kategóriába lépett, Regalino papa jobbnak látta, ha saját csapatot alapít, ez volt a Speed Master Team.

Iannone szókimondó fickó, hirtelen haragú, és nem igazán foglalkozik senkivel, még akkor sem, ha szombat este garázsa előtt rajongók hada sorakozik, miközben ő szerelőivel diskurál. Ha jól esik neki, egy pillanat alatt lerántja nadrágját, és mindenki előtt megvakarja hímvesszőjét. Ezen kívül arra is rendkívül büszke, hogy minden este, és minden futam előtt maszturbál. Állítja, így sokkal kiegyensúlyozottabban képes versenyezni.

Azt sem szabad elfeledni, hogy hétvégi futamon különösebb nyomás nélkül versenyezhetett, de ez természetesen semmit nem vonhat le teljesítményéből.

Iannonet sokan támadták utolsó körös, Rossi ellen elkövetett manővere miatt, és mert világbajnoki címért küzdő honfitársától rabolt pontokat. Ez esetben viszont maradéktalanul egyetértek a teóriával, mely szerint a motorversenyző azért motorversenyző, legalábbis ezen a szinten, hogy nyerjen, vagy minél jobb helyezést érjen el. Emiatt támadni valakit körülbelül olyan, mintha egy bokszolótól azt várnánk, hagyja magát kiütni, vagy véresre verni.

Tény, hogy Valentino Rossi három pontot veszített Iannone előzését követően Lorenzóval szemben, előnye tizenegy pontra apadt, de a spanyol mindjárt ötöt, amiért Marquez szintén az utolsó körben vette át tőle a vezetést, megnyerve így a futamot.

Egy valamiben viszont mind Lorenzo, mind Rossi rajongói megegyezhetnek: kettejük közül bárki is legyen 2015 MotoGP világbajnoka, maradéktalanul megérdemli.

A hét végén újabb futam, következik Sepang, mely 2011 óta minden versenyzőben tragikus emlékeket kelt. Marco Simoncelli halálának negyedik évfordulója pénteken lesz. Míg 2013-ban Lorenzo, addig tavaly Rossi végzett előrébb, de mindkét esetben közvetlenül egymást követték a célban, és nyerni egyiknek sem sikerült.

MotoGP Phillip Island 2015
Végeredmény
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
2. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
3. Andrea Iannone ITA Ducati Team
4. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
6. Maverick Vinales SPA Team Suzuki Ecstar
7. Cal Crutchlow GBR LCR Honda
8. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech3