Márquez olyan, mint a fiatal Rossi: verhetetlen

2018.05.22. 08:09

Franciaországban bizony érdekes dolgok történnek. A bárány néha már birka, itt-ott megjelenik Szűz Mária, Camargue-ban meg szabadon lófrálnak a flamingók, míg a bikákat is csak egy kerítés választja el a kerékpározóktól. Talán a hely szelleme, talán mert nagy volt a stressz, de bizony értékes versenyzők dobtak el maguktól értékes pontokat.

Le Mans-ban minden olyan pilóta nyomás alatt volt, aki esetlegesen szembeszállhatott volna Marc Márquezzel, másrészt az érem másik oldala, hogy Márquez az idén verhetetlennek tűnik, amit persze mindenki igyekszik nem elfogadni. Néhányan talán emlékeznek még azokra az időkre, amikor tizenpár évvel ezelőtt Rossi csinálta ugyanezt az ellenfeleivel, azok pedig hétről hétre úgy vélték, most talán majd sikerül legyőzniük az olaszt.

Ennek vagy kapkodás lett a vége, vagy frusztráció, amikor néhanapján összejött, két héttel később, magukba roskadva, fejcsóválva próbálták elemezni az elemezhetetlent. Egyszerűen gyorsabb volt mindenkinél, különösebb magyarázat nélkül. Ha pedig sikerült valakinek megszorongatnia egyik évben, és mindenki hitte, bizony a következő szezon kemény lesz, a kihívó versenyző nem egyszer mentálisan omlott össze, amikor látta, nincs újabb esélye, mert a Doktor addigra ismét lelépte a mezőnyt.

Sikkasztás

A Marc VDS csapat tulajdonosa, Marc van der Sraten azonnali hatállyal felfüggesztette állásából csapatvezetőjét, Michael Batholemy-t. A csapat tulajdonosa sikkasztással vádolta a belga szakembert, először 10-15 millió Eurós nagyságrendben, majd végül egy 24 000 Eurós többletkifizetést szeretett volna tisztázni. Bartholemy állítása szerint azonnal rendezte az esetet, de a hétévégén mégis felfüggesztették állásából, ő pedig kiadott egy közleményt, mely szerint jogi útra tereli az ügyet, és visszautasítja a vádakat.

Márquez idén pontosan így motorozik, a kihívó részéről Andrea Doviziosóval meg nagyon hasonló a helyzet. Az olasz végre szerződést hosszabbított a Ducatival, egészen biztosan nyomasztotta a szituáció a pénzügyi kavalkád körül, mert megpróbálta felsrófolni az árát, és talán úgy érezte, eddig ez gátolta, hogy maximálisan a versenyzésre koncentráljon. Mégis, már a futam legelején bukott, igaz vezető helyről, és talán maga sem tudja, mi történt pontosan. Minden bizonnyal a győzelmet tűzte ki céljául, és érezte, emberfeletti tempót kell diktálnia, hogy lehajrázza Márquezt. Ez viszont idén lehetetlennek tűnik, eddig legalábbis.

Johann Zarco, aki eddig nagyon ügyesen motorozott, és pole-ból várhatta a rajtot, most hibázott, és bár állítja, nem a hazai futam okozta nyomás miatt kötött ki a sóderágyban, másra aligha gondolhatunk. A francia szerződése egyébként már rendben, és lépésről lépésre erősödik bennem a kép, a KTM-mel ugyan óriásit kockáztatott, mégis az egyetlen esélye a kiugrásra. Egykori mentora, Aki Ajo keze nyilvánvalóan benne van a dologban.

Miután Alex Rins hosszabbított elsőként szerződést a Suzukival, két dobogó után Andrea Iannonére is markáns feladat várt, főleg úgy, hogy tudta, egyrészt dobogóra is állhatna, mert a tempója jó, másrészt nyilvánvalóan gyári motoron maradna, de ezek kombinációja már számára is sok volt, és pont ott bukott, ahol Dovizioso.

Jelenleg úgy tűnik, a mezőny két igencsak erős versenyzőjének helye van a legnagyobb veszélyben, ők pedig Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa. Előbbi helyzete azért is méltatlan, mert ő az egyetlen, akinek sikerült legyőznie Marquezt, de a Ducatival valahogy nem boldogul. Szenzációs lenne, ha esetleg helyet cserélnének, de erre sok esélyt nem látok. Felmerültek olyan hírek is, hogy Lorenzo a Suzukihoz igazolna, ez esetben Iannone visszaülhetne régi motorjára, viszont a Ducati nyilatkozatai már nagyon sejtetni engedik, hogy Miller és Petrucci közül fogják kiválasztani az újabb gyári menőt. Bár Petrucci ugyan meglódult a hétvégén, és egy csodálatos második hellyel ajándékozta meg a Pramac csapatot – Miller csak negyedik lett – mégis úgy érzem, sportpolitikai szempontból az ausztrálnak nagyobb esélye van.

(Közbe kell pofáznom, sajnálom: ha a Petrucci-Miller párosból kap valaki gyári lehetőséget, az Petrucci lesz. Kár, hogy Guld kolléga nem fejtette ki a saját véleményét, pedig érdekes lenne, hogy milyen érvei vannak. Szóval Petrucci jelenleg szatelit csapatban van, de gyári motorral megy, logikus őt tovább léptetni, és utána megkaphatja Miller a gyári technológiát. Ráadásul Petrucci olasz, ami megintcsak mellette szól - Zombi).

A Repsol Honda egyébként még keresgél, talán adnak Pedrosának még egy esélyt, de sokak szerint nem kizárt, hogy a Moto2-ből választanak inkább egy feltörekvő tehetséget. Talán furcsa ezt olvasni, de az eddig látottak alapján nyugodt szívvel gondolhatjuk, a 2018-as bajnokság lefutott, a pontállás erre pedig csak ráerősít, miután Marquez ismét észvesztően motorozott, és minden bizonnyal a Honda is lépéselőnyben van a többi gyártóhoz képest.

A legkisebb nyomás talán a harminckilenc éves legendára, Valentino Rossira nehezedik. Miután az olasz újabb két évet hosszabbított csapatával, csak egy valamire ügyel, hogy a lehető legkisebb kockázattal a legjobb eredményt érje el, és jól érezze magát versenyzés közben. A fenti feltételezés pedig nem becsmérlésnek szántam, leginkább azért írtam, mert van annyi tapasztalat a háta mögött, hogy pontosan tudja, az idei évben csoda bizony már nem fog történni. Némi szerencsével legfeljebb egy-egy győzelem, bár hétvégi harmadik helyének is eszméletlenül örült.

Lopás

Miután Kovács Nikolett, magyar MotoGP tudósítót kétszer is kirabolták már Spanyolországban, mely során mindkétszer nagy értékű fényképezőgépeket és lencséket tulajdonítottak el, erős volt a gyanú, hogy az események sokkal árnyaltabbak egy szimpla rablástól. A feltételezés pedig tovább erősödött, amikor a jerezi futamot követően, az egyik vezető fotográfus, az ír Cormac Ryan-Meenan teljes felszerelését ellopták a sajtóközpontból. A kár nagyjából 30 000 Euró, az ügy pedig egyenesen kétségbeejtő: a sajtóközpontba való bejutás ugyanis illetéktelenek számára lehetetlen.

Nem úgy Cal Crutchlow, aki szombati gigabukását, és egy kórházi éjszakát követően – mint utóbb kiderült, vérrel telített tüdővel – a nyolcadik helyen ért célba, amely igaz, hogy bámulatos, mégis kötve hiszem, hogy a gyár vezetői, miután HRC támogatással látták el, nagyon boldogok lennének a brit teljesítménye láttán, még úgy sem, hogy idén már futamot is nyert.

Mindenestre őrülten várjuk a fejleményeket az átigazolások terén.

MotoGP Le Mans 2018
Végeredmény
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
2. Danilo Petrucci ITA Alma Pramac Racing
3. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha Moto
4. Jack Miller AUS Alma Pramac Racing
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
6. Jorge Lorenzo SPA Ducati Team
7. Maverick Viñales SPA Movistar Yamaha MotoGP
8. Cal Crutchlow GBR LCR Honda

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.