Lorenzót mégsem feszítik keresztre

MotoGP: Catalunya

2019.06.19. 12:07

Noha a mallorcai bődületeset hibázott, és három esélyest is padlóra küldött, a legtöbben mégis versenybalesetnek minősítették az esetet. Kivéve azt az egyet, aki szombaton valóban gyermekded dolgokat művelt. Márquezt megállítani egyébként nem igazán lehet.

Jelen pillanatban, tetszik vagy sem, Marc Márquez más ligában motorozik, mint a többiek. Ugyan a tizenkilenc futamos bajnokság hetedik fordulójánál járunk, de nem tudom, milyen cuccot kellene innom ahhoz, hogy elhiggyem, rajta kívül még bárki is potenciálisan esélyes lehet a bajnokságban.

És mindenki, aki a Totalbike24 helyett inkább leült a televízió elé, rábaltázott, mert bizony kevés elcseszettebb verseny volt a közelmúltban. És nem Márquez miatt, ő elképesztően ment, zseniális volt, és feltételezem, ha nincs az a malőr az elején, akkor sem szorítja meg senki, viszont a dobogóért viaskodó legények csatája inkább hasonlított ötlettelen, elfuserált manőverek sorozatához, mintsem professzionális motorversenyhez. Rins valahogy kétségbeesett az immáron futamgyőztes Petruccitól, ezért csak kerülgette, míg végül majdnem el is esett, Cal Crutchlow pedig talán megbánta, hogy verseny közben megelőzte barátját, Jack Millert, mert miután a Honda első kereke elkerülte az ausztrált, Crutchlow már rongyolt is a sóderágyba. A pálya burkolatára egyébként többen is panaszkodtak, sokak szerint csúszott.

Petrucci egyébként bőven megelégedett ezúttal a harmadik hellyel, nem érezte, hogy az ezüst is kéne, Miller pedig a mugellói bakit követően nem akart újabb bukást, noha Olaszország előtt már annyira biztos volt jövő évi gyári ülésében, hogy talán még a rendelést is leadta egy piros ruhára a Dainesénél.

De mivel sok fontos és eget rengető dolog a verseny folyamán nem történt – legfeljebb a jövő évi átigazolásokról gyárthatnánk különböző valós, és valótlan elméleteket, kezdjük az elején azzal, ami úgyis mindenkit érdekel, hogy Lorenzo tekegolyó módjára ütötte ki a motort Viñales, Rossi, és Dovizioso alól. Pont arra a három versenyzőre esett választása, akik végre egy jó versenyt reméltek, és kivételesen az edzésen mutatott teljesítményük is stabil volt. Különösen a Yamaháknak. Mielőtt mindenki keresztre feszítené Lorenzót, próbáljunk hátrébb lépni, és az egészet higgadtan kezelni. Emlékezzenek, Valentino Rossival is hasonló eset fordult elő 2011-ben, amikor még ducatis korszakában kiütötte a motort az éppen uralkodó Casey Stoner alól, de ha még jobban belegondolunk, magunk is rájöhetünk: egy sajnálatos versenybaleset történt, sokkal több nem.

Igen, Lorenzo hibázott, mert küzdeni akart, meglepődött azon is, hogy a futam elején az élmezőny közelében motorozhat, és baromira előzni akart, túlvállalta magát és bukott. Ennek következtében három esélyes versenyzőt küldött a padlóra, de azokat a kritkákat, melyeket kapott, nem feltétlenül érdemli meg. Korrekt módon személyesen kért mindenkitől bocsánatot, ellátogatott a garázsokba egyenként. Rossi viszonylag könnyedén elfogadta ezt, és versenybalesetként könyvelte el önmagában az esetet, Dovizioso kissé amatőrnek nevezte, de végül nem pufogott látványosan, a legnagyobb hisztit pedig pont az a Viñales verte ki, aki a hétvége talán legamatőrebb hibáját követte el, amikor szombaton az edzés végén örömködött rajthelyének, úgy, hogy a kvalifikáció még javában tartott, és az integetések közepette csaknem Quartararo elé kerekezte magát, úgy, hogy a francia épp gyors körön volt.

Ezért egy háromhelyes rajtbüntetést kapott, ami viszonylag enyhe volt ahhoz képest, hogy hasonló esetből kifolyólag – indokolatlan sebességkülönbség – történt már tragikus baleset. A saját büntetésén felháborodott, ezért Lorenzóra persze a legsúlyosabb szankciót javasolta – a rajtrács végére küldené a következő futamon – de a kettő között van némi különbség.

Az eset egyébként a sokat kritizált 10-es kanyarban történt, amely Rossi szerint inkább hasonlít egy bevásárlóközpont parkolójához, mintsem egy MotoGP pályához, és a módosított vonalvezetés óta kénytelenek használni a versenyzők. Állításuk szerint lehetetlen nem hibázni, egyedül a hiba mértéke, ami megmentheti őket.

A hétvége legüdébb színfoltja pedig a francia újonc, Fabio Quartararo volt, aki nem csak egy remek edzéssel, de végre egy remek versennyel koronázta meg a futamot, és állhatott életében először a dobogóra a kategóriában, rögtön annak második helyére. Pedig az edzések folyamán élete első bukását is elkönyvelhette egy MotoGP motorral, így sokan talán azt hitték, hogy ez okozott benne némi törést, de tisztán látszott, hogy cseppet sem. A franciát egyébként két héttel ezelőtt megműtötték, a királykategóriás versenyzőkre jelentkező alkarproblémák jelentek meg nála, és sokan elhamarkodottnak ítélték döntését. De a végeredményből láthatjuk, neki lett igaza.

A katalán nagydíj egyébként az ünneplésről szólt: a MotoGP sorozat a hetvenedik szülinapját ünnepelte, az első futamot anno a Man-szigeten tartották, ennek tiszteletére ismét babérkoszorút kaptak a versenyzők.

Egy gondolat erejéig azért térjünk még vissza Lorenzóra, aki a futam előtt egy titkos látogatást tett a Honda versenyrészlegének központjában, majd miután hazaérkezett, annyit mondott, nagyon érdekes volt. Ezt először annak tudtuk be, hogy a HRC volt olyan kegyes, és elfogadta a motoridomokra tett módosítási igényeit, ezért 3D nyomtatóval kapott némi változtatást például a tankra. De a végeredmény és a hétvégi események birtokában azért ezt a szolid, mégis sokat sejtető kijelentést érdemes lenne kielemezni. Lorenzo, akinek a Repsol Hondás bemutatkozása nem sikerült a legfényesebbre, a sikerek eddig messze elkerülték, fizetése mégis elég magas, jelenleg haszontalan a Honda számára. Csapattársa helyét védeni nem tudja, bajnokságát nem segíti elő... kivéve, ha... két gyári Yamaha, és egy bajnokaspiráns Ducati szikrázik az aszfalton körülötte.

Kérem, az utolsó gondolatot tudják be a kánikulának, és a fekete humornak.

A hétfői teszten egyébként Viñales teljesített a legjobban, és mint utóbb kiderült, Aleix Espargaronak a vasárnapi futamon megsérült a térde, miután a szabadkártyát kapó csapattársa, Bradley Smith szerencsétlen módon felöklelte.

Viszont kieső versenyzők ide vagy oda, halkan megjegyzem, hogy öccse Pol, hetedik lett a KTM-mel.

MotoGP Catalunya 2019
Végeredmény
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda
2. Fabio Quartararo FRA Petronas Yamaha SRT
3. Danilo Petrucci ITA Mission Winnow Ducati
4. Alex Rins SPA Team Suzuki Ecstar
5. Jack Miller AUS Pramac Racing
6. Joan Mir SPA Team Suzuki Ecstar
7. Pol Espargaro SPA Red Bull KTM
8. Takaaki Nakagami JPN LCR Honda Idemitsu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.