Márquez majdnem világbajnok

2019.09.24. 12:20

Talán önök számára sem ismeretlen az élethelyzet, amikor szeretnének eladni egy autót, a döntést is meghozzák, meghirdetik, az pedig rögtön másnap elromlik, motorcserés lesz, vagy totálkárosra törik. Ha átvitt értelemben is, de kicsit hasonló a helyzet a KTM-mel.

 Egy héttel ezelőtt Misanóban a világ a csodájára járt Pol Espargaro edzésen elért teljesítményének, és versenyen való helytállásának, de a franciák tékozló gyermeke, Johann Zarco sem ment éppen rosszul. Azóta azt is tudjuk, hogy még az edzésen a vázból eltávolították az egyik tartócsavart, hogy a merev szerkezet kissé rugalmasabb legyen, és azt is, hogy komoly fejlesztések előtt álltak. Viszont a futam másnapján érkezett a nagy bejelentés, hogy a csapat már év közben megválik Zarcótól, és nem engedik többé lehetőséghez, félve némileg attól a felvetéstől, hogy titkokat ismerne meg, és vinné tovább az információkat jövendőbeli csapatához.

Ezért inkább elengedték a kezét, és Pierer führer kijelentésével ellentétben mégis egy tesztpilótát, a finn Mika Kalliót küldték csatába. Az üzenet kissé kellemetlennek, és flegmának tűnhetett, a sors pedig bosszút állt, még akkor is, ha a döntés egyébként teljes mértékben racionálisnak volt mondható. Húzóemberük, Pol Espargaro akkorát bukott még az Aragón edzésen, hogy kezét törte, műteni kell, visszatérése bizonytalan, így a múlt héten bemutatott remek forma átmentése elmaradt, Kallio is csak tizenhetedik lett, a legjobb KTM-es Oliveira pedig tizenharmadikként végzett.

Helyettük viszont robbantott az Aprilia. Első körben mindkét motorjuk befért a Q2-be az időmérőn, ami kisebb csodának számított, és az Aragónban rendre jól teljesítő Aleix Espargaro végül versenyen is szépen behozta a motort a hetedik helyen, míg Iannone is csak egy hajszállal maradt le a tizedikről.

A Suzuki nagy reménysége, Alex Rins ismét hibázott, amely kissé érthetetlen, már-már kínos - rögtön az első körben kiütötte Morbidelli alól a motort – ezért szinte a mezőny végéről kellett felzárkóznia, végül kilencedik lett. De nem kérdés, hazai versenyén ettől sokkal jobbra számított.

Rins hibáját egyébként egyetlen versenyző köszönte meg, mégpedig Andrea Dovizioso. Az olasz egyébként már szombat este is jelezte, hogy úgy érzi, versenytempója elég lenne a dobogóra, második helyezését részben végül mégis annak a keveredésnek tudta be, ami Rins hibájából eredendően némi felforduláshoz vezetett. Dovizioso szépen versenyzett, és tudta, győzelemre esélye sem lehet, így márkatársát, Jack Millert is csak a futam utolsó harmadában előzte, hogy minél inkább kímélje a gumikat.

Miller egyébként zseniálisan motorozott, sokáig úgy tűnt, hogy Dovizioso előtt érhet célba, majd némi helycserét követően dobogója is veszélybe került, de Viñales elkopott gumijainak köszönhetően könnyedén előzte a spanyolt a futam legvégén, és állhatott pódiumra. Miller szerepe a jövőt illetően még kérdéses, bár kiegyensúlyozott teljesítménye alapján szinte biztosnak kéne lennie abban, hogy a szerződést illetően nem lehet gondja, bár a MotoGP-t nézve pontosan tudjuk, semmi sem biztos.

Viszont ha abból az irányból közelítjük meg, hogy Crutchlow szinte bejelentette, 2020 után legszívesebben visszavonulna, tekintettel a sérüléseire, és hogy állapota évről évre rosszabb, egészen biztosak lehetünk benne, ha valakit, akkor Millert fogja javasolni Lucio Cecchinello csapatfőnöknek a pótlására, ha a Ducatival valami gondja lenne. De azon sem kell meglepődni, ha netán mégis a Ducati gyári csapatában kötne ki, mivel Danilo Petrucci a misanói fiaskót követően érdekes kijelentést tett. Petrucci nagyjából elmondta, hogy tavalyhoz képest tizenegy kilót fogyott, de így is túlsúlyosnak érzi magát Doviziosóhoz képest, mert a kigyorsításokon, és a lapra döntött motoron szenved, leginkább mert úgy érzi, a gumik szélei teljesen másként viselkednek alatta, mint könnyebb vetélytársai alatt. A kijelentés elég egyértelmű volt, és nagyjából azt üzente, nincs mit tenni, a súlyából tovább faragni fizikai képtelenség, így pedig csak egy helyben topognak. A nagy kérdés csak az, mit fog erre reagálni a gyári csapat, ha jövőre lejár a szerződése.

A Ducati egyébként is borzasztóan szenvedett az egy héttel ezelőtti futamon, és irgalmatlan lemaradásban voltak még a tavalyi eredményükhöz képest is, mely minden bizonnyal a tapadás hiányának volt köszönhető.

Az idei futamot Márquez nyerte ismét, valami egészen elképesztő motorozással, kegyelmet nem ismerve uralta a hétvégét, és a brit, valamint olasz vereséget követően esélyt sem hagyott a többieknek, versenytempója viszont két másodperccel lassabb volt a tavalyihoz képest. Dovizioso ugyan akkor is második lett, de mindössze fél másodperccel volt lemaradva a spanyoltól, míg vasárnap ez a különbség már közel öt másodpercre hízott.

Ennek ellenére ahhoz kétség sem férhetett, hogy ez alkalommal a Ducatik bizonyultak jobbnak, a Yamahák csak asszisztáltak. Bár sokáig úgy tűnt, Viñalesnek meglehet a dobogó, de az abroncsok végül elrongyolódtak. Ez alkalommal Quartararo sem brillírozott, és megelégedett az ötödik hellyel, Rossi pedig egyenesen pocsék versenyt teljesített. Összesen huszonhárom másodperc volt a lemaradása, de még az előtte célba érkező Espargaróhoz képest is tizenhárom. Többen kérdezték a futam után, hogy esetleg az új kipufogórendszer, vagy az újonnan fejlesztett karbon lengővilla hátráltatta-e vajon, de egyértelműen jelezte, nem az alkatrészekkel voltak gondjai, egyszerűen nincs tapadás a motoron.

Márquez varázslatos menetelésének köszönhetően, Doviziosóval szembeni előnyét tovább hizlalta, amely már kilencvennyolc pontra nőtt, ami azt jelenti, ha a következő versenyen újabb két ponttal növelni tudja előnyét, négy futammal a szezon vége előtt világbajnok lehet. Azt hiszem, igazából csak azt kell eldöntenie, Thaiföldön venné fel szívesebben a koronát, vagy két héttel később, a Honda hazai versenyén, Motegiben.

MotoGP Aragón 2019
Végeredmény
1. Marc Márquez SPA Repsol Honda
2. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
3. Jack Miller AUS Pramac Racing
4. Maverick Viñales SPA Monster Energy Yamaha MotoGP
5. Fabio Quartararo FRA Petronas Yamaha SRT
6. Cal Crutchlow GBR LCR Honda Castrol
7. Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing Team Gresini
8. Valentino Rossi ITA Monster Energy Yamaha MotoGP