Szatmárnémetiről indult, ma már a Dakaron is előre köszönnek neki

Interjú: Gyenes Emanuel

2020.03.24. 06:07

Gyenes Emanuel hivatalosan is Dakar Legenda, közben kilencszeres román és háromszoros magyar enduróbajnok. Mivel nem csak eredményes versenyző, hanem kimondottan szerény és jó fej, a határ mindkét oldalán rengeteg rajongója van - például én is -, így kihasználtam az alkalmat, és az új budapesti KTM képviselet megnyitója után (ahol ő volt a sztárvendég) leültünk dumálni egy keveset.

Idén megnyerted a Dakaron a kategóriádat, a Malle Motót.

- Hivatalosan úgy mondják, hogy Original by Motul, a Malle Moto a régi megnevezése, de úgy hívja mindenki. Ez az a kategória, ahol szerviz nélkül mész, egyedül szereled a motorodat, minden nap. Van két hosszú kamion, amiben vannak a cuccaink, a felszerelés, egy láda alkatrészekkel, szerszámokkal, és ott, a két kamionnál el vagyunk kerítve, és csak ott szervizelhetjük a motort. Felügyelnek, hogy ne tudjon senki segíteni, nem is vihetem ki a motort, csak egy próbakörre. Azért is van piros alapon a rajtszámunk, hogy a táborban könnyen felismerhetőek legyünk, és ha valaki más segít, az könnyen kiszúrható legyen, és ez ne tudjon megtörténni.

Idén megkaptad a Dakar Legend titulust, ez tíz megkezdett vagy tíz befejezett Dakar után jár?

- Tíz rajt után. Nekem tíz Dakarból nyolc finish-em van, kétszer sajnos kiestem sérülés miatt. Az egyiket 2009-ben, a másikat meg 2019-ben nem fejeztem be.

Azok közé tartozol, akik mind a három kontinensen mentek: Afrikában, Dél-Amerikában és most Szaúd-Arábiában. Melyik helyszín volt a legjobb?

- Az afrikain még nagyon zöldfülű voltam, nem tudtam annyira odafigyelni a körülményekre, csak a versenyre koncentráltam, mert mondom, semmi tapasztalatom nem volt. Az egy nagyon nehéz Dakar volt számomra. Aztán 2009-től Dél-Amerika, és az nagyon bejött, nehéz szakaszok voltak, most, amikor Szaúd-Arábiában voltunk, azt mondtam, ez sokkal könnyebb volt. De ez szerintem azért van, mert ez az első év, ez után fognak nehezíteni ott is. De Dél-Amerika volt az, ami igazán tetszett. Volt sivatag, magashegy, hideg, meleg, kő, mély homok, minden volt.

Mondják, hogy a dél-amerikai Dakar azért volt olyan nehéz és élvezetes, legalábbis nézői szempontból, nektek nyilván szopás volt, mert az ötszörös győztes Marc Coma volt a versenyigazgató.

- Ő két évet volt. Mikor ő volt, akkor tényleg meg volt nehezítve. Azokban az években tényleg nehéz volt. Számomra a technikai részét nézve a 2018-as Dakar volt a legnehezebb, maga a terep nagyon kemény volt, minden nap hullafáradtan értem be, pedig jól fel voltam készülve.

Az idei szaúdi futam szerintem hatalmas visszalépés volt. Ti, versenyzők is így éreztétek?

- Igen, igen...

És ott beszélgettetek este, hogy "te, Price, ez egy elég langyos nap volt, nem"?

- Persze, senkinek nem tetszett. Például nincsenek nézők, nincsenek szurkolók. A megnyitón ott volt talán kétszáz ember, Dél-Amerikában, 2009-ben, az elsőn ott volt négymillió ember kint. Itt a finish-nél megint senki, így olyan volt, mintha egy itteni mezei verseny lett volna, ami nincs bereklámozva sehol, és csak a hozzátartozók vannak ott, más senki. Nem éreztem úgy magam, mintha a Dakaron lennék.

Dakaron kívül teljes szezont mész a magyar enduró bajnokságban.

- Tavalyelőtt enduróban egy 350-es KTM-mel mentem, de aztán év közben átváltottam egy 300-as kétüteműre, de visszaváltok, a magyar bajnokságban sokkal jobb egy négyütemű, mint egy kétütemű.

Pedig elvileg a kétütemű lenne a műfaj csúcsa.

- A hard enduróban sokkal jobb, de a klasszikus enduróra, ahol gyors meg íves kanyarok vannak, jobban lehet egy négyüteművel menni, mert nem olyan karcos, nem olyan fárasztó.

Háromszoros magyar bajnok vagy, emellett indulsz hard enduróban.

- De hard enduróban csak egy versenyen indulok, a Red Bull Romaniacs-on, mert az egy nagyon híres verseny, nagy a marketingje, és hazai pálya is.

A román bajnokságban mész?

- Mentem régebben. De miután elkezdtem magyarban endurózni, meg volt ott pár nézeteltérésem, átjöttem ide.

Nem szeretnek téged?

- De, szeretnek. Csak akartam, hogy emeljük egy kicsit a színvonalat, legyen egy kicsit rendezettebb, úgy ahogy itt Magyarországon, de nem tudták, nem akarták megcsinálni. Nem tartották be a programokat, a pálya nem volt rendesen megcsinálva, ilyen apró dolgok. Amikor meg volt adva, hogy tízkor rajt, akkor ott voltam mindig 10-re, de aztán 11-kor meg 12-kor volt rajt. Akkor meg minek kelek fel olyan korán, hogy odaérjek, ha aztán meg kell várni a többieket?

A magyar bajnokság keményebb is, vagy csak jobban szervezett?

- A pályákra nem mondhatom, hogy keményebbek, mert nincs olyan hely. Romániában sokkal jobb versenyeket lehetne csinálni az adottságok miatt, de még sincsenek jobb versenyek, mert nincs az a szervezettség. Itt jobban le van szervezve minden, és nekem ez tetszik.

Szlovák bajnokságban mentél?

- Csak futamokon, amik a magyar bajnoksággal vannak együtt, összetéve a szlovák mezőnnyel, de én nem vettem részt a szlovák bajnokságban, csak együtt mentem velük a pályán. A szlovák bajnokság sokkal erősebb, mint a magyar vagy a román. Olyan nevek vannak ott, mint Stefan Svitko, aki második, ötödik és hetedik helyeken végzett a Dakaron. Előrébb vannak, mint mi ezen a téren.

Főállású versenyző vagy, vagy civilben dolgozol valamit?

- Dolgozom, de csak félállásban. Az Autonetnél, a fő szponzoromnál motorkerékpár-alkatrész eladással foglalkozom.

Enduróban sokat kell szerelni, a Malle Motót is végigszerelted, valamiért azt gondoltam, hogy motorszerelő vagy.

- Voltam. 2004-től 2008-ig Szatmárnémetiben, ahol lakom, egy KTM képviseletnél dolgoztam, az volt Romániában az importőr. Ott voltam motorszerelő. És az a srác, akié volt a KTM akkor, Szilveszter Zsolt, ő vitt ki először a Dakarra, neki köszönhetem a 2007-es szereplésem, ő támogatott a bajnokságokban is.

Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb? Amikor a 14. lettél (2016.), vagy a mostani 30. helyre, ami viszont kategóriagyőzelem?

- Tudod mi a helyzet? Ha megnézzük a marketinges oldalát, hogy első lettem a kategóriámban, sokkal nagyobb híre volt, Magyarországon és Romániában is, mint annak, hogy 14. lettem összetettben. De úgy érzem, hogy összetettben tizennegyediknek lenni sokkal nagyobb eredmény. Mondják, hogy megnyertem a Dakart. Nem nyertem meg a Dakart. Megnyertem egy kategóriát. Számomra nem baj, de nem egy egészséges dolog, hogy sok újságban megjelent, hogy egy román srác nyerte meg a Dakart, de nem nyertem meg a Dakart összetettben. Jó, főcímen ezt írja, és a cikkből kiderül, hogy a kategóriát, de az olvasót már próbálják megvezetni egy hamis hírrel.

Jövőre ugyanebben a kategóriában indulsz?

- Ezt még nem tudom. Meglátjuk, milyen támogatóim lesznek.

Más kategória drágább?

- Persze, vinnem kell a buszt is, szerelőket, plusz költségek vannak.

Ezt a buszt viszed magaddal (pont ráláttunk az ablakból)?

- Igen, ez volt már háromszor Dél-Amerikában. Csak más kerekeken, de ez a szervizbuszom.

Kik mennek veled?

- Két szerelő. Muszáj két embernek lennie az autóban, nem engedik, hogy csak egy sofőr legyen. Tehát ezzel nagyon megnőnek a költségek, az még 40 ezer euró pluszban, hogy az autó is ott legyen.

Mennyiből jön ki egy Dakar a te szinteden?

- 100-120 ezer Euró. A Malle Moto azzal a negyvenezerrel olcsóbb.

Elmesélted korábban, hogy tavaly törött kézzel mentél.

- A Dakar előtt eltörtem a kezem egy fotózáson. Jöttek az újságírók, hogy motorozgassak és lőjjünk pár fotót. Estem egyet. Meg is van fotón. A karom kettétört, így keresztbe.

Aztán összedrótoztak?

- Nem, beütöttek egy vasat, így fentről. A vas pedig meg van fogva négy csavarral.

És azzal mentél?

- Meg van még most is. Elrajtoltam, de gondolhatod, ahogy a kezed nem használod, az izmok elkezdenek sorvadni, nem volt erő benne, fájt, nagyon gyenge stílusban tudtam csak motorozni.

A vas bent fog maradni örökre?

- Nem, kivetetem. Csak van egy probléma vele. Amikor a Dakaron elestem és kiestem, ráestem, akkor elgörbült az a vas, és nem tudom, hogy ki fogják-e tudni húzni.

A Dakart mennyire érzed veszélyesnek? Papírforma szerint kicsi az esélye annak, hogy meghalsz, az induló/versenykilométer/haláleset arányt nézve kimondottan biztonságos.

- Ha így nézed, így van, de sajnos az idén is ketten meghaltak. Veszélyes, mert nagyon nagy a sebesség, nehéz motorokkal mész 12-13 napon keresztül, fáradtan, könnyű hibázni.

A saját jó eredményeidet minek tudod be? Erős vagy fizikailag, nagyon jól kezeled a motort? Vagy ezek még önmagukban semmit nem jelentenek, mert fejben kell tudni mindent beosztani?

- Úgy érzem, fizikailag jól bírom. Kell egy motoros tudás is, de a tapasztalat szintén sokat számít. Tíz év alatt sok összegyűlik.

Arra van tipped, hogy erdélyi és romániai magyar srácok miért éppen az ilyen embert próbáló műfajokban jók? Például Török Zsolt, aki augusztusban hunyt el, ő is elég kemény fickó volt, az egyetlen olyan magyar hegymászó, akit Piolet d'Orra (kb. a hegymászás Oscar díja) jelöltek?

- Nem tudom, tényleg nem. Úgy érzem, hogy hiába vagyok egy ilyen kicsi, vékony srác, de szívós vagyok. Húsz éve motorozom versenyszerűen, eddig még nem volt olyan verseny, hogy kiálljak, mert nem bírom. Nagyon kevés versenyem van, amin nem mentem végig. Voltak sérüléseim, technikai problémák, de olyan soha nem volt, hogy kiállok és feladom.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.