Az igazán elszántak kétszer is estek

MotoGP: LeMans

2021.05.17. 09:22

A nyolcszoros világbajnok kétszer is bukott, míg a Yamahák és Ducatik továbbra is dominálnak. Miller pedig ismét akkorát ment, hogy hogy sokan csak a fejüket vakarták.

A vasárnapi MotoGP futam a legizgalmasabb volt, amit eddig idén láthattunk, de ez nem feltétlenül egy őrületes versenynek, sokkal inkább egy őrületes időjárásnak volt köszönhető. Miután a pénteki reggeli edzéseken kilenc fokos aszfalton kezdték meg a versenyzők a gyakorlást, sokan megkérdőjelezték, vajon mekkora létjogosultsága van egy motorversenynek májusban, Normandia kapujában, ahol még a nyár sem az a gatyarohasztó. A versenyzők egyöntetűen állították, képtelenség lesz felmelegíteni a Michelin első abroncsait, így a rajt utáni körökben a túlélésért kell küzdeniük. Ehhez párosul még az is, hogy a Bugatti versenypálya első néhány kanyarja amúgy is rendkívül gyors.

Ezek után már csak az volt a kérdés: ki éli túl a futamot, és vajon lesz-e hazai győzelem? Az utóbbi ugyan elmaradt, de a végeredmény alapján állíthatjuk, az idei évben nagyjából a Ducati és a Yamaha között dőlhet el a világbajnoki cím sorsa, mivel ennyire kiegyensúlyozott talán még soha nem volt a két gyártó az első öt versenyt követően.

Jack Miller sorozatban második győzelmét aratta, az ausztrál egy érett versenyzéssel, elképesztő motorozással nyerte a futamot úgy, hogy az időközben leszakadó eső miatt motort cseréltek, és a médium helyett a lágy esőgumikat választotta, amelyek a futam végére ronggyá koptak. Emellé a pit lane-ben történt sebességtúllépés miatt benyelt két hosszúkörös büntetést, a futam végén pedig a médium gumikra szavazó Johann Zarco hajtóvadászatot indított ellene. Ilyen megmozdulásokra tényleg csak azok képesek, akikben ott a lehetőség, ezúttal pedig Miller győzelmi nyilatkozata is lényegesen magabiztosabb, és csibészesebb volt, mint az előző versenyen.

Viccesen megjegyezte, valaki csípje meg, mert úgy érzi, ez az egész csak egy álom, majd hozzáfűzte, barátja, Cal Crutchlow nyilván azt fogja mondani a telefonban, csak azért nyert, mert ő már visszavonult. De mivel az angolok most biztos szomorúak, jó lenne, ha a britek örökbe fogadnák, hogy a győzelemnek ők is örülni tudjanak. Egyébként az utolsó ausztrál Casey Stoner volt még 2012-ben, aki két, egymást követő győzelmet szerzett a királykategóriában.

Johann Zarco ismét a legjobb példája annak, hogy a démonokkal megküzdeni nem csak lehetséges, hanem nagyon is ajánlott. Sokáig úgy tűnt, a francia nem áll dobogóra hazai versenyén, de a médium esőgumik végül extra tapadást biztosítottak számára, ő pedig nem adta ki a kezéből a lehetőséget, és végül a nagyobb esélyes honfitársát, Fabio Quartararót is megelőzve a második lett a szatellit Ducatival. A yamahás francia teljesítményére egyébként panasz még így sem lehet, a lágy esőgumik teljesen elveszítették a tapadást, mivel a felszáradó pályán túlmelegedtek.

Sokáig amúgy is benne volt a pakliban, hogy Miller és Quartararo bevállal egy második kiállást, és visszaülnek a slick gumikkal szerelt motorokra, végül mindketten úgy döntöttek, túl kockázatos lenne, egyrészt mert a Le Mans-i boxutca nagyon hosszú, másrészt a félig száraz pályán szükség lett volna legalább négy körre a slick gumiknak, hogy elérjék a megfelelő tapadást. Quartararo egyébként úgy örült a dobogónak, mintha futamgyőztes lenne, amely így is kisebb csoda, két héttel az arm pump miatt végig szenvedett verseny után, és másfél héttel az ebből fakadó kézműtétet követően. A kiállása miatt egyébként a francia is kapott egy hosszúkörös büntetést, mert véletlenül Viñales garázsa előtt állt meg.

A versenynek egyébként voltak még névtelen hősei, olyanok is, akik pontok sem szereztek, gondolok itt Franco Morbidellire. Az olasz már az első körben bukott, elrontva ezzel csapattársa, Valentino Rossi versenyét is, a sóderágyban pedig ismét kifordult a bokája, miután szombaton kificamította egy motorcsere próba során. Hordágyon vitték le a pályáról, összeszedte minden erejét, és újra motorra ült, bízva abban, hogy akár négy kör hátrányban is szerezhet egyetlen pontot. Sajnos nem így történt, de teljesítménye előtt le a kalappal. Ezen a ponton pedig már nem mehetünk el szó nélkül Valentino Rossi mellett sem, aki villantott párat a versenyen, volt, amikor a nyolcadik helyen is haladt, és a top10-ből rajtolt, a futamot pedig a tizenegyedik helyen fejezte be. Nem nagy dolog a MotoGP szempontjából, de annál nagyobb Rossinak.

A Suzuki csapat mindkét legénye bukott, Rins kétszer, és a gyári KTM versenyzők sem brillíroztak. Brad Binder ugyan célba ért, Oliveira viszont nem, és vele egyetértésben többen úgy nyilatkoztak, Le Mans olyan versennyé vált a szemükben, amelyet egyszerűen túl kell élni, amellyel tervezni nem lehet. Az esőt egyébként olyan széllökések kísérték, hogy Miller bevallotta, egyszer a célegyenesben kishíján feldöntötte. Az Apriliák ismét némi fejlődést mutattak, de motorhibával mindkettő feladta a versenyt, rossz nyelvek szerint talán azért, mert Mugellóra valamivel nagyon készülnek, villantani akarnak, és emiatt mindenfélével kísérleteznek.

Az eső miatt bekövetkezett koncentrációvesztésre egyébként többen is panaszkodtak, amely igencsak meglepő, főleg ha nyílt őszinteséget helyezzük előtérbe. Közéjük tartozott Maverick Viñales is, aki elmondta, akár győzhettek volna, de amikor elkezdett esni, elveszítette a ritmusát, és felidegesítette magát. De még tőle is meglepőbb nyilatkozatot adott a visszatérő nyolcszoros világbajnok, Marc Márquez, aki kétszer esett a versenyen. Először vezető helyről, még a szakadó esőben, másodszor pedig motorcsere után, a felzárkózás közben. A spanyol az ilyen helyzeteket uralni szokta, és most is sokáig úgy tűnt, bekövetkezhet a csoda, és a kilenc hónapos rehabilitációt követő harmadik versenyén futamot nyerhet, de a MotoGP keményebb, kegyetlenebb és talán szorosabb, mint valaha. Márquez is bevallotta, a második bukását koncentrációvesztés okozhatta, mert azon idegeskedett, hogy szárad a pálya, és jobb lenne újra slicken menni. Emiatt érkezett túl nagy sebességgel a kanyarbejárathoz, és veszítette el a motor elejét. Vállalta a hibát, és azt, hogy a hétvégén nem a legjobb formáját adta.

Esete is jól mutatja, akik kételkedtek tavaly Joan Mir világbajnoki címében, és úgy érezték, nem elég rátermett, most megbizonyosodhatnak arról is, sem egy MotoGP futamgyőzelem, sem egy világbajnoki cím nem jár alanyi jogon senkinek, mert mind a verseny, mind a motorok annyit változtak másfél szezon alatt, hogy a mezőny leigázása nyers tehetségből már nem igazán sikerülhet.

Remek példa erre egy, a MotoGP közösségi oldalain publikált videó, ahol Roberto Locatelli és Andrea Dovizioso úgy küzdenek egy 2004-es 125-ös futamon, hogy egymást próbálják előre engedni a blokk kímélése érdekében. Erre szórt kommentet az épp lábadozó Jorge Martin, amely így szólt: „ha ezt most csinálnád, egészen biztosan utolsó lennél.” - Nem hiszem, hogy téved.

A verseny két legnagyobb vitéze – itt most engedjenek meg nekem némi elfogultságot – egyértelműen a Tech3 KTM versenyzői, Danilo Petrucci és Iker Lecuona. Hogy az olasz esőben császár, ahhoz kétség sem fért, de hogy az eddig botrányosan teljesítő, vélhetően első gumigondokkal küszködő KTM-et is szinte megbabonázza vízen, az már valami emberfeletti teljesítmény. Ötödik helyen végzett, de az utolsó körei alapján még akár a dobogó sem lett volna elképzelhetetlen, szinte szórta a leggyorsabbak közé sorolható 1.41-es időket. Csapattársa, a szinte még tini Lecuona pedig úgy ette meg a mezőny hajrájában Rossit és Viñales-t, beérve így a kilencedik helyen, hogy sokan azt hitték, gondok vannak az időmérő rendszerrel. Így ha a nap versenyzőire kellene szavaznom, egészen biztosan rájuk voksolnék. Ezek után nem maradt más hátra, minthogy várjuk a sorozat egyik legcsodálatosabb pályáját, Mugellót.

A verseny végeredménye:

Pos. Points Num. Rider Nation Team Bike Km/h Time/Gap
1 25 43 Jack MILLER AUS Ducati Lenovo Team Ducati 142.9 47'25.473
2 20 5 Johann ZARCO FRA Pramac Racing Ducati 142.7 +3.970
3 16 20 Fabio QUARTARARO FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 142.2 +14.468
4 13 63 Francesco BAGNAIA ITA Ducati Lenovo Team Ducati 142.1 +16.172
5 11 9 Danilo PETRUCCI ITA Tech 3 KTM Factory Racing KTM 141.8 +21.430
6 10 73 Alex MARQUEZ SPA LCR Honda CASTROL Honda 141.7 +23.509
7 9 30 Takaaki NAKAGAMI JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 141.4 +30.164
8 8 44 Pol ESPARGARO SPA Repsol Honda Team Honda 141.2 +35.221
9 7 27 Iker LECUONA SPA Tech 3 KTM Factory Racing KTM 140.9 +40.432
10 6 12 Maverick VIÑALES SPA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 140.9 +40.577
11 5 46 Valentino ROSSI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 140.8 +42.198
12 4 10 Luca MARINI ITA SKY VR46 Avintia Ducati 140.3 +52.408
13 3 33 Brad BINDER RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 140.0 +59.377
14 2 23 Enea BASTIANINI ITA Avintia Esponsorama Ducati 139.8 +1'02.224
15 1 53 Tito RABAT SPA Pramac Racing Ducati 139.5 +1'09.651
16    21 Franco MORBIDELLI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 118.4 4 Laps
Not Classified
      93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 137.6 10 Laps
      41 Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 138.7 12 Laps
      88 Miguel OLIVEIRA POR Red Bull KTM Factory Racing KTM 137.6 15 Laps
      42 Alex RINS SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 128.6 15 Laps
      32 Lorenzo SAVADORI ITA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 137.1 16 Laps
      36 Joan MIR SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 155.2 23 Laps

 

A világbajnokság állása:

Pos. Rider Bike Nation Points
1 Fabio QUARTARARO Yamaha FRA 80
2 Francesco BAGNAIA Ducati ITA 79
3 Johann ZARCO Ducati FRA 68
4 Jack MILLER Ducati AUS 64
5 Maverick VIÑALES Yamaha SPA 56
6 Joan MIR Suzuki SPA 49
7 Aleix ESPARGARO Aprilia SPA 35
8 Franco MORBIDELLI Yamaha ITA 33
9 Takaaki NAKAGAMI Honda JPN 28
10 Pol ESPARGARO Honda SPA 25
11 Brad BINDER KTM RSA 24
12 Alex RINS Suzuki SPA 23
13 Enea BASTIANINI Ducati ITA 20
14 Alex MARQUEZ Honda SPA 18
15 Jorge MARTIN Ducati SPA 17
16 Danilo PETRUCCI KTM ITA 16
17 Marc MARQUEZ Honda SPA 16
18 Stefan BRADL Honda GER 11
19 Valentino ROSSI Yamaha ITA 9
20 Miguel OLIVEIRA KTM POR 9
21 Luca MARINI Ducati ITA 9
22 Iker LECUONA KTM SPA 8
23 Lorenzo SAVADORI Aprilia ITA 2
24 Tito RABAT Ducati SPA 1

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.