A nyolcszoros világbajnok kétszer is bukott, míg a Yamahák és Ducatik továbbra is dominálnak. Miller pedig ismét akkorát ment, hogy hogy sokan csak a fejüket vakarták.
A vasárnapi MotoGP futam a legizgalmasabb volt, amit eddig idén láthattunk, de ez nem feltétlenül egy őrületes versenynek, sokkal inkább egy őrületes időjárásnak volt köszönhető. Miután a pénteki reggeli edzéseken kilenc fokos aszfalton kezdték meg a versenyzők a gyakorlást, sokan megkérdőjelezték, vajon mekkora létjogosultsága van egy motorversenynek májusban, Normandia kapujában, ahol még a nyár sem az a gatyarohasztó. A versenyzők egyöntetűen állították, képtelenség lesz felmelegíteni a Michelin első abroncsait, így a rajt utáni körökben a túlélésért kell küzdeniük. Ehhez párosul még az is, hogy a Bugatti versenypálya első néhány kanyarja amúgy is rendkívül gyors.
It was quite an adventure, but what a thriller! 🙌@jackmilleraus is your #FrenchGP winner! 🏆#MotoGP pic.twitter.com/nsCFnISiP0
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 16, 2021
Ezek után már csak az volt a kérdés: ki éli túl a futamot, és vajon lesz-e hazai győzelem? Az utóbbi ugyan elmaradt, de a végeredmény alapján állíthatjuk, az idei évben nagyjából a Ducati és a Yamaha között dőlhet el a világbajnoki cím sorsa, mivel ennyire kiegyensúlyozott talán még soha nem volt a két gyártó az első öt versenyt követően.
Jack Miller sorozatban második győzelmét aratta, az ausztrál egy érett versenyzéssel, elképesztő motorozással nyerte a futamot úgy, hogy az időközben leszakadó eső miatt motort cseréltek, és a médium helyett a lágy esőgumikat választotta, amelyek a futam végére ronggyá koptak. Emellé a pit lane-ben történt sebességtúllépés miatt benyelt két hosszúkörös büntetést, a futam végén pedig a médium gumikra szavazó Johann Zarco hajtóvadászatot indított ellene. Ilyen megmozdulásokra tényleg csak azok képesek, akikben ott a lehetőség, ezúttal pedig Miller győzelmi nyilatkozata is lényegesen magabiztosabb, és csibészesebb volt, mint az előző versenyen.
Another THRILLER from @jackmilleraus 🙌🏻 🥇 #FrenchGP 🇫🇷#ForzaDucati #DucatiLenovoTeam @MotoGP pic.twitter.com/CJ1HRQYOzD
— Ducati Corse (@ducaticorse) May 16, 2021
Viccesen megjegyezte, valaki csípje meg, mert úgy érzi, ez az egész csak egy álom, majd hozzáfűzte, barátja, Cal Crutchlow nyilván azt fogja mondani a telefonban, csak azért nyert, mert ő már visszavonult. De mivel az angolok most biztos szomorúak, jó lenne, ha a britek örökbe fogadnák, hogy a győzelemnek ők is örülni tudjanak. Egyébként az utolsó ausztrál Casey Stoner volt még 2012-ben, aki két, egymást követő győzelmet szerzett a királykategóriában.
Popororopoppororo 🎶
— Ducati Corse (@ducaticorse) May 16, 2021
The party is here 🙌🏻😂 We have someone special serving you a glass of bubbly today 🥂 @jackmilleraus #FrenchGP #ForzaDucati #DucatiLenovoTeam@MotoGP pic.twitter.com/M8ddokjcnx
Johann Zarco ismét a legjobb példája annak, hogy a démonokkal megküzdeni nem csak lehetséges, hanem nagyon is ajánlott. Sokáig úgy tűnt, a francia nem áll dobogóra hazai versenyén, de a médium esőgumik végül extra tapadást biztosítottak számára, ő pedig nem adta ki a kezéből a lehetőséget, és végül a nagyobb esélyes honfitársát, Fabio Quartararót is megelőzve a második lett a szatellit Ducatival. A yamahás francia teljesítményére egyébként panasz még így sem lehet, a lágy esőgumik teljesen elveszítették a tapadást, mivel a felszáradó pályán túlmelegedtek.
Sokáig amúgy is benne volt a pakliban, hogy Miller és Quartararo bevállal egy második kiállást, és visszaülnek a slick gumikkal szerelt motorokra, végül mindketten úgy döntöttek, túl kockázatos lenne, egyrészt mert a Le Mans-i boxutca nagyon hosszú, másrészt a félig száraz pályán szükség lett volna legalább négy körre a slick gumiknak, hogy elérjék a megfelelő tapadást. Quartararo egyébként úgy örült a dobogónak, mintha futamgyőztes lenne, amely így is kisebb csoda, két héttel az arm pump miatt végig szenvedett verseny után, és másfél héttel az ebből fakadó kézműtétet követően. A kiállása miatt egyébként a francia is kapott egy hosszúkörös büntetést, mert véletlenül Viñales garázsa előtt állt meg.
Wrong bike @FabioQ20!!! 😂
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 16, 2021
Despite a Long Lap Penalty for pulling in front of his team-mate's machine, the Frenchman recovered to finish P3! 😅#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/eI8bVzz4Hy
A versenynek egyébként voltak még névtelen hősei, olyanok is, akik pontok sem szereztek, gondolok itt Franco Morbidellire. Az olasz már az első körben bukott, elrontva ezzel csapattársa, Valentino Rossi versenyét is, a sóderágyban pedig ismét kifordult a bokája, miután szombaton kificamította egy motorcsere próba során. Hordágyon vitték le a pályáról, összeszedte minden erejét, és újra motorra ült, bízva abban, hogy akár négy kör hátrányban is szerezhet egyetlen pontot. Sajnos nem így történt, de teljesítménye előtt le a kalappal. Ezen a ponton pedig már nem mehetünk el szó nélkül Valentino Rossi mellett sem, aki villantott párat a versenyen, volt, amikor a nyolcadik helyen is haladt, és a top10-ből rajtolt, a futamot pedig a tizenegyedik helyen fejezte be. Nem nagy dolog a MotoGP szempontjából, de annál nagyobb Rossinak.
A Suzuki csapat mindkét legénye bukott, Rins kétszer, és a gyári KTM versenyzők sem brillíroztak. Brad Binder ugyan célba ért, Oliveira viszont nem, és vele egyetértésben többen úgy nyilatkoztak, Le Mans olyan versennyé vált a szemükben, amelyet egyszerűen túl kell élni, amellyel tervezni nem lehet. Az esőt egyébként olyan széllökések kísérték, hogy Miller bevallotta, egyszer a célegyenesben kishíján feldöntötte. Az Apriliák ismét némi fejlődést mutattak, de motorhibával mindkettő feladta a versenyt, rossz nyelvek szerint talán azért, mert Mugellóra valamivel nagyon készülnek, villantani akarnak, és emiatt mindenfélével kísérleteznek.
Az eső miatt bekövetkezett koncentrációvesztésre egyébként többen is panaszkodtak, amely igencsak meglepő, főleg ha nyílt őszinteséget helyezzük előtérbe. Közéjük tartozott Maverick Viñales is, aki elmondta, akár győzhettek volna, de amikor elkezdett esni, elveszítette a ritmusát, és felidegesítette magát. De még tőle is meglepőbb nyilatkozatot adott a visszatérő nyolcszoros világbajnok, Marc Márquez, aki kétszer esett a versenyen. Először vezető helyről, még a szakadó esőben, másodszor pedig motorcsere után, a felzárkózás közben. A spanyol az ilyen helyzeteket uralni szokta, és most is sokáig úgy tűnt, bekövetkezhet a csoda, és a kilenc hónapos rehabilitációt követő harmadik versenyén futamot nyerhet, de a MotoGP keményebb, kegyetlenebb és talán szorosabb, mint valaha. Márquez is bevallotta, a második bukását koncentrációvesztés okozhatta, mert azon idegeskedett, hogy szárad a pálya, és jobb lenne újra slicken menni. Emiatt érkezett túl nagy sebességgel a kanyarbejárathoz, és veszítette el a motor elejét. Vállalta a hibát, és azt, hogy a hétvégén nem a legjobb formáját adta.
So often the master of flag-to-flag races! 🙌
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 16, 2021
But today, @marcmarquez93's victory hopes ended at Turn 14! 💢#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/NPm3VZ2TlD
Esete is jól mutatja, akik kételkedtek tavaly Joan Mir világbajnoki címében, és úgy érezték, nem elég rátermett, most megbizonyosodhatnak arról is, sem egy MotoGP futamgyőzelem, sem egy világbajnoki cím nem jár alanyi jogon senkinek, mert mind a verseny, mind a motorok annyit változtak másfél szezon alatt, hogy a mezőny leigázása nyers tehetségből már nem igazán sikerülhet.
Remek példa erre egy, a MotoGP közösségi oldalain publikált videó, ahol Roberto Locatelli és Andrea Dovizioso úgy küzdenek egy 2004-es 125-ös futamon, hogy egymást próbálják előre engedni a blokk kímélése érdekében. Erre szórt kommentet az épp lábadozó Jorge Martin, amely így szólt: „ha ezt most csinálnád, egészen biztosan utolsó lennél.” - Nem hiszem, hogy téved.
After you. No, after you! 🔄
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 11, 2021
Confusion during the 2004 125cc #FrenchGP as @AndreaDovizioso and Roberto Locatelli couldn't decide who wanted to lead the race! 🤷#MotoGP pic.twitter.com/oQtJbVlZgl
A verseny két legnagyobb vitéze – itt most engedjenek meg nekem némi elfogultságot – egyértelműen a Tech3 KTM versenyzői, Danilo Petrucci és Iker Lecuona. Hogy az olasz esőben császár, ahhoz kétség sem fért, de hogy az eddig botrányosan teljesítő, vélhetően első gumigondokkal küszködő KTM-et is szinte megbabonázza vízen, az már valami emberfeletti teljesítmény. Ötödik helyen végzett, de az utolsó körei alapján még akár a dobogó sem lett volna elképzelhetetlen, szinte szórta a leggyorsabbak közé sorolható 1.41-es időket. Csapattársa, a szinte még tini Lecuona pedig úgy ette meg a mezőny hajrájában Rossit és Viñales-t, beérve így a kilencedik helyen, hogy sokan azt hitték, gondok vannak az időmérő rendszerrel. Így ha a nap versenyzőire kellene szavaznom, egészen biztosan rájuk voksolnék. Ezek után nem maradt más hátra, minthogy várjuk a sorozat egyik legcsodálatosabb pályáját, Mugellót.
A verseny végeredménye:
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 43 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 142.9 | 47'25.473 |
2 | 20 | 5 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 142.7 | +3.970 |
3 | 16 | 20 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 142.2 | +14.468 |
4 | 13 | 63 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 142.1 | +16.172 |
5 | 11 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 141.8 | +21.430 |
6 | 10 | 73 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 141.7 | +23.509 |
7 | 9 | 30 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 141.4 | +30.164 |
8 | 8 | 44 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 141.2 | +35.221 |
9 | 7 | 27 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 140.9 | +40.432 |
10 | 6 | 12 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 140.9 | +40.577 |
11 | 5 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 140.8 | +42.198 |
12 | 4 | 10 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 140.3 | +52.408 |
13 | 3 | 33 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 140.0 | +59.377 |
14 | 2 | 23 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 139.8 | +1'02.224 |
15 | 1 | 53 | Tito RABAT | SPA | Pramac Racing | Ducati | 139.5 | +1'09.651 |
16 | 21 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 118.4 | 4 Laps | |
Not Classified | ||||||||
93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 137.6 | 10 Laps | ||
41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 138.7 | 12 Laps | ||
88 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 137.6 | 15 Laps | ||
42 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 128.6 | 15 Laps | ||
32 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 137.1 | 16 Laps | ||
36 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 155.2 | 23 Laps |
A világbajnokság állása:
Pos. | Rider | Bike | Nation | Points |
---|---|---|---|---|
1 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 80 |
2 | Francesco BAGNAIA | Ducati | ITA | 79 |
3 | Johann ZARCO | Ducati | FRA | 68 |
4 | Jack MILLER | Ducati | AUS | 64 |
5 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 56 |
6 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 49 |
7 | Aleix ESPARGARO | Aprilia | SPA | 35 |
8 | Franco MORBIDELLI | Yamaha | ITA | 33 |
9 | Takaaki NAKAGAMI | Honda | JPN | 28 |
10 | Pol ESPARGARO | Honda | SPA | 25 |
11 | Brad BINDER | KTM | RSA | 24 |
12 | Alex RINS | Suzuki | SPA | 23 |
13 | Enea BASTIANINI | Ducati | ITA | 20 |
14 | Alex MARQUEZ | Honda | SPA | 18 |
15 | Jorge MARTIN | Ducati | SPA | 17 |
16 | Danilo PETRUCCI | KTM | ITA | 16 |
17 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 16 |
18 | Stefan BRADL | Honda | GER | 11 |
19 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 9 |
20 | Miguel OLIVEIRA | KTM | POR | 9 |
21 | Luca MARINI | Ducati | ITA | 9 |
22 | Iker LECUONA | KTM | SPA | 8 |
23 | Lorenzo SAVADORI | Aprilia | ITA | 2 |
24 | Tito RABAT | Ducati | SPA | 1 |