"A magyar nagydíjra már a vb mezőny tagja akarok lenni"

Interjú: Görbe Soma

2021.05.22. 08:46

2008 óta Görbe Soma az első magyar motorversenyző, aki lehetőséget kapott a Red Bull Rookies Cup-ban, a gyorsasági motoros világbajnokság előszobájában. Nagyjából ez az a sorozat, ahonnan egyenes út vezethet a világbajnokság Moto3-as kategóriájába. A mezőny annyira erős, hogy a tavalyi bajnok, Pedro Acosta jelenleg a világbajnokságot is vezeti úgy, hogy ötből három futamot nyert. Soma szezonja nem indult egyszerűen, de Jerezben már egyértelmű fejlődés volt tapasztalható, közel volt a pontszerzéshez. Arról faggattuk, tizenévesként hogy jutott el idáig.

Tizenhárom éve Sebestyén Peti volt az utolsó, aki részt vehetett a Red Bull Rookies Cup-ban, akkor kétéves voltál. Neked ismét sikerült. Milyen érzés?

Görbe Soma: Nagyon nagy megtiszteltetés ott lenni a paddockban a nagy versenyzők között. Lenyűgöző az egész légkör, és nagyon profi minden. Nagyon sok inger ért már eddig is, ami semmihez sem fogható. Mindent megkapunk, hogy jobban teljesítsünk.

Ez volt az életpályamodell? Jó helyen vagy?

G.S: Teljes mértékben. 2018-ban már megpróbáltam egyszer, akkor a válogatóig sem jutottam el, majd 2019-ben ismét, akkor a döntőig jutottam, de a sorozatba nem kerültem be. Végül 2020-ban a Northern Talent Cup megnyerésével sikerült, így lehetek tagja a mezőnynek. De ez sem ment automatikusan, mert év közben változtattak a kiíráson, miután megnyertem a dupla hockenheimringi futamot.

Addig úgy volt, aki megnyeri a sorozatot, automatikusan mehet a Red Bull Rookies Cup-ba, végül úgy döntöttek, mégis szelektálnak. Szerencsére bekerültem. Ha nem választottak volna be, nem tudom, most mit csinálnék, mert a Moto3-as bajnokság túl nagy lépés lett volna. 250 000 Euró alsó hangon, plusz az utazás és hasonlók.

Mi a Red Bull Rookies, milyen lehetőséghez jutottál ezáltal?

G.S: Végeredményben ez egy világbajnokság. Tizenhat ország versenyzői képviseltetik magukat, azok, akik a legjobbak voltak abban a bajnokságban, ahonnan érkeztek. Tulajdonképpen a legerősebb előszobája a MotoGP Moto3-as kategóriájának, a legjobb versenyzőkkel, ahol mindenki azonos technikai feltételekkel megy. A Moto3-as világbajnokságon jelenleg vezető Pedro Acosta is ebből a bajnokságból érkezett. Jó érzés tudni, hogy a mezőny nagyjából egy szinten van a Moto3-as világbajnoksággal, és azt is tudom, ha lenne lehetőségem nekem is olyan körülmények között motorozni és edzeni, mint a Spanyolországban nevelkedett versenyzőknek, nekem is jobb esélyem lenne. Így viszont kétszer-háromszor annyi munkát kell beletenni , ami nem egyszerűsíti a helyzetet, de mégis nagyon élvezem.

Mi a lehet a következő lépés?

G.S: A tervem valójában az, hogy 2022-ben maradnék még egy évet a Red Bull Rookies Cup-ban, és mellette párhuzamosan mennék az FIM CEV spanyol bajnokin, mert a mezőny jelentős hányada jelenleg is motorozik ott, ugyanezekkel a motorokkal, ami nem kis előny. Ha ez sikerülne, szeretném megcélozni a Red Bull mezőnyében a stabil Top10-es helyezéseket, és 2023-ban, már nemcsak szabadkártyás versenyzőként érkezhetnék a magyar MotoGP-re.

Elég korán feltetted magad a térképre, amikor élő adásban azt mondtad, Valentino Rossi azért esett el, mert béna. Azt hiszem sokan egy életre megjegyezték a neved. De sok minden változott is azóta.

G.S: Tizenkétéves kisgyerek voltam, és leginkább meggondolatlan. 2018-ban bedobtak a mélyvízbe, egy tizenpár lóerős motorról felültem egy ötven lóerősre, ami már bőven kétszáz felett ment, és kispályáról átkerültem nagypályára. Ugyanakkor bekerültem az egyik legerősebb mezőnybe, az ETC-be (European Talent Cup). Azt hiszem sok volt minden, nagyon nagy teher került rám, és nem tudtam a víz felszínén maradni.

Kudarcként élted meg?

G.S: Nem tekintem kudarcnak, mert lelkileg nagyon megerősödtem, szurkálódó csapattársak és különböző szituációk miatt, de teljesen újra kellett építenem magam. Abban az évben jártam sportpszichológushoz is, hogy fel tudjam dolgozni azt az évet.

Hogy tudja újraépíteni magát egy tizenhárom éves gyerek?

G.S: Különváltunk Stefanótól (Stefano Favaro Soma ex-menedzsere), és kértem apát, hogy adjon nekem egy évet, hogy bizonyítsak. Szerettem volna megnyugodni, és átgondolni mindent. Óriási volt a nyomás, és nem tudtam vele mit kezdeni, szerettem volna ezt elfelejteni. Végül a motorozás mellett – kiegészítő sportként - elkezdtem országúti kerékpározni, válogatott kerettag lettem, és tekertem tavaly huszonháromezer kilométert. Mondhatni hobbistából profi sportoló lettem, és rájöttem, hogy a lehetőségeket, melyeket az élet kínál, ne teherként, hanem ajándékként éljem meg. Tavaly az NTC-ben egyáltalán nem éreztem nyomást, mert tudtam, mindig a leggyorsabbak között vagyok, ezért minden nagyon jól ment. Az idei évben ismét azt kell megtanulnom, hogy nyugodt maradjak akkor is, amikor az eredményem nem kiemelkedő. A savazást persze már kapom, de dolgozom rajta, hogy a belső nyugalom megmaradjon.

Stefano is alaposan beszólt a közösségi médiában.

G.S: Az első öt percben felszívtam magam, de aztán megpróbáltam nem foglalkozni vele. Nem is szeretnék róla mondani semmit sem.

De térjünk vissza Rossira egy pillanatra.

G.S: Kisgyerek voltam, meggondolatlan, nem túl felkészült egy élő adásra, és ami a szívemen, az a számon alapon kimondtam, amit gondoltam. De bárhogy is nézzük, ő a világ egyik legjobb versenyzője, ezért tiszteletet érdemel, így nem tehettem volna, meg azért sem, mert egy csomó embert megbántottam, ezért pedig elnézésüket kérem.

A velem egykorúak nyilván másként viszonyulnak ehhez, de egy hozzád hasonló, Z generációs gyereknek kik a példaképei jelenleg a MotoGP-ben?

G.S: Lorenzo motorozási stílusát szerettem, a mentalitását már kevésbé, egyébként Márquez, Quartararo, Mir és Rins nagyon szimpatikusak. Quartararo őszintesége és lazasága nagyon is. Azért ismerek még az én generációmban is olyat, aki szereti Rossit, de ő egy másik évtized, ez nem kérdés. Azt gondolom, a fiatalok a fiatalabb generációkat támogatják. Olyan kicsit összehasonlítani Rossit és Márquezt, mint Schumachert és Hamiltont. Hiszen hiába próbáljuk beállítani, hogy Hamilton nem is annyira jó, és csak a Merci miatt nyer, de nézzük már meg az eredményeket. Véletlenül nem lehet világbajnoknak lenni. Természetesen ugyanez igaz Márquezre is.

Milyen nyelveket beszélsz?

G.S: Angolul folyékonyan, németül pedig jelenleg tanulok.

Hogy készülsz fel a versenyekre?

G.S: A nagypályára van egy stock600-as (a gyárihoz képest csak minimálisan módosított, 600 köbcentis – a szerk.) motorom, általában azzal edzek, technikázni pedig egy CRF150-es Hondával szoktam. Egyébként ez az egyik leghatékonyabb felkészülési mód. Nyolcasokat csinálni, testpozíciót fejleszteni, gázkezelést finomítani, direkt esést kezdeményezni és térddel megállítani, és hasonló érdekes dolgok. Persze emellett futok, biciklizek, és a Fit4Race programban is részt veszek. Az édességet próbálom kerülni, a húst versenyhétvégén szintén, mert jobb a koncentrációm nélküle. Amúgy mindent eszek, csak mértékkel.

Mi a cél?

G.S: A rövidtávú, hogy még egy évet a Red Bull Rookies-ban maradhassak, a középtávú, hogy legyen egy szerződésem a Moto3-ban, a végcél pedig, hogy világbajnok legyek.


Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.