Szilvási Péter az első magyar motoros, aki elindult a Dakaron, a világ talán legkeményebb hosszú távú terepversenyén. De egyelőre nem ő lett az első magyar motoros, aki végig is ment.
Péter amatőr versenyzőként indult, de motorja nagyon is profi: KTM 660 Rally "Factory Replica" , 2000-es modell. Ez még később okoz majd problémát, de csak haladjunk sorrendben. Ugyanilyen motorral versenyzik a motoros kategóriát jelenleg összetettben vezető Richard Sainct is. Péter a második tulajdonosa, versenyen még nem indult ez a motor.
Hangulatjelentés
A marseille-i szilveszteri hangulat
fantasztikus volt. A helyiek olyan szinten sztárolják a
résztvevőket, de még a csapatok legutolsó tagját is, ami
elképzelhetetlen más versenyen. A megszabott útvonal méterre
pontosan bejelölt fordulóit itt még nem volt nehéz követni, hiszen
a sötétben villanó vakuk fényéből ki lehetett következtetni, hogy
merre kell menni.
Péter már Európában is a szenegáli lányokat nézte a pálya
helyett
A futam első napjának legnevezetesebb eseménye
a prológ, ami egy közel 1 km-es körpálya, ugratókkal, vizesárokkal
és egyéb szórakoztató terepakadályokkal. Két motorost indítottak
párhuzamosan, Pétert a szenegáli lánnyal sorsolták össze. "Egy
lánytól mindjárt az első nap csak nem kéne kikapni"- felkiáltással
bő gázzal vágott a szakasznak, és mindjárt az első ugrató után a
másik nyompályán találta magát. Gyorsan átértékelte hímsoviniszta
indulatait, és nyugodt tempóban küzdött le a hátralévő szakaszon.
Egyedül Afrikában
A versenyzők szervizellátása kétféle módon
megoldott: - A csapat szervizautóját is benevezi a versenyre, és
ugyanúgy küzdi le a kijelölt távot, mint a motoros vagy autós
csapattársuk.
- A versenyre be nem nevezett, csak assistance szolgálatot
ellátó szervizkamion kerülővel - javarészt járhatóbb útvonalon -
érkezik be a napi célállomásra, ahol a szakasz során felmerülő
problémákat orvosolják.
- Péter a harmadik megoldást választotta: Szervizautója a
marseille-i rajttól a behajózásig kísérte, majd szépen hazajött
Magyarországra. Ezzel egyetemben kalandorunk a fekete kontinensen
magára is maradt.
Az amatőr versenyzőknek lehetőségük van arra, hogy pénztárcavastagságtól függően választható szervizcsomagra fizessen elő a gyári KTM csapatánál, de ezzel Péter nem élt. Az utolsó pillanatban felajánlotta segítségét a magyar Hyundai-csapat, és Péter holmijának egy részét fuvarozták Afrikában.
Az utolsó nagyszervizt, a gumi és lánccserét így a második nap estéjén, Castellóban megejtették, és a következő nap búcsút is intett a magyar KTM szerelőbrigádnak.
A bivakolás
Minden tábor egy reptér. Itt szállnak le a
teherszállító repülők, itt van a mobil kórház, az étkezősátor, és
ahol a résztvevők a legtöbb időt töltik, a bivak. Ez pedig nem más,
mint egy fekete posztószerű anyaggal fedett féltetős alkotmány,
ahol árnyékban kifújhatják magukat a versenyzők, elteázgatnak, és
lelkiekben felkészülnek a másnapi rajtra. A rajtidőt pedig pontosan
be kell tartani, mert a késést súlyos időbüntetéssel honorálják.
Nem csak plusz órákkal, hanem 1000 euróban mért pénzbüntetéssel is
sújtják az összekötő szakaszok gyorshajtóit. A lakott területek
sebességkorlátozásait szigorúan be kell tartani.
Az első esés Afrikában
Minden nap először a motorosok rajtolnak.
Helyezésének megfelelően Péter a mezőny végén indulhatott el. 100
km/h körüli sebességgel ment, amikor utolérték az első autósok a
sivatagban. "A hangjuk a F1-es autókéval vetekszik, kiráz a hideg
még a legnagyobb melegben is, ha hallod. Annyira gyorsan mentek,
hogy elcsodálkoztam, és már benne is voltam egy gödörben."
Az első defekt
Nagyon ostobán hangzik, de Péter úgy állt hozzá
a versenyhez, hogy defektet nem tervezett. Mentségére szólva még
soha nem volt neki. Az ötödik szakasz váltakozva köves majd mély
homokos útján úgy álltak ki a földből a kövek, mint a csempék,
rengeteg defekt volt az út folyamán. Jutott Péternek is.
Megünnepelte, ivott egy üdítőt, és elsőre sikerült az egy szem
belsőjét - itt még úgy emlékezett, hogy kettő van - beszerelnie
kicsípés nélkül, és felpumpálta ereklyének számító régi szovjet
kerékpárpumpájával.
Jó 500 méterre érkezett a második defekt - első
kerékre. Sajnos itt már a kerék is összeszedett egy horpadást. Az
előző belsőt otthagyta, de hát úgy sem volt nála Tip-Top készlet -
amit pedig Amrus Zoli, a szerelő, melegen ajánlott. A többi belső
és a tartalék kerék a Hyundai kamionban volt, így defektes gumival
haladt tovább. Már egész hozzászokott a kóválygáshoz, mikor még egy
hátsókerék defektet kapott. Kettesnél nem lehetett feljebb
kapcsolni, mert állandóan le akart fordulni a gumi a felniről. Még
75 km volt hátra, gondolta legjobb, ha halad. Ha látta az árnyékát
a sötétben, a hátulról érkező lámpák fényében kirajzolódni,
legalább tudta, hogy jó úton van. A Hyundai kamion nem volt sehol.
Éjjel 11 felé a KTM assistance kamion utolérte, és adott egy
hátsó kereket, amit mindjárt honorált is egy kis Unicummal. Adtak
volna elsőt is, de a 2000-es motor első tengelye más méretű, mint a
2002-esé, így azt nem tudta használni.
A vég
Az El Borma-Ghadames közti szakaszon kezdődött
az igazi sivatag. És egyben ez volt Péter utolsó napja is a
Dakaron. Valószínűleg már a defektes kerékkel közlekedés adott a
kuplungnak, és már kopott lamellákkal indult. A nap elején még
szépen harapott a KTM, majd minden átmenet nélkül az egyik dűne
tetején úgy bőgött fel a motor, mintha elszakadt volna a lánc. Már
nyúlt a zsebébe a láncszemért. Sajnos a hiba nagyobb volt ennél.
Kis töprengés következett, hogy hogyan lehetne mégis célba érni,
hiszen a táborban biztos sikerült volna alkatrészt szerezni, de még
nagyon nagy táv volt hátra.
A KTM kuplungja egyébként egyáltalán nem nevezhető a motor gyenge pontjának, sőt jelentősen túl van méretezve. Amrus Zoltán, Péter versenyszerelője is úgy nyilatkozott, hogy ha a szigorúan 50 kg-ban megszabott holmihoz még 10 kg alkatrészt hozzácsomagolhattak volna, akkor is a pót kuplunglamella garnitúra lett volna az utolsó, amit beleraknak.
Az első magyar motoros dakaros szereplése ezzel véget ért. A lerobbanástól hazáig tartó út legalább ilyen kalandosan telt, de azt majd ő elmeséli. A 2004-es Dakar-indulást Szilvási Péter egyenlőre még nem tervezi. Most első a munka, mert elég sokba került ez a kaland. Abban azonban biztos, hogy vissza fog még menni.
|
A kalandos út anyagi hátterét Szilvási Péter maga teremtette meg. Célkitűzésében a Webasto - ugyan nem pénzzel, hanem egy hasznos berendezéssel, a szervizautó fűtését biztosították- támogatta a csapatot, míg a magyarországi Zsembery Kft. a felkészítésben, kiutazásban volt segítségére, valamint a KTM-től Amrus Zoltán vett részt személyesen a versenyen, Péter versenyszerelőjeként, egészen a behajózásig.