Egy távolugró, egy tűznyelő és két tucat dragster

2003.07.07. 15:58
Arra megvolt minden esély, hogy a július 5-6-i kunmadarasi gyorsulási verseny emlékezetes lesz. A résztvevők és a fellépők azonban minden várakozáson túltettek. A dragster versenysportot egyesek olyan ágakkal kombinálták, mint a hármasugrás, mások öngyilkos merénylőként robbantották fel magukat a hüledező közönség szeme láttára.

 
 

A szombati edzések és időmérők mérsékelt szélben és enyhén ráérősen zajlottak. Peter Bossert, a többszörös Európa-bajnok, aki tavaly már versenyzett Kunmadarason, ezen a rendezvényen szerette volna megdönteni tavalyi, 7,38 másodperces magyar rekordját. Hihetetlen jól elkapott rajt után a nézők megrökönyödésére Bossert a pálya közepe felé sodródott, majd gellert kapott az időmérő berendezésen és jó 30 méter hosszan elhagyta a földet - motorostul. Óriási porfelhőt láthattak a rajtvonalnál álló ledöbbent nézők. Miután kitisztult a kép, mindenki biztos volt abban, hogy Bossert kirepült a pályáról, mert nem volt sehol.

 
   
   

Mint pár másodperc múlva kiderült, Bossert meg bírta fogni a talajt vesztett dragstert, aminek földet éréskor erősen eldeformálódott a kereke, és a motorblokkon csúszva állt meg közel 280 km/h sebességről. A hihetetlen bravúr nyomait még másnap is lehetett látni a repülőtér aszfaltjába égve. Bossert-et a mentő azonnal kórházba szállította, mert nem tudott lábra állni, de szerencsére nem történt komolyabb baja, és még szombat este hazautazott a szinte megsemmisült motorral.

 
   
 

És ha már az égésnél tartunk, jöjjön Michail Ponca hihetetlen esete. Még alig tért vissza a versenyrendezők arcába a vér, a cseh versenyző tette próbára idegrendszerüket. Rajtjánál még úgy tűnt, hogy valami egészen nagyszerű időt fut a rendszeresen Magyarországra látogató versenyző, amikor motorjának egyik hajtókara elszabadult és kiütve a blokk oldalát az olaj a forró kipufogóra ömlött. Először kisebb láng csapott fel, majd két robbanás hallatszott - ekkor már Ponca elhagyta a gépet - először a benzintank robbant fel, majd a nitró-, és hatalmas fekete füstoszlop jelezte, hogy ennek a gépnek is harangoztak. A robbanástól a burkolat elrepült, és a motornak szinte minden porcikája elszenesedett.

 
   
    Köszönet a képért a www.vvm.hu-nak.

Sajnos a pálya végén nem hogy tűzoltóautó, de még egy poroltó sem volt, így nem esély sem volt arra, hogy megmentsék az igen nagy értéket képviselő dragstert. A nap további része már eseménytelenül, a dragsterversenyek megszokott módján folyt.

 
   
 

A vasárnap is edzésekkel kezdődött, majd az ünnepélyes versenymegnyitó keretében bemutatták a nyolcas döntőkbe jutott versenyzőket, és átadták Orgoványi Gyurinak a versenyzőtársak aláírásával ellátott dobozú pezsgőt. Orgoványi Gyuri a három héttel ezelőtti brnói gyorsulási verseny végén, valamivel több, mint 260 km/h sebességnél egy pályahiba miatt hatalmasat bukott. Gyurit nagy szerencséje és a profi protektoros ruhája megóvta, és néhány zúzódással megúszta az esetet, de a Suzuki dragster rommá tört. Gyuri egyelőre még nem nyilatkozott további terveiről, de reméljük, hogy ha már ő maga nem is ül többet a dragra, de irányítása alatt egy ütőképes csapat továbbra is állandó résztvevője lesz a magyar versenyeknek.

 
   
    A versenyzők

A hagyományos utcai kategóriák után a V-kettesekkel induló Custom Twin és Modi Twin kategóriák versenyzői remegtették a repülőtér levegőjét rettenetes dübörgésükkel. A döntők közötti szüneteket pedig nem kisebb nevek, mint az idén Triumph-fal ügyeskedő Kevin Carmichael és segítője a kaposvári trógerfájter, Mókus tették izgalmassá.

 
   
 

Nagy meglepetés és igen sportszerű dolog volt, hogy az olasz bajnok Davide Ricci pótmotorját felajánlotta az előző nap máglyahalálra ítéltetett Michail Ponca motorja helyett, aki sikeresen kvalifikálta is magát a legjobb nyolc közé. A Competition kategória döntőjére azonban már annyira megerősödött az egyébként addig is rendületlenül fújó szél, hogy kérdéses volt, hogy a döntőt egyáltalán megtartják-e.

 
   
   

Bernd Dietrich, a többszörös európacsúcstartó és Michail Ponca állt volna rajthoz, de Bernd, a német és holland nemzeti bajnok visszalépett a cseh Ponca javára, aki egy nagyon szép búcsúfutammal nyerte meg az olasztól kölcsönkapott motorral a versenyt.

Az I. Arlen Ness Top Twin Európa Bajnokság a 2003-as Magyar Dragbike OB 6. futamának végeredménye:

Győztesek:

Junior 50 Gyöngyösi Róbert
Street 125 Víg Zsigmond
Street 400 Bán István
Street 600 Orbán József
Street 750 Lakatos Csaba
Street 900 + TOP Doma Attila
Street 900 + Old TOP Kmetty Ágoston
Street 1000 Szőke Gábor
Super Street (ModiFuor) Kerecsenyi Attila
Custom Twin Tomas Arnold
Modi Twin (Twin) Max Mrazek
Drag 600 Stinka Jakub
Top Gas Seifert Axel
Competition Michail Ponca