Hajrá Talma! Hajrá magyarok!

2005.07.03. 12:17

Hogy ki is az a Talma? Akiket eddig egyáltalán nem érdekelt a motorkerékpár sport, azok is nyerhettek erről némi ízelítőt a szombaton rendezett Tamácsi nyílt napon, az Euroringen. Az összegyűlt népes tömeg patetikus hangulatban együtt ünnepelte a két világbajnoki futamgyőzelmet, és elmorzsolódott néhány könnycsepp is a befutókat visszajátszva, és a magyar himnuszt hallgatva.

Talmából sztár lett, és annyira jó értelembe vett sztár, ahogy azt egyáltalán érteni lehet. Nacsa Olivér szavaival élve Puskás Öcsi után a második legismertebb magyar a világon. Srácok példaképe, lányok rajongásának tárgya, poszterei a gyerekszobák és garázsok (a nagy gyerekek szobája) falát díszíti, és nincs olyan szórakozóhely, kerthelység, presszó, kocsma, ahol ha jön a versenynap, ne esne néhány kedves, elismerő szó erről a fiúról.

Mindez 20 évvel ezelőtt kezdődött. Abban az évben, amikor meghalt Drapál János, akit eddig a legeredményesebb magyar motorversenyzőként tartottak számon. A négyéves kisfiú édesapja által készített minimotorral áll először rajthoz a Magyar Bajnokságon. Szinte minden versenyét megnyerte, először 50 cm 3-es, majd a 80 cm 3-es géposztályokban. Aztán jött a 125 cm 3, és itt is a dobogó legfelső fokára állhatott. Alig 16 évesen, 1997-ben elindult a Hungaroringen rendezett EB futamon, ahol 4. helyen végzett. Felfigyeltek rá a külföldi csapatok, és a következő évben már végigversenyezte az EB-t, ahol összetettben az ötödik helyet szerezte meg. Aztán jött 2000 augusztusa Brno, ahol életében először wildcard-osként indult a világbajnokságon.

Minden adottsággal rendelkezik, amivel csak a legjobbak bírnak. "Nem csak remek versenyző, de mint ember is kiváló - hallhattuk menedzsere, Stefano Favaro szájából - "és nekem ez a legfontosabb."

Gábor mindig is nyerni akart. Így nyilatkozott 2002-ben, amikor bejelentette az olasz Italjet Racing Team-mel kötött szerződését, amikor évközben a kedvezőtlen technikai feltételek miatt átigazolt a PEV ADAC Sachsen csapathoz, 2003-ban, mikor választása az Exalt Cycle Aprilia Racingra esett, és 2004-ben is, amikor első számú gyári versenyzőként szerződtette a Semprucci Malaguti Racing csapat. Sokan hittünk benne, de többnyire csak mint a lottó ötösben. Neves magyar versenyzők, szakértők szájából hangzott el, hogy a világnak nincs szüksége magyar motorkerékpáros világbajnokra. Hiába a tehetség, az olaszok, angolok, spanyolok uralta versenysportban nem lesz olyan ütőképes csapat, aki pénzt fektet ebbe a fiúba, motor ad alá, és teljes erővel mellette áll a versenyeken. Nem lett igazuk.

A begyűjtött VB pontok

2001: legjobb futameredmény: 6. hely, 34 ponttal a 18. helyen végzett
2002: legjobb futameredmény: 4. hely, 20 ponttal a 22. helyen végzett
2003: legjobb futameredmény: 6. hely, 70 ponttal a 14. helyen végzett (Az egyetlen versenyző kategóriájában, aki minden futamot befejezett.)
2004: legjobb futameredmény: 7. hely, 43 ponttal a 17. helyen végzett
2005: jelenleg két 1. hely és egy 3. hely után 100 ponttal vezeti a VB pontversenyt

A 2005-ös szezonra számos ajánlat mellett egy különlegesen kedvező is érkezett. Harald Bartol technikai vezénylete alatt a Red Bull KTM gyári csapat ajánlott munkát Gábornak minden hivatalos támogatással, amit a KTM gyár csak nyújtani tud. A KTM-es csapatnál vén rókának számító Mika Kallio, az ifjú titán Julian Simon mellett Talma lett a csapat harmadik tagja. A KTM nem tett rossz lóra, - vagy inkább zsokéra - hiszen hét versennyel a hátunk mögött a magyar fiú az olasz és a holland 125 köbcentis gépeknek kiírt vb-futamot is megnyerte, és összetettben Passini Mattiával holtversenyben vezeti a világbajnoki tabellát.

Az esélylatolgatás nemzeti sporttá nőtte ki magát. Talma legkeményebb ellenfeleinek az olasz Pasinit és Simoncellit, a svájc Luhtit és a finn Kalliót tartja, de a mezőny rendkívül szoros, így oda kell figyelni Alvaro Bautistára, vagy Manuel Poggialira is, de akár 10 pilótát is felsorolhatnánk, akik esélyesek futamgyőzelemre. Talma mellett szól, hogy most szokott össze igazán motorjával, és most következnek kedvenc pályái.

Mitől fél Talmácsi Gábor?

Talmácsi Gábor nem fél semmitől. Ahogy kérdésünkre elmondta, egyszerűen nem teheti meg, hogy féljen. Viszont vannak apró babonái, amihez ragaszkodik. Régebben mindig ugyanazt a piros csókos szájakkal díszített alsót hordta minden versenyen, de erről már leszokott, mert nagyon elkopott. Viszont minden versenyen ragaszkodik ahhoz a megrögzött szokásához, hogy az edzésektől kezdve mindig ugyanahhoz a piszoárhoz jár, még a sort is hajlandó kivárni, de hűséges marad első ürítési helyéhez. Még egy szokása van, ami a rendszeres versenynézőknek talán már fel is tűnt: a verseny előtt a rajtrácson megérinti a jobb lábán a csizmakoptatót.

Azért hadd idegesítsem egy kicsit azokat, akik most nyugodtan, foteljukban hátradőlve néznék végig az év végéig még hátralévő 9 futamot. A tehetség, az ész és a taktikai érzék nem elég. A motorozás technikai sport, a KTM csapat - ahogy az ellenfelek is - futamról futamra újabb alkatrészekkel igyekeznek még ütőképesebbé tenni a motort, és hogy ez hogyan sikerül az nagyon sok tényező függvénye. Mint a bőröndön a biztonsági számzár, ha sikerül kirakni a megfelelő kombinációt tiéd a győzelem. Csak ez esetben nagyon sok számból áll az a kombináció, de biztató, hogy kétszer már sikerült.

Jövőbeni terveiről még eléggé visszafogottan nyilatkozott. A KTM-mel 1+1 éves szerződést írt alá, de a napokban érkezett a hír, hogy szeretné az osztrák gyártó ezt még két évvel meghosszabbítani. Akik Talmát jövőre a 250-esek között szeretnék látni, azok megnyugtatására közlöm, hogy a gyár már teszteli a 250 cm 3-es motort, mely minden bizonnyal Anthony West ausztrál pilóta alatt a következő futamokon már rajthoz is áll, így ha minden jól megy, Gábor jövőre egy osztállyal feljebb léphet. Ami pedig a királykategóriát illeti? Az utolsó, valenciai futam után kipróbálhat egy Proton KTM MotoGP gépet.

És kik voltak azok, akik kitartottak mellette jóban, rosszban, a lassú motorok és a kevés szponzorpénz árnyékolta versenyévek során, hogy most teljesen megérdemelten együtt élvezzék a győztes dicsőségét? Az édesanya, Talmácsiné Juditka, aki első versenyére így indította útnak fiát: "Kisfiam vigyázz, csak lassan... jaj, mit is beszélek!", az édesapa, Talmácsi István, aki mindig is tudta, hogy sokra viszik majd fiai, elegendő volt csillogó szemébe nézni, ha róluk beszélt, és Talma menedzsere, Stefano Favaro, aki 4 éve egyengeti Gábor pályafutását, intézi a szerződéseket, papírmunkát, koldul a szponzoroknál, hogy neki lehetőleg csak a versenyzésre kelljen koncentrálni.

Szerencsére Gábornak most van egy szusszanásnyi ideje a következő, július 24-i verseny előtt, mivel jövő hétvégén csak a MotoGP mezőny áll rajthoz Laguna Secában, az amerikai futamon. Egy hét pihenés következik, hogy az angliai Donington Parkban ismét összeszorult gyomorral nézzük végig a 125-ös kategória kőkemény meccsét. Hajrá Talma, hajrá magyarok!

A versenygép:

Gyártó: KTM
Típus: RRF125
Motor: kétütemű, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 125 cm 3
Furat x löket: 54 x 54,5 mm
Kompresszióviszony: 9:1
Gyújtás: CDI-KTM
Váltó: hatfokozatú gyorsváltó
Kuplung: többtárcsás szárazkuplung
Váz: Fabtec gyártmányú, KTM design
Futómű: elöl, hátul Öhlins
Fékek: elöl, hátul szimpla acéltárcsa, Brembo féknyergek
Kerekek: Marchesini
Gumik: Dunlop
Üzemanyagtartály: kb. 13 liter
Össztömeg (Talmával együtt, teljes harcidíszben): 142 kg