Ne szívasd a traktorost!

2012.05.02. 06:27 Módosítva: 2012-05-02 07:58:45
116 hozzászólás

Tudom, most fel kéne csesződnöm, de igazából nem megy. Vagyis nem úgy, ahogy a vizsgadíjak áremelkedésének a tervezete magától értetődővé tenné. Nem, nem vagyok milliomos, de mint motoros nem tudok siránkozni azon, hogy 6640 forinttal többet kell majd fizetnem, mivel ez hobbi, ennyi belefér.

Persze, ha 250 százalékos drágulásról beszélek, ijesztően hangzik, de lássuk be, demagógia. Az van, hogy már jó ideje változatlan, rendkívül kedvező ára volt, az inflációkövetés sem volt rácsomózva. Oké, tudom, hogy ha többet kell kiadni, senkit sem érdekel az inflációkövetés, csak akkor, ha fizetésemelésre ácsingózunk. Ez természetes, jobban szeretünk kapni, mint adni.

Tudjuk, büdös nagy lyuk tátong a költségvetésben. Valahogy be kell tömni. Vagy ezt is nemzetközi kölcsönökből próbáljuk meg, mint negyven éve minden lyukat, vagy kicsit több pénzt vagyunk kénytelenek betenni a rendszerbe. Sajnos a javuló életszínvonal csak mítosz: a nyugati civilizáció szopóágon van, és ezt Jézus ismételt eljövetele sem lenne képes megszüntetni - ahhoz egy jó vízözön kéne.

Szóval fizetni kell, még ha erős is a gyanúnk, hogy a bejövő milliárdokat ismét hülyék fogják hülyeségekre eltapsolni; ez így van generációk óta, mindegy, kire szavazunk: dilettánsok és csókos pajtások ülnek a tűzhöz, elherdálják azt is, ami az előző brigád után megmaradt.

Fizetek, igaz, elvárnám, hogy az én cselekedetem ellenpólusaként szakértők legyenek a kassza másik felén. A motorozás hobbi, az autó szükség, bár vannak olyanok, akiknek státuszszimbólum, de ugye Közép-Európának több ilyen érdekes vetülete van. A lényeg: vagy ezért, vagy azért virítom a lóvét. Nem az a felháborító, hogy nyitni kell a bukszát, ezen most még tovább tudok siklani. Ami évről-évre lecsapja nálam a biztosítékot, az a mezőgazdasági járművek és ezen keresztül a gazdák ellehetetlenítése.

Ugye, másnak is feltűnt, hogy a tavaszi földmunkák előtt richtig emelik a gázolaj árát? Ugye, figyeli valaki azt a fajta sumákolást, amellyel elgáncsolják a kis- és családi gazdálkodásokat? Ugye, másnak is zavarja a fülét a hazug retorika, amellyel próbálják meggyőzni a magyart, hogy az Európai Unióban is az óriási egybefüggő területek monokultúrás művelése folyik? Ugye, nem csak én látom Ausztriában és Németországban a sikeres családi vállalkozásokat, a 40-50 hektáron működő gazdaságokat?

Na, ettől megy fel bennem a pumpa. A mezőgazdasági vontató és a pótkocsi mostani vizsgadíja 7760 forint, amely 21000 forintra emelkedne a tervezet szerint. Nem elég, hogy a helyi földekre a helyi gazdák maximum bérmunkában képesek kigurulni, de még ezzel is egy plusz agyagos mázsát akasztanak a lerohadt MTZ-k és Zetorok mögé.

A személygépkocsi forgalomba helyezési és időszakos műszaki vizsgáztatás díja 16290 forintról 22000 forintra nő, míg a motorkerékpároké 4360 forintról nőne 11000 forintra. Komolyan, ez nem bánt. A környező országokban is hasonló árakkal dolgoznak. Aki azt hiszi, hogy a motorizált közlekedés alanyi jog és nem luxus, az nem lát tisztán a világban. De hogy azokat szívatják, akit pont segíteni kéne, hogy talpra álljanak, majd normális, ízes, idehaza termelt élelmiszert biztosítsanak, az hiba. Nagy hiba.

Igen, emelkednek

Nahát. Megint siránkozhatunk. Igen, emelkednek a vizsgadíjak. Meg a PÁV is drágul, de ha netán ön járműgyártásra adná a fejét, akkor a típus engedélyeztetése is többe fog kerülni. Szóval egyre rosszabb itt.

A baj az, hogy ezt sejtettem. Mert ugyebár csökkent a regadó, kiesett egy csomó pénz, amit pótolni kell. A magyar állam költségvetése nem felejt egykönnyen, a bevételek megőrzésének remek hagyományai vannak itthon. Így például visszaigényelhetővé vált a cégek számára a lízingdíj áfája, ami, ha jól emlékszem, negyvenmilliárdos rést ütött a Nagy Magyar Excel-táblában. Hogy, hogy nem, megemelkedett a cégautók adója is. Mit gondolnak, mennyit hoz pluszban a konyhára? Csak nem negyvenmilliárdot? Micsoda véletlen egybeesés.

És miközben megy a nagy sírás-rívás, az állam csendben dörzsölheti a markát, hiszen a tavaly tavaszi állapothoz képest cirka 80 forinttal drágább a benzin/gázolaj litere. Ebben ugyan a jövedéki adó egy fix tétel (időben megemelték azt is), de az erre rárakódó áfa nem: ahogy nő az ár, úgy lesz egyre magasabb az extra áfa-bevétel. Pláne, ha közben az áfa-kulcsot felemelik 27 százalékra.

Igen. Valóban csökkent közben a benzinfogyasztás. Mennyivel is? Hat százalékkal. A gázolajé pedig csak 0,1 százalékkal. Vagyis az állami bevétel vastagon lett több, még akkor is, ha netán átszámoljuk euróra.

A műszaki vizsgák díjai csak egy apró cseppet jelentenek ebben a gigantikus ősóceánban, amit a befizetett pénzeink jelentenek. Azonban az ősóceán vize egy óriási lefolyón távozik, és nekünk egyre fájdalmasabb tempóban kell pótolnunk azt. Persze a terhek emelésekor illik az euró erősödésére hivatkozni, de tegye már fel a kezét az, akit a főnöke azzal állított meg a folyosón: „Janikám/Gizikém, gondolom aggasztja a forint euróhoz történő leértékelődése. Emelnék a fizuján, ha nem gond.” Lehet, hogy az NKH-nál és az Állami Autópálya-kezelőnél ez így van, de máshol aligha.

Ja, és az euróra, meg mindenféle EU-árharmonizációra hivatkozva megemelt tételek valahogy nem mennek vissza arra a szintre, amin akkor voltak, amikor az euró tökugyanannyi volt, mint ma.

Ehhez képest a vizsgadíjak emelkedése kutyafüle, valóban, pláne hogy két éve megszabadultunk a külön zöld kártya rémétől, azaz jobban jártunk. Eddig tartott és kész.

Az már elgondolkodtatóbb, hogy a vonatkozó rendelet szerint a vizsgadíj mindössze húsz százaléka marad a vizsgáztatást végzőknél, akik a munka és a beruházás érdemi részét végzik, mert a fékpad, a műszerek hitelesítése, a szoftver nem olcsó mulatság. Ők a díjemeléssel most jobban járnak, de ez a minimum, amikor nekik előre fel kell tölteniük az NKH bugyellárisát, hogy megkezdhessenek egy vizsgát. Érdekes módon ugyanez a villámgyors online pénzleemelő rendszer csak öt nap múlva tudja visszautalni a vizsgáztatónak a rá eső részt.

Nekem valahogy mégis aránytalannak tűnik az a nyolcvan százalék, amit az NKH a vizsgadíjból megtart magának. Mit tesz azért a pénzért a hivatal azon kívül, hogy van? Kiépít egy gyanúsan drágán közbeszerzett számítástechnikai hátteret? Még az sem kerül ennyibe: nem több ez kőkemény állami kaszálásnál.

Papp Tibor