Terepen is lehet legálisan motorozni

2020.04.22. 06:09
39 hozzászólás

Korábban is előkerült már a régi kérdés itt a Totalbike-on, egy régi gumicsont, amit azóta rágnak, amióta kitalálták a bütykös gumit: hol és hogyan lehet legálisan endurózni Magyarországon?

Jónéhány évvel ezelőtt egy kevés emberből álló, de elhivatott csapattal kijártunk edzegetni Fót környékére. Volt ott minden: lezárt homokbánya, természetvédelmi területen lévő erdő, patakok és minden olyan részlet, ami az endurózást annyira élvezetessé teszi. Eleinte sokat jártunk a tilosban, de hamarosan saját pályánk lett Fóton, később Kosdon. Időközben rengetegen csatlakoztak hozzánk minden hétvégén azok közül is, akik éppen csak elkezdték a sportot.

Sosem az volt a célunk, hogy elmotorozzunk tökön-zabon keresztül Á-ból B-be, ott együnk egy somlóit, és ugyanígy hazamotorozzunk estére. Mi úgy akartunk motorozni, mint Salminen, Peterhansel vagy Nádor Attila. Versenyezni akartunk.

Van egy olyan legális motorozási forma, aminek az a neve Magyarországon, hogy enduro vagy endurocross bajnokság.

Mindenkinek szól. Tényleg! Nem csak a nagy buszos, támogatott gyorsjáratúaknak, hanem mindenkinek. A legszebb helyeken, a legszebb erdőkben, a legnagyobb dágványban - legálisan. Rengeteg kategória, parizertől  félistenig. A kismotortól a legnagyobb köbcentiig. És akinek az a két óra nem elég, mehet két napon keresztül az enduro bajnokság futamain is.

Kell hozzá egy épkézláb motor és pár védőfelszerelés, amit úgyis hordanál. Kell egy sportorvosi vizsgálat az év elején, és nem árt keresni egy csapatot, akik szívesen látnak soraikban, elintézik a versenyengedélyed, és általában van néhány legális edzőpályájuk. Lehet tőlük tanulni, és sok esetben a tagsági élet mellé jár néhány százalék kedvezmény ebből-abból, és jó motoros bulikat lehet velük csinálni, akár családosan is.

És az alapszabály: sehol nem tudsz annyit gyorsulni, mint egy endurocross versenyen. Ha a Pilisben találsz egy jó fölfelét, és negyedszerre nem tudsz felmenni rajta, vagy otthagyod, vagy kificamított térddel várod, hogy a medvék felfaljanak. Egy versenyen egy ilyen fölfelén ha elsőre nem mész fel, visszagurulsz, megnézed, ahogy a zsírozott villámok fölmennek, és te is így teszel. Ott nincs a jó folyatós nyom végén szakadék, amibe beleesel, vagy ha van, azt hatalmas nyilak és zászlós ember jelzi.

Megtanulod a tempót, ha megelőz egy gyorsabb motoros, és tudsz menni vele egy kört. Többet tanulsz, többet gyorsulsz, mint bármennyi börzsönyi kalandozáson. Nem mondom, hogy nem fantasztikus új feljárókat kijárni a hegyekben vagy a legnagyobb dagonyákban átjárózni, és persze végigcsinálni egy hetes erdélyi túrát, de itt nem kell aggódnod, hogy hol húznak eléd drótot az erdőben, hol csípnek el az erdész-rendőr kombó emberei. Csak húzni a gázt, ami kifér a csövön!

Eszembe jut valami hülye, régi vicc, amikor a pap elmegy golfozni, és már elégé el van késve a miséről, de pont az utolsó ütésénél tart, amikor a főnöke egy 200 méteres, csontnélküli lyukat intéz neki. Rövid öröm után elgondolkodik: ha lóg a miséről, ezt kinek tudná eldicsekedni? Ezeken a versenyeken, ha nagyot domborítasz, meg tud nézni a csajod, láthatja aput a család, és mivel ezek bulihelyszínek, nem fogják szétunni magukat, míg te húzod a gázt.

A 2008 előtti években rengeteg verseny volt, a csapatok népes tagsággal rendeztek versenyeket, amikből bevételeik voltak. Rengeteg újonc jött a sportba, aki ki akarta próbálni magát. A versenyek nagy létszáma hozta a szponzorokat. A motorkereskedők kazalszámra adták el a versenymotorokat. Volt bőséges használtmotorpiac. Rengeteg helyre lehetett versenyrendezési lehetőséget kapni. Nem volt elég hétvége a rengeteg endurós rendezvényre. Azután jött az a bizonyos 2008, és gyorsan vége lett a szép világnak.

Most is lassan itt tartunk, kezdhetjük az aggódást. Mikor indul újra egy versenyszezon? Lesz-e, aki rendez ilyen programokat? Ha elunom a motorom, lesz-e, aki megveszi? Tudok-e újat venni, lesz-e az importőrnél?

De addig is sok helyen található saját, vagy bérelt magánterületen található pálya, ami pici pénzért látogatható, ahol nem csak frissen túrt ugratók, kétméteres mandinerek vannak, hanem egynyomos enduró pályák is. Ajka, Kóka, Fót, Piliscsév, Tapolca, Gyál stb. Ha pedig újra lesznek versenyek, lesz lehetőség elindulni, kipróbálni. A MAMS, a Magyar Motorsport Szövetség honlapján minden infó megtalálható ezekről.

Talán majd valamikor oda jutunk, hogy ne csak vadászat céljára hasznosítsák a tulajdonosok az erdőket. Talán egyszer lesz olyan szabályozás, hogy az erdőtörvény engedje a kijelölt utak létesítését motorozásra, és legyen felelős motoros viselkedés is, hogy ezt ne vonják vissza pillanatokon belül, mint régebben az Aggteleki Nemzeti Parkban!

Nálunk sosem lesz akkora ázsiója a terepmotorosoknak, mint Portugáliában vagy Olaszországban, ahol ezeréves romok és műemlékek között csinálnak rajtceremóniát meg shakedown futamokat ezrek előtt. Az is elég lenne, ha nem utálnák és üldöznék azokat, akik nem a kirándulók között vagy a friss vetésben nyelezik a nyitott kipufogós motorokat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.