Ezért kell két és fél hónapot várni egy új járműre

2020.09.21. 06:12
23 hozzászólás

Lehetetlenné tette az állam az új motorok forgalomba helyezését. Az az állam, ami egyébként a legtöbbet keresi rajta. Pedig a problémát könnyen meg lehetne oldani, és mindenki csak nyerne vele.

A gyakorlati példát mutatom be először: 2020. 09. 06-án az online (és semmilyen más módon nem elérhető) vizsgarendszerbe bejegyeztünk egy vizsgakérelmet egy új, 0 kilométeres, EU típusbizonyítvánnyal rendelkező, 300 cm3-es Voge motorkerékpárra. A válasz szeptember 15-én érkezett meg, a vizsga időpontját 2020. 11. 19-ére jegyezte be a rendszer. Bumm. Mit is jelent ez a valóságban: a bejelentéstől számítottan kettő és fél hónapra kapott egy új motor vizsgaidőpontot. A vizsga után még regadó és okmányirodai eljárás is van, tegyünk hozzá bátran 3-4 napot.

16

Tehát ha a városban az autók parkolóhelyét nem foglaló, 3 litert sem fogyasztó motorkerékpár iránt érdeklődő ügyfelünk úgy dönt, hogy vásárol egy motorkerékpárt, és tegyük fel, hogy 2021. március 15-én befizeti nálunk az előleget rá, akkor május végén fogjuk tudni neki ezt a motort átadni. Vajon mennyi esély van arra, hogy tíz ügyfélből akár egy is kivárja ezt az időt? És azt ugye tudja-e mindenki, hogy mire várunk kettő és fél hónapot? Elmondom: arra, hogy a vizsgasoron egy beosztott úriember az új motor új fékrendszerét fékpadozza (természetesen működik az új tárcsa meg az új betét, csodák csodájára), megnyomja a dudáját (ami szépen szól majd, ezt is garantálhatom), és bekapcsolja az irányjelző lámpákat (amelyek nyilván villognak megfelelően, legyenek LED vagy sima izzósak). Egy gyári új 0 km-es motoron. Mindezt 27 000 Ft-ért.

Mindeközben bármilyen szomszédos EU országban (bővebben akármelyik EU-s országban) megvizsgáljuk, hogy miként kerül rendszám az új járművekre, kiemelten a motorkerékpárok esetében: a motorral együtt a Certificate of Conformity (C.O.C.) alapján 3-5 nap alatt megkapják a rendszámot az új motorok. Mi az a C.O.C.? Az autó- és motorgyárak komoly, sok tízmillióba kerülő vizsgálatnak vetik alá független EU intézménynél a járműveiket (amiket euró-milliókért fejlesztettek ki korábban), és ha megfelelő, kap egy sok száz oldalas technikai dokumentumot a bevizsgálásról.

Ezt követően a gyár jogosulttá válik arra, hogy a mintajárművel mindenben megegyező motorokat/autókat gyártson és hozzon forgalomba az EU területén. Erről egy C.O.C.-t állít ki minden egyes járműhöz alvázszám szerint, ami egy kvázi büntetőjogi felelősségvállalási nyilatkozat, hogy bizony ez a darab ugyanaz dekára, mint az, amit bemutatott az intézményben. Na mindez itthon nem elég, hátha nem megy a duda...

Mivel végül mindig a pénz beszél, rakjuk össze gyorsan a matekot: a mi esetünkben egy 300 köbcentis új motor 1,2 millió forintba kerül. Ebből, ha az euró nem rohan 360 fölé, akkor beismerem ország-világ előtt, hogy akár nettó 75 000 Ft is lehet a mi hasznunk (bruttóban 100 ezer fölött sosem keresünk. A 2,6 milliós SYM MaxSym 500-on sem, az 2,5 millióba kerül nekünk). Az állam már itt győzött, hiszen a regadó erre a Voge 300-ra 85 000 Ft. Aztán még jobban elhúz állambácsi a nyereségvetélkedőn, hiszen még van itt 237 000 Ft ÁFA (a fenti MaxSym 500-nál meg 513 000 az ÁFA), amit az újmotor-kereskedők nem csalnak el, mivel mindent kiszámláznak, és szépen befizetik hó végén. Aztán ott a vizsgadíj 27 000 Ft, majd a vevő jön, aki vagyonszerzési illetéket fizet, rendszámot és forgalmi engedélyt vesz az államtól, szóval még 25 ezer forintot tegyünk oda, mire tényleg közlekedhet a motor.

Tehát egy ilyen kis és olcsó motorból lazán kiránt pártunk és kormányunk 374 000 Ft-ot. És mi, az újmotor-kereskedők mindezt támogatjuk, reklámozunk, boltot tartunk nyitva, adunk garanciát, meg szervizt.... illetve csak adnánk, mert így nem fogunk egy darab új motort se eladni 2021-ben, hiszen nincs olyan motoros, akinek a tavaszi nap megsüti a fejét, és új motor vásárlásra szánja el magát, aztán várni fog három hónapot. A szezon felét. Ezúton kérjük a mélyen tisztelt Állam bácsit, hogy hagyja ki az új motorok dudáltatását a vizsgasoron, hiszen Őfelsége kormánya a vizsgával semmilyen felelősséget nem vállal.

Egy hibás motor miatt a gyár bármikor helyt áll, perelhető, kártérítésre fogható, ellenben senki sem fog kártérítést kapni Állam bácsitól csak mert az alkalmazottja a vizsgasoron villogtatott, meg dudált. Ha a 27 000 Ft kell,  nevezzék át nyomtatási díjnak, nyomtassanak C.O.C. alapján vizsgalapot. Kifizetjük. Ha a forgalmazó valamilyen álnok tervtől indíttatva leszerelné a dudát meg az irányjelzőket a 0 km-es motorról, és ezt eltitkolva így adná át újdonsült tulajdonosának, felelősségre vonható, nem fog tudni lelépni ördögi tervének beteljesítése után, táskájában a dudával és az indexlámpákkal az országhatár felé. Börtönbe velünk, ha ilyet teszünk.

Azt kérjük alázatosan, mélyen tisztelt Állam bácsi, hadd dolgozhassunk tovább 2021-ben, hadd fizethessünk TB-t, adót, bérleti díjat az üzletre, és motoronként 374 000 Ft-ot az egymillió-kétszázezerbe kerülő járgányok árából az államkasszába (és sokkal többet a drágábbak után). És persze kérjük az NKH-t, hogy mielőtt azt válaszolná jelen panaszunkra, hogy kérjünk sorozat-forgalombahelyezési engedélyt tőlük, szeretném felhívni a figyelmet, hogy az bizony 180 000 Ft-ba kerül, és nagyon sok olyan motortípus van, nem csak nálunk, hanem akár nagy márkáknál, amiből évi 10 db-nál, vagy akár 5 db-nál is kevesebb fogy.

Állam bácsi motoronkénti közel négyszázezres hasznába beleférne az a rongyos 180 ezer, de a mi hasznunkba tényleg nem, levetkőztünk rég, hogy olcsó lehessen a motor itthon, zsebünk kiforgatva, nem fér bele 180 rugó. A sorozat-forgalombahelyezési engedély egyébként sem más, mint néhány oldalas magyarra fordítása a sokoldalas típusjegyzőkönyvnek. Tényleg nem ér 180 ezret, nincs is pénzünk rá, és teljesen hátrányba kerülnek azok a típusok, melyekből nem évi 200 darab fogy. Itthon a kis darabszámban eladottakból van több, még nagy japán márkáknál is. Ott az éves kimutatás, nézzetek bele.

Ha viszont mindenképpen szeretnének dudálni a vizsgasoron új motorral a vizsgabiztos urak, könyörgöm, legyen különbség: ha az új 0 km-es motor szerepel a vizsgakérvényben, ne tegyék be a több ezer autóbehozó nepper 300 000 kilométert futott dízel autói mögé. Tegyék be eléjük. Durva kérés, tudom. Hiszen sokkal több gázolajat fog megenni a TDI, mint a 125-ös robogó, vagy az 500-as túra enduró. Akkor meg mi ez a pofátlanság, hogy előre akarunk kerülni.?! De azért megpróbálom, hátha többet ér Isten színe előtt a járműpark megújulása, a sokkal tisztább üzem (full elektromos robogóink is vannak, de nem mertünk még vizsgaidőpontot kérni, az idegösszeroppanást próbáljuk elodázni), a sokkal kisebb parkolási helyigény, az üzleteinkben dolgozók munkahelye, az utánuk befizetett járulékok, és az a nagy kazal regadó és ÁFA-bevétel.

Ha előreengednek, ígérjük, ott leszünk a soron, és mutatjuk, hol a dudagomb, hogy ne tartsunk fel senkit.

A szerző a Sym, Voge és Daytona Electric motorok hazai importőre.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.