Kik lopják el a vezetési élményt?

2021.05.18. 17:35
11 hozzászólás

Mindig kellemetlenül érzem magam olyankor, amikor valaki úgy közelíti meg a vezetésbiztonsági megoldásokat, hogy azok elvesznek valamit a motorozás élményéből.

Eleve a megközelítés rossz, a motoroknál az egész tervezés az élményről szól, legyen szó sportmotorról, robogóról, túramotorról vagy choperről, legfeljebb másfajta élményt tűznek ki célnak. Ezekből pedig nem engednek, mert a motort a beígért élmények adják el. A biztonsági rendszerek feladata pedig a motoros képességeinek kipótlása. Még Marc Márquez és Valentino Rossi képességeit is ki kell pótolni - ha nem kéne, akkor lekapcsolt elektronikákkal mennének a GP-ben, és nyernének, de nem így van. De nem csak a MotoGP-ben és a Superbike-ban segítik elektronikák a versenyzőket, hanem az offroad szakágakban is, a rajtelektronika és az állítható gyújtástérkép már ott is alap. A világ legjobbjai is ezekre támaszkodnak, hogy teljesen ki tudják használni a lehetőségeket. Ezek után mondhatja bármelyik Komámbátyja, hogy őt viszont hátráltatják az elektronikák, a tények egészen mást mutatnak.

6I0T5634

Az elektronikák tekintetében egyébként mindössze kettő van, ami kötelező: az ABS és az Euro5-tel összefüggő megoldások (pl. ride by wire, OBD csatlakozó), a többi az esetek túlnyomó többségében kikapcsolható. Tehát ha zavar az elektronika, kapcsold ki. Vagy vegyél olyan motort, amelyen még nem volt kötelező. Az ezeken való felháborodás egyébként ugyanonnan indul, mint a bukósisak ellenzése: régen nem volt kötelező, most pedig rákényszerítik az emberre, tehát elvesznek a szabadságból. Amerikában például bizonyos államokban nem kötelező a bukósisak, mert ott a szabadságjogok értelmében mindenkinek jogában áll hülyének lenni. Persze, szemétség bárkit látatlanba lehülyézni a nézetei miatt, de amikor a szabadságjogokra hivatkozva sisak nélkül motorozót homlokon veri egy testes májusi cserebogár, akkor nem az jut eszembe, hogy mennyire jó neki szabadon. És akkor sem, ha elcsúszik, és beüti a fejét. De egyébként továbbra is jogában áll mindenkinek kikapcsolni az elektronikát, vagy elektronika nélküli motort venni. És máris nincs probléma.

Az még felmerülhet, hogy ha valaki amúgy is kikapcsolná, akkor miért kell kifizetnie, miért kell kötelezően megvenni - ez sajnos ilyen műfaj, a lóerőt is ki kell fizetni, hiába nem akarod teljesen leforgatni a motort. Csomagok vannak, ha tetszik a Hayabusa, és meg akarod venni, akkor minden részét ki kell fizetni, nem csak azt, amelyiket használni szeretnéd. A 20 literes tank is benne van az árban, hiába csak ötezerért szoktál tölteni bele. Vegyél Katanát, annak csak 12 literes.

IMG 9158

De mondom, amúgy sem kell félni a modern megoldásoktól, a kipörgésgátló, a csúszókuplung, a gyorsváltó nem vesznek el semmit. Sőt, hozzá sem tesznek semmit, egyszerűen csak a vezető hibáit szűrik. ABS-től nem lesz több tapadás, csak segít beosztani azt a keveset, ami éppen rendelkezésre áll. Ugyanezt csinálja a kipörgésgátló, a nyomatékszabályzó, a motorfék-kontroll és a rajtautomatika is. Amit te elrontanál, ott belenyúlnak, ráadásul mostanra már nagyon ügyesen.

Az ilyen irányú fejlesztések egyébként három irányból kapnak motivációt, és ezekből csak az egyik a különböző hatalmi szervek, mint a kormányok - és bár ők tehetnek kötelezővé valamit, a valóságban csak a trendek után mennek, hatalmas lemaradással. Motorkerékpáron például 1988 óta létezik blokkolásgátló, de csak pár éve van olyan szabály, hogy 125 köbcentitől felfelé új motort csak akkor lehet az EU-ban forgalomba helyezni, ha legalább kombinált fékkel vagy egycsatornás ABS-szel rendelkezik. Ezek a rendeletek egyébként nem azért születnek, mert el akarnak venni az emberektől valamit, hanem hogy a balesetek számát csökkentsék, és ezért helyeznek nyomást a gyártókra. A baleset senkinek nem jó, sem az egészségügynek, sem a biztosítóknak, sem a motorosnak, sem a motorgyártóknak, így ezek az intézkedések ellenállás nélkül átmennek. A gyártókat nem is nagyon kell erre kényszeríteni, maguktól is mennek ebbe az irányba, és folyamatosan fejlesztik az újabb biztonsági megoldásaikat. Például az önvezető autóktól védő radarvisszaverőt, a vészfék-asszisztenst és az aktív kormányzást.

Emellett szivárog le fejlesztés a versenysportból is, ahol az istenadta tehetség és a fizikai felkészülés önmagában már nem elég, már nem lehet bajnoki címet szerezni azzal, hogy kimegy a versenyző, és valahogyan megoldja. És ahogy a versenyző és a technika együtt fejlődik, abból morzsák folyamatosan csorognak le a hétköznapi motorokba.

Az elektronikák terjedését ösztökélő harmadik tényező pedig a profit. Nem véletlen, hogy a vezetést segítő elektronikák a 2008-as válsággal robbantak be, amikor éppen mindenki pénz híján volt, és rájöttek, hogy olcsóbb alapjaiban új típusok és új hajtásláncok helyett szoftvert fejleszteni és marketinget építeni köré. És ez azóta is így van, nulláról fejlesztett új blokk alig jön, platformok vannak és folyamatos továbbfejlesztések, miközben az elektronikákat évről évre újra feltalálják.

És hogy kik lopják el a vezetési élményt? Az elöregedett, kockára kopott gumik, a lógó kormánycsapágyak, az alig fogó fékek, az elhanyagolt, kanyarban hintázó futómű és az elmaradt szinkron miatt össze-vissza járó, legyengült blokkok.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.