A rikító bukó életet menthet

2004.05.12. 11:06

Egy új-zélandi kutatás megállapította, hogy a biztonságos motorozás három legfontosabb kelléke a rikító bukósisak, a fényvisszaverő csíkokkal ellátott dzseki és az állandóan bekapcsolt reflektor. A British Medical Journalban megjelent tanulmány szerint csak az, hogy élénk színű sisakot visel a motoros, 24 százalékkal csökkenti a baleseti kockázatot.

Negyedével csökkenti a baleset kockázatát, ha élénk, harsányszínű bukósisakot vesz fel a motoros - állapította meg egy, a British Medical Journalban megjelent tanulmány. Az új-zélandi kutatók szerint az élénk sisak egy fényvisszaverő csíkokkal ellátott dzsekivel kombinálva 37 százalékra növeli a balesetek elkerülésének esélyét. Az eredmény megerősíti azt a tézist, hogy a divatos, sötét motorosruha, legyen az bármilyen protektorral kibélelve, nem a legbiztonságosabb felszerelés.

A tanulmány az alábbi három következtetést szűrte le: ha a fekete sisakot viselő motorosokat összehasonlítjuk az élénk színű bukót hordókkal, az utóbbiaknak 24 százalékkal nagyobb az esélyük, hogy észrevegyék őket, azaz ennyivel jobbak az esélyeik a hétköznapi forgalomban. A legbiztonságosabb színek: a vörös, a sárga és a narancssárga, valamint ezek árnyalatai.

 
  Mindig világíts!
 
  Hazánkban a motorkerékpárokon a 1984. július elseje óta kötelező az állandó világítás. Az amerikai motorkerékpár modelleken nincs lámpakapcsoló, sőt 2003-tól már a japánban gyártott gépeken is ledugózták a kapcsoló helyét, vagy egyes modelleknél átalakították az elakadásjelző kapcsolójának.
Az állandó, nappali világítást néhányan - a nagyobb biztonság érdekében - megfejelik nappali reflektor használattal. Mindenek előtt leszögezném, hogy ez nem szabályos, de sokkal hasznosabb, mint amennyire esetlegesen zavarja a közlekedés többi résztvevőjét.

Ha a motoros a harsány bukó mellé fényvisszaverő vagy fluoreszkáló csíkos dzsekit ölt, akkor már 37 százalékkal kisebb az esélye egy szép nagy karambolra, mint fekete farmerban, vagy bőrdzsekiben száguldozó társának. Igaz, azt a kutatók már nem vizsgálták, hogy mi van akkor, ha a motoros fejére egy-két méter magas, vörösen villogó "Vigyázz, jövök!" feliratú neont szerelnek. Talán azért, mert akkor már olyan biztonságosnak tűnne a motorozás, hogy az óvodások és a nyugdíjasok is kedvet kapnának hozzá. Végül az is kiderült, hogy az állandóan bekapcsolt lámpa is sokat számít: 27 százalékkal csökkenti az elgázolás kockázatát.

 
  A motor színe:
 
  Tapasztalati tények alapján mondhatjuk, hogy a kutatók a motor színét illetően tutira tévednek. A rikító sárga színű Suzuki GSX-R600-as tesztünk, illetve a tavalyi, szintén sárga CBR600RR tesztünk során az autósok sokkal nagyobb figyelemmel - és figyelmességgel - viseltettek irányomban, mint ha jóval hangosabb, ám matt fekete Ducati Monsteremmel haladok.
 

Nagy meglepetésre a kutatók azt is megállapították, hogy az szinte majdnem mindegy, hogy a motoros milyen színű ruhát visel. Lehet a kabát égővörös vagy matt fekete, ha nincs rajta fényvisszaverő csík, tulajdonképpen ugyanolyan biztonságtalannak számít. Sőt, az is mindegy, hogy magának a motorkerékpárnak milyen a színe. Ez az eredmény ugyan ellentétben van a mintegy 25 éve készült, és azóta is hivatalosan elfogadottként kezelt Hurt Report-tal (azaz Baleseti Jelentéssel). Igaz, hogy a korábbi felmérés nem kezelte külön a sisakot, mint "szignifikáns baleset-elkerülő faktort".

Bár a felmérés nem tért ki külön rá, de a kutatók véleménye szerint, ha a sisak kevésbé élénk, pl. halvány fehér, halvány vörös, vagy sárga színben pompázik, még mindig hasznosabb, mint a különböző rikító csíkok, elemek dizájnos kombinációja. Az egyszínű tárgyak ugyanis jobban megfogják a tekintetet, mint a mégoly gyönyörű motívumokkal díszített felületek.

 
  Szóljon Ön is hozzá!
 
  Írja meg saját tapasztalatait, véleményét vagy ellenvéleményét: ide .

Saját tapasztalatom szerint (egyaránt járok motorral és személygépkocsival is) elsősorban rossz látási körülmények között, így sötétedéskor és esős időben lényeges a jó láthatóság. Éppen ezért teljes ostobaságnak tartok a fekete alapszínű esőruhák gyártását (az egy-két fényvisszaverő csíkkal együtt), hiszen a divatosan sötétre fényezett motoron ülő mattfekete motoros körülbelül a szélvédőn koppanva vehető észre. Ebből kövezkezőleg a motorosok nyugodtan diktálhatnának az esőruha-készítőknek azzal, hogy csak a rikító színekben pompázó példányokat vásárolnák meg a szaküzletekben. Persze az élénk, világos tónusokat könnyebben felfedezi az ember, de tudjuk, hogy leginkább a sportmotorok virítanak neonszínekben, és az őket jellemző átlagtempónál akár lánggal éghetnének, akkor sem lehet időben észrevenni őket. Szóval, csak azt akarom mondani, a óvatosság elsősorban a motoros részéről kívánatos tulajdonság, hisz' a kamion alatt haláltusát vívva hiába fut át az agyunkon, hogy miért nem vett észre ez a barom...
Kálmán