no

Ne halj meg két keréken!

2007.06.25. 07:56

Hullanak a motorosok, némelyik még videóra is veszi végzetét. A média harap az ilyesmire, ez normális, ami viszont szokatlan: a rendőrség is megmozdult.

A Pest Megyei Rendőrkapitányság átfogó közlekedésbiztonsági akció részeként mozgó tárlatot indított útjára Szentendrén. A kompozíció középpontjában egy 400-as Kawasaki áll, illetve fekszik, amin meghalt egy 19 éves motoros. Van mellette egy bicikli, ezen csak majdnem halt meg egy gyerek. A többi műtárgy kétdimenziós, fotók, gyerekrajzok a kétkerekezés szabályairól, a szükséges elővigyázatosságról, illetve a szabálytalan, elővigyázatlan kétkerekezés következményeiről.

Több kirittyentett főrendőr beszélt arról, milyen szörnyű és megelőzendő dolog a motoros-, illetve biciklisbaleset. Börcsök László rendőralezredest, Szentendre kapitányát hallják:

"Saját bőrömön is tapasztaltam a jelenséget. Volt egy karambolom. Nem mentem gyorsan, csak elémjött egy autó. Ő nem látott engem, csak elémjött. Megúsztam kisebb zúzódásokkal. Ez Vác területén volt, húsz évvel ezelőtt. Más kategóriájú motorok voltak akkor, mint most, jelen pillanatban motorozom én is, a családi körben is vannak különböző típusú és nagyságú, kaliberű motorok, talán a legnagyobb egy 1200 köbcentis. A legkisebb egy moped. Mind a kettő veszélyes üzem. Pláne a szabadság jelképe (a Kawasakira mutat). "

Ezek a motorok olyanok, mint egy lövedék. Nem lehet velük hosszú ideig lassan menni. Aki erre ráül, az egyre bátrabb, merészebb lesz, és előfordul, hogy így jár. Annyi ideje sincs a motorosnak, hogy a gázkarról a kezét levegye. A példámon tapasztaltam, annyi időm sem volt, hogy meglássam, hogy elémjöttek, és átrepültem az autó fölött. Tényleg óva intek mindenkit. Ezekre a motorokra meg kell tanulni motorozni, nem lehet mopedről és különböző kisebb típusú robogókról egy ilyen hatalmas erejű motorra ráülni. Habár, ha jól látom, ez egy 400 köbcentis Kawasaki, kint azt hiszem, láthatunk sokkal, de sokkal nagyobbakat. A területen, amit végrehajtunk balesetmegelőzési tevékenységet, azt igazándiból szívből, és abból a szívből teszem, és csináltatom a kollégáimmal, hogy ne járjanak úgy ezek az emberek, fiatalok, ne rokkanjanak meg és ne legyen haláleset a családban. Remélem, ez az egész vándorkiállítás zömében önökön, és akik itt vannak, vagy aki látja tévén keresztül, eljut ahhoz, aki ezt a sportágat és ezt a szenvedélyt viszi és élvezi a nyárvíz idején. Okuljanak belőle és vigyázzanak magukra!"

Mindegy, értjük, mit akar mondani, és ez a lényeg.

Aztán begurítottak egy lányt tolószékben, gipszelt végtagokkal. Ő arról beszélt, milyen szörnyű volt, amikor előzni tilos táblával védett szakaszon megelőzött egy autót, az meg elütötte, amikor befordult balra. Ehhez sem tudok mit hozzátenni.

Pilisszentiván polgármestere is felszólamlott. Sőt, át is adott. A minap 148 km/h-val mértek be falujukban egy motorost, ami Sztilkovics Szávó (isten bizony!) szerint hadüzenet a normális közlekedés ellen. Ezért a község válaszcsapásként vett is egy Fabiát meg egy lézeres traffipaxot a helyi rendőröknek, íme a kulcs, használják mindannyiunk javára.

Különben Sztilkovics úr jó fej. A sajttáj után megállítottam pár szóra, megkérdeztem, hogy ő mit vezet, és mennyivel szokott autózni, ha már ilyen aktívan segít a rendőröknek a KRESZ betartatásában. Meglepetésemre tök normálisan válaszolt, elmondta, hogy ha siet, akkor bizony nem mindig áll meg Multiplája mutatója 50-nél, 90-nél, 130-nál, de például városban 60 fölé nem megy. Megkérdeztem, mi a véleménye a 30-as, 20-as táblákról, mondta, hogy felül kell ezeket vizsgálni, de - megbeszélte a rendőrökkel - a mostani trafit nem ilyen helyeken használják majd, hanem az egyenes főutcán, és kezdetben 70-re állítják majd, mivel tényleg csak az életveszélyes idiótákat akarják megfogni.

Mondanám, menjenek el megnézni a kiállítást, csak nem nagyon tudni, mikor hol lesz. Web-támogatottsága nincs. Amikor jeleztem, hogy online újság révén szívesen belinkelnénk a rendezvény oldalát, élénk beszélgetés bontakozott ki két szervező között, végül szóltak, hogy majd kérnek fotókat a jelenlévő sajtósoktól, és felrakják őket a balesetmegelőzés.hu-ra. RENDőrség, haha.

A megnyitó háziasszonya, egy díszegyenruhás rendőrlány is csak a helyszíneket tudta felsorolni egy papírból, az időpontokat nem. Ami biztos: július 22-től egy hétig Szentendrén, a Pátriárka utca kettő alatti könyvtárban lehet megnézni, utána végigjárja a Pest megye legtöbb motoros-, és/vagy kerékpáros balesetével büszkélkedhető településeket, úgy mint Budaörs, Cegléd (a kelekótya biciklisek fellegvára), Dabas, Monor, Szigetszentmiklós, Érd, Dunakeszi, Gödöllő, Vác, Ráckeve, Nagykáta, Nagykőrös.

Kaptunk egy egyoldalas nyomtatott papírt is, Sajtóközlemény címmel, ami arról szó, hogy idén nyáron a rendőrség Pest megyében kampányt indít a kétkerekű közlekedőket érintő balesetek számának csökkentése érdekében. Akciókat szerveznek a jogsi nélküli motorosok ellen, segédmotoros kerékpárok teljesítményét fogják mérni (no, ennek mikéntjére kíváncsi vagyok), láthatósági mellényeket oszt a bicikliseknek (viselése június 1-től éjszaka és rossz látási viszonyok közepette lakott területen kívül kötelező!).

Van értelme a balesetmegelőzési vándorkiálításnak?

Végezetül a nagymotorosok védelmében egy kis statisztikai indokolás a sajtóközleményből: "A kampány meghirdetését az indokolja, hogy 2006-ban összesen 748 kerékpáros, segédmotoros kerékpáros, illetve motorkerékpáros baleset történt (gondolom, a megyében - a szerző). Ez a 2005. évhez viszonyítva a baleseti számok 3,5%-os csökkenését jelenti, de a segédmotoros kerékpáros balesetek száma az országos tendenciához hasonlóan 17,5%-kal emelkedett a tavalyi évben."

Szóval csak vigyázzon magára minden kétkerekű, ha ellenőrzi a rendőrség, ha nem.