A legnagyobb szériagyártású cirkáló
A Triumphnál már egy ideje tervező asztalon voltak egy hatalmas
megacirkáló tervei. John Bloor és csapata egy "picivel" többet
akart, mint a már létező legnagyobb cirkáló. A bemutatón azonban
mindenki elcsodálkozott, mekkora is igazából egy ilyen monstrum. A
Rocket III névre keresztelt gépet egy háromhengeres, soros,
menetiránnyal párhuzamosan álló blokk hajtja. A nevet az angolok a
hajdanán szép karriert befutott Triumph motoros BSA Rocket-től
vették kölcsön. A benzinbefecskendezéses erőforrás lökettérfogata
2294 köbcenti, vagy angolosan 140 köbinch, és akkora dugattyúk
mozognak benne, mint a tízhengeres Dodge Viper amerikai
izomautókban. Lassan autós nyelven is megmondhatjuk mekkora a
rakétánk:
2.3 literes.
A lenyűgöző számok itt még korántsem érnek véget. A 3 hengeres
blokk teljesítményét 140 lóerő körül saccolják az angolok. A Rocket
III forgatónyomatéka akkora, mint bármely két másik szériagyártású
motoré együttvéve. A 236!!! Nm nagyságú hatalmas forgatónyomaték
maximum 2500-as percenkénti fordulaton áll rendelkezésre, de ennek
már 90% 1800-as fordulaton használható. Ez az óriási érték azt
jelenti, hogy a Rakéta akár a Suzuki Hayabusánál is jobban
gyorsulhat. A Rocket motorjában dolgozó főtengely maga 18 kg,
amelynek karterbe helyezéséhez külön darut állítottak be az
összeszerelő soron. A blokk acél gerincvázba passzírozása szintén
nem kis gondot okozott a tervező csapatnak.
A Triumph történetében először hajtja meg tengely a 240/50
abroncsméretű, 16 colos hátsó kereket. A motor egyik oldalát a
Keihin befecskendező, a másikat a három kipufogó leömlő uralja.
Azonban nem csak a blokk mérete kelt feltűnést a gépen, hanem az
óriási, 27 literes üzemanyagtank. Mindez nem üt el a motor egyéb
méreteitől, hiszen minden arányosan nagy. A felfüggesztést elől
felfordított teleszkópvillák, hátul pedig két darab rugóstag oldja
meg. A fékezésről elől dupla, 320 mm átmérőjű féktárcsák, 4
dugattyús féknyergekkel, hátul egy darab 316 mm féktárcsa, két
dugattyús féknyereggel gondoskodnak. Mindezek után a 309 kg-os
száraztömeg nem tűnik soknak egy ekkora monstrumhoz.
A hihetetlen teljesítmény adatok ellenére a Rocket III-ast nem
kiállításra, hanem motorozásra szánta a Triumph. Az angol
motorgyártó minden termékére jellemző a motor használhatósága, és
ez az óriáscirkálónál is alapkövetelmény volt. Amilyen
figyelemreméltó a blokk, olyan jó a motor ergonómiája is. Az
üléspozíció kényelmes, hasonló a Triumph America modelljéhez, nem
kell nyújtózkodni a lábunkkal a lábtartók felél, vagy a kezünkkel a
kormány után. A könnyed üléshelyzet, a hatalmas nyomaték mind
hosszabb utak megtételére predesztinálja a gépet. A szériagépen
levehető az utasülés. Jet fekete, és Bíborvörös a két alapszín.
Rengeteg Triumph extra rendelhető egyedi Rakéta megépítésére,
kezdve a nyeregtáskáktól, a magas szélvédőn, és speciális
krómozáson át, egészen az egyedi festésig, mint ez az angol gyártó
többi típusánál megszokott.
A Triumph ezzel a motorjával nem csak egy új típust alkotott, hanem egy olyan lélegzetelállító motort, amelyhez hasonlót a szériagyártású gépek közt nemigen találunk. A Brit Birodalom régi időire emlékeztető Rocket III egyediségével, hatalmas blokkjával és 5 millió forint körüli árával várhatóan a pénzesebb motorosok egogépe lesz. A motor legkorábban tavasszal kerülhet a Triumph szalonokba.