Bebuktam a csodarobogót

2011.07.16. 13:58


Enduro vagy moped?

Ki ne vágyna egy veterán járműre? Elég nehéz ezt épeszű összegből kivitelezni, de van rá megoldás: veterán segédmotor. Nekem ráadásul a robogóblog mellé igencsak fekszik a téma. Persze csak azért, hogy nézegessem, nincs értelme, de találtam olyan típust, ami még az új tereprobogózási mániámhoz is használható. Sőt, van annyira csúnya, hogy méltán lehetek büszke rá: simán beírhattam volna a csúnya robogós posztomba, igaz, ez moped.


Moped vagy robogó?

A Honda PX-R a klasszikusabb kinézetű PX modernített változata, amely tükrözi a nyolcvanas évek ma már mulatságos formavilágát. Tipikusan az olyan csúnya hogy már szép kategória, ráadásul a robogó és enduro dizájn ötvözése igen különössé teszi.


Honda PX-R 50 berúgós

Mivel a kutyának nem kell egy ilyen szörnyeteg, nem is drága – már ha van. Mert egyet nem sikerült megcsípni 25 (!) rugóért - máig átkozom magam, hogy nem ültem azonnal kocsiba. Pont jól jött volna most, hogy alanyt keresünk a riasztós poszthoz: kihívás egy ilyen különlegességbe beépíteni. A másik, amit találtam, nincs azonnal használható állapotban, hogy finom legyek - nem mernék odaállni más jármű mellé, hátha ragályos, és az is lerohad. Restaurálás ebben a kategóriában nem világbajnok ötlet, főleg hogy augusztusban már szükségem lenne egy robogóra, de úgy általánosságban véve sem kerülnék az ötlettel a Haszon Magazinba.

A PX-et a hetvenes évek végétől gyártották, és tök "könnyű" róla adatokat találni a neten. A német piacon 1 lóerőre volt fojtva, és létezett pedálos is, de az broáf. A súlya 64 kiló, és valóban nem egy nagy testű állat a lelkem élőben. Elöl 17-es, hátul 14-es kerekeken 2,5 ill. 2,75 collos gumikon fut, a hajtása rendes ékszíjas-variátoros.


Honda PX 50, az "alap". Ez a pedálos verzió.

Amelyiket kipróbáltam, természetesen nem ment úgy, mint egy mai cucc: a gyorsulása tűrhető, végsebességre kicsit kevéske – akkoriban valóban smkp tartományra tervezték ezeket. Viszont nem ért el csillagászati fordulatszámot, mint a Beat, valószínűleg a nagy kerék miatt. Vízhűtése és power-szelepe sincs. A futóműve jópofa, de ez a példány sajnos finoman himbálózott egyenesben, úgy éreztem, a kerékben nyolcas van.

 

A teleszkópszárak felújításért kiáltoztak, a hátulja a legkisebb szöszön átgurulva is hullámzott, kilométerórára ne is gondolj. Bár örömmel konstatáltam, hogy ezen volt önindító - itt leginkább a volt szó hangsúlyos. Valami barom lefestette ecsettel ezüstre a hajtás oldali deknit, a hátulja pedig részben hiányzott. Nem fotóztam le - nem akarom kellemetlen helyzetbe hozni tulajdonost.


Ezzel ilyet is lehet.

Így a PX-R projekt reménytelenné nyilvánult. Ha valaki tud egyet kis pénzért, azért szóljon.