Egy Simson is lehet gyilkos

2011.11.28. 09:56

Jön az új Schwalbe, de az bizony picsafüst az alábbihoz képest, és nem csak azért, mert elektromos.

Két dolog jut eszembe. Az egyik, hogy mennyire hülyék voltunk gyerekkorunkban, amikor az S51 volt a menő, a Schwalbe meg egy ciki, régi bádogszarnak számított. Akkor még minden a japán motorok formavilágáról szólt, ráadásul a műanyagmotorok voltak az etalonok. (Bár nekem igen tetszettek a nagy, klasszikus csupasz sor négyesek is: a mai napig ilyet választanék, ha megkérdezné a motormanó, hogy milyet varázsoljon.) 

Egyszerűen nem láttuk a Schwalbéban a szépséget, és ez döbbenetesebb felismerés, mint a Schwalbe kultuszmotorrá válása. Ma kvázi irigylésre méltó helyzetben vagyunk: tök olcsón juthatunk egy ilyen műtárgyhoz. A Schwalbe szép és akár csajozós is, legalábbis amelyik csajnak azért nem jön be, azzal jobb nem kezdeni.

Hol húzódik a mopedek és a motorok közötti határ? Amikor a robogóépítésen agyalok, mindig azon veszem észre magam, hogy a robogók jellegzetességeit próbálom fejben megszüntetni. Gyakorlatilag motorrá építeném a robogót, mert nem szeretem a sámli-üléspozíciót, és zavar az a nagy üres tér a lábaknál.

Hiába variálom a vázat, ha a blokk a robogókon az ülés alatt van; erre van egy ötlete Zolinak, ő előrehozná a blokkot és lánchajtásosra alakítaná a cuccost. Hasonlóan oldotta meg a Derbi is az ötvenes GP1-en, de ott a blokk nem látványelemként funkcionált, és megmaradt az „alsóvázas” konstrukció is, így a GP1 ettől még robogó maradt.


A Schwalbe gyári blokkja

A közhiedelemmel ellentétben a moped szó már rég nem a pedálos segédmotorokat jelöli. A moped/mokick fogalom rég összemosódott , így a pedál/berúgó kérdése tökmindegy, a kis teljesítményű motorkerékpár

Mai formájukban a kisebb, nem küllős kerék, de legfőképp a variováltó és a műanyag burkolat különbözteti meg őket a mopedektől. A határok persze elkenődtek, így sokan a Schwalbét is robogónak tartják, de ez tökmindegy: mindezt csak azért írtam le, hogy jobban rácsodálkozhassunk az alábbi hibridre.

Mindezek ugyanis ott állnak össze, hogy egy állat belegyógyította a Z550-es kawa blokkját egy Schwalbéba. Így lehet is gondolkodni, hogy akkor ez most moped, robogó, vagy már motor?

Nyilván nem moped, hiszen a kis köbcenti és kis teljesítmény nem nagyon valósul meg, de robogó ettől még lehet. Viszont a vázat is átdolgozták, így egy rendes motorkerékpárt kapunk bölcsővázzal, felül a tankkal, még ha ez egy kicsit ratbike-os is, mert poroltóból vagy wc tartályból készült. Ehhez jár egy roppant alulméretezett és életveszélyes futómű: bár hátra bekerült a Z550 kereke és fékje, elöl a gyári van. 64 lóerőhöz, ami minimum 61-el több, mint a gyári, igaz a súly is megnőtt picit.

Persze ettől még állat!