Hátul kicsi, elöl nagy

2011.12.01. 14:55

Amikor a saját hülyeségem okozta kényszerből robogóátépítésre adtam a fejem, próbáltam a merészebb gondolatokat távolt tartani, hiszen az okosság abban van, ha sikerül létrehozni valamit pár tízezer forintból. Már csak azért is, mert épelméjű ember nem költ ilyesmire annyit, amiből motort vehetne, kivéve a versenyzők, de őket maximálisan megérthetjük.

Nyilvánvalóan eszembe jutott az az alaptétel, hogy a nagyobb kerék jobb. Hátul nem nagyon lehet kicserélni a legtöbb típusnál, így a Yamaha BWS-nél sem (igaz, sosem méregettem ki), mert a blokk miatt nem fér be: A BWS-ben álló Minarelli blokk van, ami viszonylag rövid. Viszont az első futóművet könnyen ki lehetne kompletten cserélni, így minő képzavar: kerékméretileg a krosszmotorokhoz és a chopperekhez is hasonló hibrid jönne létre, persze a saját dimenziójára vetítve.

Azt hittem, ezzel feltaláltam a spanyolviaszt, pedig pontosan ilyen a gyári Yamaha Slider: hátul maradt a kis, 10 collos kerék, előre pedig egy Yamaha Majesty 125-ös futóműve került, 12 collos felnivel.

A Slider álnéven MBK Stunt, melynek talán jobban kifejezi, mire is szánták ezt a kis móka-robogót. Érdemes itt megemlíteni a Yamaha és a francia MBK gyár kapcsolatát. Az MBK a híres Motobécane utódja, de arról viszonylag szerényen hallgatnak, hogy 1984-óta együttműködnek a Yamahával, ami a mi esetünkben is azt jelenti, hogy a Yamaha egyik típusát gyártják egy-az-egyben MBK néven. Az én Fos néven elhíresült robogóm is MBK Booster valójában, csak én hívom Yamahának, mert szimpatikus elképzelés, hogy minden motorom Yamaha.

A Toltalcar ifjú titánja, Zách Dani gondolkodott egy Slideren, de mivel neki már volt egy csúnya anyagi buktája egy rosszul kiválasztott típuson, marhára kekec lett, és képes volt valami rosszat olvasni az álló Minarelliról. Helyette vett egy Vespát, pedig szerintem az közelebb van a térképen a Szopás Völgyéhez. Egyvalami valóban problémás az álló Minarellivel, amitől tényleg megmarom magam: berohad a blokk tengelye, amivel a blokk a vázhoz rögzül. A két csapágyat ki lehet cserélni, de maga a tengely összerohad a rajta levő csővel úgy, hogy nem lehet kiszedni flex nélkül, ami ugye az alkatész további felhasználását kétségessé teszi attól függően, hogy mire akarod használni, mert jó lehet még fogpiszkálónak, kulcstartónak, nyakéknek, de ide többé tutira nem jó.

Magyarul: a váz le van szinterezve, a blokk felújítva, már rakhatnánk összefelé. Ilyenkor kéne tengelyt keresni, ami persze olyan gyakori alkatrész, hogy nyugodtan kezdhetem a keresést a teszkóban, az se rontja az esélyeket, de legalább tudok kiflit venni. Bontóban meg persze nincs, hiszen bontáskor is ugyanúgy szétvágják. Kereshettem így egy esztergályost, aki legyártja: nem teljesen a gyári verziót, mert ott bizonyos távtartó funkciókat zégergyűrűvel oldottak meg, mi pedig sima távtartó gyűrűvel fogjuk.

 

Mindez ismét megerősít abban, hogy ne buzeráljuk a gyárit, ha nincs műhelyünk, ügyességünk,  kapacitásunk és legfőképpen: tényleg felesleges 20 ezres rozsdás szarokkal erőlködni.

Ha terepezni/ökörködni kell, vásároljunk frankó gyári Yamaha Slidert, akár a 2004-es modellváltás előttit, amit egyébként nem könnyű megkülönböztetni, de az újnak nagyobb a hátsó kereke. Lehet, hogy végsebességre kevesebbet tud, mint fekvőblokkos társai, Árpád posztjában jól látszik, hogy igen jó móka ez: az egyik létező legjobb szórakozásra.