Jármű államcsőd esetére

2012.01.23. 13:00

A robogók a történelem folyamán határozottan a menő járművek közé sorolódtak, amíg a mopedek, főleg a klasszikus pedálosak különösebben sosem voltak azok, inkább megmaradtak praktikus közlekedési eszköznek. Főleg nálunk, ahol nem igazán alakult ki a mopedes kultúra, de ami kialakult, mára szinte el is tűnt. Legalábbis nincs minden sarkon egy moped-szaküzlet.


Puch Maxi

A moped kifejezés eredetileg a pedálos gépecskéket jelölte, de ma már általános az ötven köbcentis géposztályra, tehát mopednek számít szinte minden, ami ötvenes, de nem robogó vagy egyéb meghatározható kategória. (Az ötvenes endurót is hívhatod mopednek akár, de az inkább enduro. Nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar.)

Külföldön a mopedek lényege a korlátozott teljesítmény és végsebesség (a német piacon ezek 1 lóerősek és 25kmh/h-t tudnak) és az, hogy nem kell hozzájuk hagyományos értelemben vett jogosítvány. Nálunk más a helyzet, sima segédmotorkerékpárnak számítanak: tök mindegy, robogód van-e vagy mopeded, B jogsi vagy segédmotoros jogsi kell a hajtásához, ezen kívül évi 3-4 ezer forintos kötelező biztosítás és adásvételi. De más papír, forgalmi, rendszám nincs.


KTM 

A mopedek kétségtelenül nem mindenki szívét dobogtatják meg bicikliszerű esztétikájukkal. Van, akinek ezek nem elég vagány gépek. Dinamikájuk is gyengébb (bár ez legalább legális), de hallatlan előnyeik vannak a robogókhoz képest.

Lássuk az érveket:

Ár: ami a használt robogóknál az alja, a használt mopedeknél a teteje. 60 ezer Ft körül igen jó példányokat találunk, de kifogható egy sokáig működőképes 20-30 ezerért is, mondjuk a valaha Magyarországon is forgalmazott Suzuki Eko. Tekintélyes választék van kintről behozott példányokból, amelyek szerintem simán vállalhatóak megjelenésükben is. (Elsősorban ezekről lesz szó, így a Simson Schwalbe és a Babetta verziókat most nem említem.) A megbízhatóságról annyit: a mopedrally szervezője, Taki egy Piaggio Ciaoval nyomja végig a 200 kilométer terepet.


Piaggio Ciao

Fogyasztás: a teljesítményhez méltóan gyér. A moped lassú, jobbára a Babetta-fílinget nyújtja, de a 3 literes fogyasztáshoz igencsak hajtani kell vele, és csakis hegyvidéken. 2 literrel el lehet járni, de vannak, akik 1 (!) literről beszélnek.

Megjelenés: szerintem a mopedek stílusos közlekedési eszközök. Sokkal stílusosabbak, mint BKV-n rohadni nyáron a büdös emberek, télen a depresszióban nyomorgók között, kitéve magad a zsebtolvajok és az ellenőrök vegzálásának.


Tomos Szlovéniából: van, aki ezt már szidja

Sebesség: lassabb, mint bármi más. Gyorsabb, mint a buszra várni. Soha nem utazom BKV-val, de volt már műszaki hibám: tudok olyan útvonalat mondani, ami busszal másfél óra, mopeddel húsz perc.

Biztonság: a moped nem biztonságos. Bár a bukósisak eleve kötelező, mégis jobban jársz, ha nem ütnek el vele. Aki eddig autózott, kevésbé érezheti magát biztonságban. De mivel a sebesség korlátozott, nem nagy kunszt odafigyelni. A futómű pedig a legtöbb robogóénál jobb. Az útegyenetlenségeket a nagyobb kerék jobban viseli, a fékek szinte mindig dobfékek, de a teljesítményhez elégségesek, a kezelhetőség általában igen jó. 


Suzuki Eko: tuti választás

Vagyonvédelmi szempontból a moped kis értéke és kevéssé menő megjelenése miatt nem jelent opciót a tolvajoknak. Nem nagyon lehet eladni, a kutyát nem érdekli, kevésbé kell félni, hogy ellopják.

Időjárás: télen megfagysz, ez nem vitás, de a buszmegállóban is megfagysz. Be kell öltözni, mint a motorosoknak, a mostani, hómentes, enyhe tél átvészelhető.


Enyhe átépítés
 

Megbízhatóság: típusfüggő, de nem jellemző, hogy elromlanak, persze kerülni kell a régi, szockó retteneteket a napi használathoz. A szakértők szerint egy Rigához már kötélidegzet kell, az éra csúcsa, a Simson S51 pedig ennyiért nem kapható. Egy mopeden minden javítható, de ha egy évet elmegy hiba nélkül, majd utána elromlik és kidobod, már messze megérte.

Összhatás: a tömegbe beolvadva, feltűnésmentesen, fürgén lehet közlekedni, a lassan 500 forintos benzinár mellett eléggé költséghatékonyan. Mindemellett nyáron élvezetes közlekedési eszköz.


Zündapp

A moped a legolcsóbb, legegyszerűbb, azonban igen szerethető alternatíva: a figyelmes, óvatos, rutinos közlekedést elsajátítva (amivel preventíve kiküszöbölöd, hogy elüssenek a vakparasztok) kitűnő városi/elővárosi közlekedési eszköz lehet a jövőben, még akkor is, ha totál csődben egy ezres lesz a benzin literenként. 

Magyarország, mopedre fel!