B125 kabaré és robogórendszám
Elképesztő, de nem értik. Egyiket sem. Pont azok, akiknek értenie kéne.
Határozott hiszti van a robogórendszám felvetéséből egyeseknél, talán pont azért, mert még nem lopták el a robogójukat. Nehéz a szövegértelmezés, tudom, de néha bele kellene gondolni, kinek jó a robogórendszám és miért.
Sosem arról beszéltünk, hogy milyen jó lenne, ha az állam megsarcolná a robogósokat: át kellene íratni horror költségen, műszaki vizsgát és teljesítményadót kellene fizetni, meg vért adni. Egy olcsó, könnyen megvalósítható, minimálköltséges megoldást szeretnénk, amely a tulajdonost védi.
Jobb helyeken még egy ilyen roncsot sem könnyű ellopni
Tudom, hogy sokaknak még az is magas, hogy egy ötvenesre is biztosítást kell kötni, nemhogy egy forgalmi engedélyt el tudjanak képzeni, de semmilyen más megoldás nincs a lopások visszaszorításra.
Jelenleg a vásárlónak nincs hivatalos, hiteles okmány a kezében, amellyel a segédmotorkerékpárnak minősülő járműve tulajdonjogát igazolni tudja. Jelenleg ellopom a robogód és az orrod előtt járok vele egy sajtpapírra, kézzel írt kamu adásvételivel. Ha valahogy nagy nehezen bizonyítod, hogy a tied, akkor is csak jóhiszemű vásárló vagyok, nem tettes.
Ha egy robogónak rendszáma van és valami tulajdonjogot igazoló hivatalos, nyilvántartott okirata, akkor még okmányokat is kell hamisítani hozzá, amit a legtöbb robogólopó suttyó nem tud megcsinálni, ergo nem fogja ellopni, mert nem tudja eladni. Ezt kéne megérteni.
Mert én megértem azt is, hogy a másik része, az azonosíthatóság nem tetszik sokaknak, ők büntetlenül akarnak randalírozni. Hát sajnos az érdeksérelmük marhára nem tud meghatni: menjen az összes gyökér a francba, aki szabályokat magára nem tartja érvényesnek, de nem vállalja fel a tetteinek következményeit. Aki ezt a robogós társadalom elleni támadásnak fogja fel, mint páran a múltkori rablós posztot, az keressen fel egy pszichológust.
A B125 szenzációs megoldást jelent erre. És egy sor másik problémára, bár tény, hogy ez valódi rendszámot és annak kellemetlen hozadékait jelenti, például egy 30 ezres átírási költséget. Cserébe komolyabb szintű, jobban használható járművekre ad jogosultságot.
A kedvenc 125-ös robogóm, legyen mindenkinek ilyen!
Mi a B125? Egyszerűsített motorjogsi 125 köbcentiig, 15 lóerőig. Amíg egy ötvenes robogó nehezen tartja – legálisan nem is tarthatja – a forgalom ritmusát, és hosszabb távra alkalmatlan, a 125-ös - jobbára négyütemű - kategória alkalmas arra is, hogy leugorjunk 50km-re, a nagymamához. Minden szempontból alkalmasabb és biztonságosabb jármű, komolyabb futóművel, komolyabb fékekkel és nem ritkán könnyebb kezelhetőséggel. Szuper lenne, ha nem kéne külön tanfolyammal hónapokig szarakodni százezerért, hiszen nem igényel nagyobb rutint, mint a B jogsival amúgy is vezethető ötvenes.
És ezt pont azok nem értik, akiknek hivatalossá, működővé kéne tenni.
Olvasom Zách Dani cikkét, és döbbenek: az autósiskolák kifogásolják az óraszámot, szerintük nem lehet megtanítani ennyi idő alatt (és ennyi pénzből) az embereket a 125-ösök kezelésére, így alkalmatlanok a vizsgára.
Könnyebb kezelni mint egy robogót?
Jelentem: nem is kell megtanítani! Segédmotorkerékpárra sem tanítjuk meg a B kategóriás jogosítvány tulajdonosokat, automatikusan jogosultságot szereznek. Legálisan kimehetnek rodeózni a macskakőre és a villamossínre akkor is, ha biciklizni sem tudnak - akár tízcollos kerekű, életveszélyes fosokon.
A júzerre van bízva a kérdés, mégsem hallottunk ebből fakadó baleseti statisztikákról. Olyan ez, mint a hullámvasút: aki nem tud kapaszkodni, nem ül fel rá, aki nem tud robogót vezetni, nem fog kimenni a forgalomba. (Az extrém hülyékkel pedig nem lehet mit kezdeni.)
Lát valaki valami őrült nagy nehézséget egy Simsonhoz képest?
A B125 arról szól, hogy ha már világéletünkben feltételeztük, hogy az autójogosítvány birtokosa segédmotorkerékpárral tud közlekedni és alkalmas rá, akkor megértjük azt is, hogy a 125-ös kategória még alkalmasabb erre a célra. Persze a rendszer hülyebiztos, így vizsgát kell tenni: mégse bízzuk a véletlenre. De nem kell megtanítani, mert nem kellett segédmotorra sem.
Köszönjük, nem kérjük, hogy a más legális lehetőség híján eddig ötvenesen robogózó/motorozó, B jogsival rendelkező állampolgárt megtanítsák a kreszre és egy könnyebben kezelhető jármű kezelésére. (Van, aki váltós motor kezelésre hivatkozik: anyám borogass, a Simson S51 az micsoda? Egy Simsonos talán nem tud motorozni?)
Nem A1 motoros tanfolyamról, motoros oktatásról beszélünk: a B125 feltételezi, hogy a vizsgázó tud motorozni. Egyszerűsített eljárás. Azoknak, akiknek már nem megtanulniuk kell, mert segédmotort és autót már hivatalosan vezetnek, hanem csak B125 jogosítványra van szükségük.
Ha nem alkalmas, megbukik. Aki így akar először motorra ülni, és azt se tudja, hány kereke van, megbukik. Meg van oldva a szelekció és a közlekedés biztonsága. Hol itt a probléma? Mármint a fejekben levő dolgokon kívül.