Élet a Babetta után

2012.02.26. 08:49

Az előző részben már tisztáztuk, hogy a Babetta és a Jawa mopedek története nem éppen egyszerű, célszerű az elmélyedés helyett főleg a képeket nézegetni, mert már nekem is rezegnek az idegeim.

A kilencvenes években, még a gútai (Kolárovo) Babetta gyár csődje előtt, és a Jawával való szakítás után a vágbesztertcei (Považská Bystrica) Manet vállalat újra mopedgyártásba kezdett.



Így jött létre a Korado, amely a korábbi cseh és szlovák mopedekhez képest ég és föld különbséget jelentett minőségben, nem utolsósorban azért, mert a Piaggióval és a Puchhal együttműködve folyt a gyártás (Nem lett népszerű: drágának számított, alkatrészgondok voltak és akkor már Babettát sem akart senki, de hasonlót sem - Zirig Árpád). A gépsorok a Piaggiótól jöttek, a motorkákat pedig Puch licensz alapján gyártották, ami egyenes út lehetett volna sikerhez - de végül ebből is csőd lett, igaz, nem minőségi problémák miatt.

Kanyarodjunk vissza a múltba, a nyolcvanas évek elejére, mert a Jawa márkanév nem csak a Babettákon és a Mustangon vált ismertté az ötvenes géposztályban sem, hanem például a Jawa Supremeken, amelyek igen érdekes "hibridek" voltak.

Első nézésre igen ismerős a forma, de nem véletlenül: a régi, egysebességes 207-es Babetta alapjaira, néhány 210-esről való alkatrésszel egy egészen más formájú mopedet készítettek az azóta klasszikussá vált Puch Magnum tankjával. 

Később, a 90-es években mind Jawa, mind Babetta nevén különféle követhetetlen típusok kerültek ki, köztük a Super Sport és az Ultra sport.

Mindez a teljesség igénye nélkül, mert könnyen bele lehet botlani itt nem említett Jawa/Babetta verziókba.

A Jawa 210 Sport sem volt egyszerű szerkezet: kezdetben a Jawa Mustang szerszámosdobozával és a fene tudja, milyen tankkal, később ebből lett a Riga Delta tankos verzió. 

A márka aztán három részre szakadt: ez az egyszerű magyarázata annak, hogy ma már külön cégek gyártanak Jawa néven különböző motorokat.  Az egyik csak salakmotorokat készít, de a JAWA Moto spol s r.o. komolyabb palettával rendelkezik. 

Igaz, csak egyetlen ötvenes típusuk van, a Robby, de az utcai és enduro verzióban is. Robogót nem gyártanak, de négy további típusuk akad 660 köbcentiig.

A Motoscoot kétféle mopedet, kétféle 125-ös és egy ATV-t gyárt, pontosabban gyártat kínában, vagy ha jobban tetszik: Jawa márkanévvel lát el kínai cuccokat. Legalábbis a Jawa Betka ezt a szintet képviseli. Igaz, az alapjára épített retro Pionyr modell igen jól néz ki. 

Egyébként, ha már válságjárművekről volt szó: használható 207-est már 15 ezertől lehet szerezni, 50 magasságában pedig Jawa Ideálok is kifoghatók, ami igazán villantós veteránmotor.

Ami a kegviccesebb: Argentínában is Jawa névvel adnának el kínai motorokat.