Ez lehetne a Simson utódja?

2012.05.11. 11:30
93 hozzászólás

Tahóblogot kéne csinálnom, azokból ugyanis több van, mint robogóból. Nem nagyon kéne szervezkednem, hogy írhassak valamiről.

Rühellem a lábbal integető gyökereket. Már egy korábbi posztban kifejtettem, hogy lábbal nem kommunikálnak emberek. Még akkor is így van ez, ha pár -inkább rollerre való - fogyatékos kifejtette, miszerint ő nem tudja elengedni a kuplungot egy intés erejéig. Az persze már elérhetetlen magasságokban van eme vezetéstechnikai zseniknek, hogy amíg ők gyök kettővel haladva is az egykezes kormányfogás problematikájával küzdenek, addig a lábbal hadonászás jóval instabilabb állapotot idéz elő. Inkább ne köszöngetéssel törődj, ha problémás a motor kezelése. És nem kell mindenáron köszöngetni. 

A durva az, hogy robogósok is felvették ezt. Eleve kézzel sem integetek senkinek, leszarom a népszokást. Vissza szoktam inteni, ha éppen észreveszem, de eleve nem azzal vagyok elfoglalva, hogy a többi motoros int-e. Nem értem, mi a rák értelme van az egész bohóckodásnak: városon belül integetni fél percenként, meg lábbal hadonászni, mint valami elmebeteg.

A múltkor haladok motorral osztott pályás út, jön szembe a robogós, pólóban. És akkor intett a retkes kis lábával. Rövidgatyában, az ujjközötti pántos, klaffogós papucsával köszönt nekem a büdös gyökér. Biztos ő sem bírta elvenni a kezét  a kuplungról, miközben zümmögött velem szemben 32-vel. Egyészen meg voltam hatva ettől a megtiszteltetéstől.

Viszont innen átkötni a Liberty témára nem lesz könnyű, de próbálkozok. Mondhatnám azt, hogy a papucsos buznyák Piaggio Libertyvel volt, de nem emlékszem mivel volt. Viszont van egy fajta elképzelésem, ami lehet csak az én hülyeségem: még a robogózásnak is megadom a módját legalább egy cipővel.

Ez persze egyfajta világnézet. Mint ahogy az is, hogy amikor megláttam ezt az igen mutatós sötét-bilikék Libertyt, rögtön az jutott eszembe: ha lenne humorérzékkel megspékelt egyetemes igazság, ma így nézne ki a Simson Schwalbe.

Persze, ha valós hasonlóságot nézünk, rögtön beugrik az általam régebben kipróbált Kymco People, amelynél persze fel sem merül, hogy ők alkották volna az eredeti dizájn. Csakúgy mint a Piaggio, a Kymco is patinás gyártó. A forma atyja azonban az Aprilia: ugyan a koreai cég a hatvanas évek óta létezik, de a Kymco márkanév 1992-től él, miközben az Aprilia már 1990-ben elkezdte tervezni a Scarabeót, melynek dizájnja trendteremtőre sikeredett. 

Ez a Liberty igen kívánatosan néz ki a szép állapotú fényezéssel. Nem mondom hogy új, de igen megkímélt. Az akksi mondjuk közel áll a halálhoz, egyszer be kellett rúgnom, de pöccre indult. A motor a szokásos kétütemű, jól húz, az ülés kényelmes, kezelőszervek szépek és jól működnek. A macskakövet zsigerből utálja, de túlélhető. Nem róhatjuk fel hibának, mert nem biztos, hogy az olasz mérnökökben egyáltalán felmerülhetett az, hogy léteznek a mieinkhez hasonló útviszonyok.

Azt gondolnánk, sokat segít a nagy kerék. Én is hittem régebben a misztikumban, hogy a nagyobb kerék jobb. És jobb is, ha van hozzá futómű, esetleg megfelelően ballonos gumik. De nincs. Ordító nagy különbségre a nagy kerekek miatt nem kell számítani, különösen a modern, 12-13 collos kerekű robogókhoz képest. Előnye főleg esztétikai, sokan szeretik ezt a stílust és valóban szép is: a Scarabeo-klón Liberty méltán népszerű az egész világon, mint vállalható, sőt, elegáns közlekedési eszköz. Ezzel meg lehet érkezni öltönyben egy megbeszélésre.

A fékkarok Piaggiósan nagyok, és a fékhatás meglepően jó. Ugyan hátul csak dobfék van, de szenzációsan fog, nagyon jól adagolható. Az első fék picit gyengébb, de ez szándékos, itt épp fordítva működik a rendszer, mint egy sportmotornál; nyilván a két féket együtt használod. Meglepő, de az istállóba tartozó, általam a múltkor kipróbált Piaggio Zip fékjénél is sokkal jobb. Persze szokást igényel, mert finoman kell adagolni, jóval harapósabb, mint vártam.

Ha nincs éppen témám, megyek Tibihez, tőle hoztam ezt a kéket is, neki mindig van valami érdekes az eladó motorjai között. Hibátlan robogó, még akkor is, ha amatőröknek könnyű Aprilia Scarabeónak, uram bocsá' Kymco People-nek nézni.  

Köszönet a Darázsgarázsnak a járműért!