Miért nem lehet a segédmotor két személyes?

2012.05.30. 15:16

Nemrégiben levelet kaptunk, amit főszerkesztőnk korrekten meg is válaszolt. Kedves olvasónk azt javasolta, hogy lobbizzuk ki: segédmotorral is lehessen utast szállítani. Ugyan Winkler Róbert gyakorlott robogósként is véleményezve udvariasan elmondta, hogy nem tartjuk erre alkalmasnak a segédmotor kategóriát, a szavazódoboz eredménye nálam mély döbbenetet váltott ki. Ugyanis 1161:815 arányban az olvasók azt gondolják, lehessen utast szállítani segédmotoron. Elég gáz, hogy jóval több, mint a fele.

Nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy a legtöbben nem gondolták teljesen végig ezt a - szerintem - totálisan elmebeteg ötletet. Attól ugyanis, hogy esetleg bizonyos újabb típusú, nagytestű robogók elég nagy üléssel, viszonylag jó fékekkel, és akár megfelelő teljesítménnyel (?) rendelkeznek,  a legtöbb magyarországi segédmotor erre alkalmatlan. Különösen, hogy a "megfelelő teljesítmény" is kvázi illegális: a fojtás eltávolításával jön létre.

Szeretnél a megengedett 40km/óra sebességgel, 45km/óra valós végsebességgel, két személlyel robogózni a Hungária körúton? Nem hiszem.

1.jpg

A kép műteremben készült, szereplői profi statiszták, ne csináld utánuk otthon.

Megengedhető az, hogy akár egy 3KJ Jogon két személy utazzon? Normális lenne egy 70 kilós, alapban sem túl stabil, gyenge futóművű, 30-nál speed warningot villogó kiskerekűt mondjuk 160 kilóval terhelni?

A régi robogók egy utassal is szinte ön- és közveszélyesek, de úttartási tulajdonságaik drámaian leromlanának egy utas plusz súlyával. Szeretnénk-e, hogy Babettával, vagy Suzuki Eko és hasonló mopedekkel ketten rodeózzanak, rámókolt ülésekkel?

Persze meghatározhatná a jogszabály, hogy két üléssel és lábtartóval rendelkezzen egy ilyen jármű, van is erre példa, a Kymco People például kétszemélyes gyárilag. De mivel nincs műszaki vizsga, forgalombahelyezés, semmiféle hatósági előírás, mi akadályozná meg a Mekk Mestereket az életveszélyes berhelésben? 

Tudom, tudom, jön az érv, hogy nyugaton lehet két személlyel használni a robogókat. De azok rendszámos járművek, és ott külön van választva a moped és a segédmotor kategória jogosítvány szerint is. Valamint megvan a megfelelő műszaki alkalmassági vizsgálat, vagy típusbizonyítvány.

Nem engedik meg bármire, hogy két személlyel használják. Nálunk mi alapján lenne ez szabályozva? Mi akadályozná meg, hogy idióták két személlyel furikázzanak a kis Rometeken vagy a mini Rigákon? Lenne egy fényképes lista a rendőröknél ötven év összes típusára vonatkozólag, hogy mivel lehet és mivel nem?

Vagy vezessük be a forgalmit és a műszaki vizsgát? Rémálmaimban se jöjjön elő ez az ötlet!

Smkp vagy B jogsival - biztosan szeretnénk, hogy mindenféle motoros előképzettség nélkül utast is lehessen szállítani egy ötven köbcentis, egy utasra is jobbára alkalmatlan futóművű járművel?

Én a B125-öt is egészen másnak képzeltem, amíg végül ki kelett húznom a kezem a biliből. Azt hittem, ez egy automatikus procedúra lesz, hiszen a 125-ösök mindenben jobban az ötveneseknél, a nagyobb végsebességük pedig nem kihívás egy autósnak, különösen, hogy ezeken fék is van. De az általam vizionált, képzés nélküli B125-el sem engednék utast vinni, csak valódi motoros jogsival.

Biztosan érv lesz a Simson, amely a közhiedelem szerint már gyárilag kétszemélyesre lett tervezve. A Simson a gyári tervezés szerint valóban le is tud fékezni két személlyel. De ha visszagondolok a Simson magyarországi forgalmazásának általam látott történelmére, pont 14 éves voltam, friss smkp jogsival, amikor elkezdték mifelénk csakis rendszámmal forgalmazni.

Ugyan lehetett az az ok, hogy nehogy már nekem Simsonom legyen, de úgy gondolom, hogy az illetékes elvtársak inkább a tágabb értelemben vett közbiztonságot tartották szem előtt. Vagyis azt, hogy például 14 évesen, smkp jogsival, nulla rutinnal ne lehessen hátul senkit szállítani még akkor sem, ha a jármű esetleg bírná. Motoros jogosítvánnyal azonban igen. Azt gondolom, ezért lett rendszámos a Simson..

A teljes igazság érdekében felhívtam Csikós Zsoltot, hogy megtudjam, hogyan működött ez a valóságban, mert gyanús nekem, hogy faterom utast is szállított annak idején a banánzöld Schwalbéval, bilisisakban. Még gyanúsabb, hogy azon rendszám volt. 

Bármilyen hihetetlen is, mind a Jawa Mustang, mind a Simson, és szinte az összes nagy üléses típus rendszámos volt régen. A Simsonnál maradva: az összes S50N és S51N eredetileg rendszámosan került forgalomba. Az S51B volt a segédmotor verzió: hátsó lábtartó nélkül és 40kmh/óra végsebességre lefojtva árusították őket a bicikliboltban.

Az S50N és S51N-ek kerültek a boltokba fojtva, lábtartó nélkül, cm50 beütéssel, 40-re lefojtva, viszont a B-k voltak a nagymotorok fojtás nélkül, lábtartóval, rendszámmal. A Mustangokat pedig lehetett nagymotorosítani, lábtartóval, rendszámmal. Bizony, lefujtották őket, mint igazmondó Fekete Laci krémessel a hatvan szelet rántott húst. Aki persze elég rafkós volt, le is dobta rögtön a rendszámot, de mifelénk azért nézték a rendőrök a KPM-es cm50 beütést keményen.

Tudom, hogy az igennel szavazók a saját (remélhetőleg valós) rutinjukból és a saját robogójukból indultak ki, amikor kattintottak. De gondoljunk egy kicsit felülről problémára, nézzük meg a többi esetet is. Nem biztos, hogy az ezeréves romokkal, bizonytalanul, lógatott lábbal elinduló B-jogsis robogósoknak lehetőséget kéne adni gyilkossági kísérlethez. Elképesztő, hogy a segédmotorok vásárlóinak többségénél az az érv, hogy mennyivel megy az ötvenes fos, de persze ne kelljen rá rendszám, se jogsi. Jó hogy nem már családi jármű is legyen egyben.