Visító hang a motorból

2012.07.05. 10:28

1.jpgEttől automata a robogó

Nyilvánvaló, hogy engem nem szeretnek a robogók, pedig csupa jókat írok róluk: köcsög egy népség ez. De azért lehet valami káros az aurámban, vagy a sors dobja ezt nekem, hogy tudjak posztokat generálni. Először is: vettem egy endurót, de erről még nem beszélnék, csak annyit: öreg és kemény jószág, olcsó volt, de sokéves retket kellett levakarni róla.

Első körben kimentem a mosóba, elfújtam rá két flakon blokktisztítót. Pöccre indult, de otthontól egy sarokra egyszercsak leállt. Otthagytam, hazagyalogoltam, kihoztam a haverom Jogját, mert nálam hagyta, mivel külföldön van mostanság. Gondoltam lemosom ezt is, de észrevettem, hogy laposokak a kerekei, így irány a kút. Visszafelé egyszercsak éktelen visításba kezdett, majd megállt.

2.jpg Jól látszik, hogy milyen pályán és hogyan mozognak a röpsúlyok

Ott ültem és azon gondolkodtam, hogyan lehetséges az, hogy 20 perc alatt két motor áll meg alattam? Miféle pokoli karmám van? Hazatoltam; nincs is jobb, mint 38 évesen robogót tolni a miniszoknyában korzózó plázanövények között. Szétkaptam. Rögtön látszott, hogy a berúgó mechanizmusnál lesz valami, mert a kar lekonyulva maradt és megszorult.

A variátordekli műanyag borítást kapott, ez valami GLX-változat Jog lehet. Először ezt kellett leszedni, majd körben a csavarokat, amelyek közül kettő a légszűrőházat is fogná, ha az egyik nem hiányozna. A közhiedelemmel ellentétben nem kell leszedni a berúgókart. Hacsak nincs frankó műanyag borításod, ami miatt mégis.

3.jpg Barátunk, a légkulcs: ez mindent meghúz, de a csajokat azért nem

A fedélbe van beépítve a berúgó mechanika, egyben lejön az egész cucc vele együtt. Így külön simán működik, de az első variátortengelyen - ami egyben a főtengely kihajtás - van egy racsnis cucc, amin friss kopásnyomok látszanak.

5.jpg Ezért a félperces műveletért jöttünk Zolihoz

Valami itt nem kóser, de hamar rá is jöttem, hogy az egész variátor lóg, mert lelazult a végén az anya. Meghúzni nem könnyű, mert elforog az egész forgórész, de azért küzdöttem vele. Tapasztalt robogószerelők itt bátran felnevethetnek.

4.jpg V2, biztosan Moto Guzzi kompresszor

Majdnem 100 métert kibírt, így már tudom, minden lelkesedésem, vagy inkább azonnalmegkelljevítani idegbajom ellenére ki kell vinnem a Zolihoz ezt is, hogy adjunk neki légkulccsal, mert ezt kézzel nem lehet meghúzni.

Az enduro utána pöccre indult: csak beázott a CDI, ami parajelenségként nem jött elő rögtön.