Robogóval behajtani tilos?

2012.10.22. 09:47

Madridban jártam az Arnold Classicon. Alaposan megbeszéltük a robogó kérdést, ő a Yamaha X-Max 125-re esküszik, amin nem csodálkozom. Mondta is, hogy próbáljam ki, de az X-Maxnek Hummer kerekei voltak, ráadásul rá volt gumipókozva egy idősebb, kacéran kacsintgató házvezetőnő.

14.1.jpg

És akkor felébredtem, mert igen meleg volt, meg kakilni kellett. Micsoda hülye álom, de jó, hogy otthon vagyok - gondoltam, de nem otthon voltam, hanem tényleg Madridban. Valójában Arnolddal oly módon kommunikáltunk, hogy ballagtam befelé az expóra, amikor valaki felkiáltott: ott van Arnold! Elsuhant egy fekete csík ezerrel, még jó, hogy nem jött bébifóka, mert elütötte volna az Audi. Nem robogóval volt. Szerintem szarik a robogókra és azt hiszem, Arnold Schwarzenegger és a robogózás viszonyát ezzel tökéletesen kielemeztük.

Anekdotába illő történet, amikor ezen az eseményen egy bizonyos személy lefotóztatta magát, amint autogramot kér, majd a fotót és a sztorit "találkozónak" tüntette fel, "amiből bármi lehet". Én viszont megmondom a frankót, a Schwarzeneggerrel való találkozásom az egyoldalú, kissé tökéletlen vizuális kommunikáció tökéletes példája: majdnem láttam Arnoldot! Megérinthetsz!

(Persze én is állhattam volna sorban autogramért, de mélyen őszintén szólva pont nem érdekelt, amiben pont az a vicces, hogy mennyi embert viszont igen.)

15.jpg

Nem sokkal előtte még robogókat fotóztam a városban, ami egy jó módszer arra, ha azt akarod, hogy mindenki hülyének nézzen. Madridban semmi érdekes nincs, azt azonban leszögezhetem, hogy nem olyan rossz ott robogót fotózni. Nem azért, mert sok van, vagy mert a robogófotózásban bármi jó lenne, hanem mert robogót fotózni Madridban sokkal jobb, mint mondjuk kajálni.

6.1.jpg

A gasztronómiában nem vagyok jártas, ezért beérem azon kevéssé szofisztikált információ közlésével, hogy a kaja valahol a dögkút és az okádék között helyezkedik el. Kizárólag disznóhúst esznek, de lehetőleg csülöklábat béllel és hasonlókat, egzotikumnak pedig adnak hozzá lekvároskenyér darabkákat. Így legalább megtanultam végre, hogy a magyar konyha valójában tényleg egész jó.

Ilyen szar kaja és ennyi mocsok a legcsövesebb magyar étteremben sincs, mert a kulináris kultúrába ott belefér a szemét asztal alá dobálása és fel nem takarítása. Náluk ez az attitűd, amelyen nem sokat javítanak a tenyérbemászó felszolgálók, amikor eléd kúrják a disznót, bele a vörösbor-tócsába, amit nem sokkal előtte öntöttek az asztalra a pohár mellé.

11.jpg

Hogy a robogók felé haladjunk, hadd ejtsek szót a taxikról, annak legalább van kereke. Már amíg ki nem esik, mert a taxisok semmivel sem jobbak a mieinknél. Sőt, egész szépen prezentálják, hogy azért alapvetően ez a szép hivatás a sudribunkók szakmája. Az autók nem voltak olyan mocskosak, mint az éttermek.

Persze hatásosan azt mondhatnám, hogy sokkal mocskosabbak mint a magyar taxik, de ez nem igaz, mert csak szakadtabbak. Szinte minden taxi Skoda Octavia volt valaha, azonban ma már csak a hulláikat terelgetik. Ezeken már nincs mit kímélni, talán azért nem zavarja őket az sem, hogy amikor teligázzal mennek át a fekvőrendőrön, nem csak a futómű csattan a kasztni elgyötötört nyöglése mellett, hanem a fogaid is. Veseproblémásoknak, nehezen szülő nőknek tudnám javasolni, és persze a magyar használtautó-piacra visszatekert órával még jók lehetnek.

5.1.jpg

Pedig az utak nem rosszak, sőt, egész ügyes megoldások vannak. Például komplett autósztrádák vannak a város alatt: lemész a lukba és hipp-hopp kiérsz a város szélére. (Ebből csak egy kisebbet sikerült lefotóznom a belvárosban, mert a taxiban kapaszkodni kellett, nehogy kiessen a vesém.)

Emellett a tömegközlekedés is szürreális a mienkhez, de az itteni egyéb viszonyokhoz képest is: a metró tiszta, csendes, újszerű, pedig tuti nem idén cseréltek kocsikat. Nem vagyok nagy tömegközlekedő (inkább a halál), de döbbenetesen kulturáltan működik, mint ahogy a buszjárat is nagyon rendben van.

13.jpg

A budapesti, posztapokaliptikus horrorfilm-díszletet idéző, depresszív hatású tömegközlekedéshez képest sokkoló különbség. Érdekes módon a bliccelést is ki tudják küszöbölni első ajtós felszállással és hasonló primitív módszerekkel, ami az egész világon működik, csak pont nálunk nem. Budapesten biztos erősebb a gamma-sugárzás. Vagy Madrid nem annyira terhelt. Végüli s csak a harmadik legnépesebb város az EU területén, 3,3 millió lakossal, ami elővárosokkal együtt 6,5 - az hány Budapest?

8.jpg

Na de térjünk rá spanyol robogózási szokások egzotikumára, bár nem árt, ha visszafogott lelkesedéssel, ugyanis semmi különös nincs. A robogósok itt nem cikáznak elmebeteg módjára. Mindenen rendszám van, az ötvenesen is, csakhogy azon egyértelműen robogórendszám. Érdekes, hogy egy olyan országban, ahol köpőcsésze van az étteremben, a pincér nem felszolgál, hanem elédkúrja a kaját, ahol senki sem beszél angolul (és nem zavarja, hogy nem érted a spanyol vakert, csak nyomja és nyomja), működik ez a roppant bonyolult intézmény: a robogórendszám. És jól láthatóan sokkal egyszerűbb a rendszer, mint az autó/motorrendszám, egy kisebb sárga plakett van az ötveneseken.

12.jpg

Rengeteg Vespa van, sok nagy Kymco-t láttam, de nagyjából hasonló a paletta, vagy legalábbis biztosan nem tartozik az élet nagy kérdései közé, hogy Spanyolországban mennyire különböző típusok vannak, mint nálunk. A kajafutár szakma persze ott is virágzik, de rendes motoros futárt nem láttam, ami persze nem jelenti azt, hogy nincsenek.

A motorkerékpár-spektrum nem hemzseg az ezres Gixxerektől, inkább kis és középkategória dominál, akit láttam, az se egykerekezett. Igen sok a nagyrobogó. Nincs túl sok kerékpárút, de ahol van, ott diszkrét táblával jelzik, hogy ésszel közlekedj paraszt, vagyis nem túl legális az önkéntes bicikliversenyzők ámokfutása.

10.jpg

Nem is jellemző annyira, mint nálunk, ahol pár gyökér szerint ami keskeny és nem jár rajta autó, az már rögtön bicikliút, mivel nem bírja értelmezni az utcanévben a "sétány" szót, járdát meg még nem látott. Így a gyalogosan közlekedők (és különösen a kutyáim) nem kellően óvatos megközelítésével próbálják kiveretni a fogaikat, ami attól félek, előbb-utóbb sikerül is. Madridban mindenesetre nem löktek fel, nem előztek ezerrel egy centiről, és nem szóltak ránk a biciklisek, mint egy barátomra a Városligetben, hogy "hé köcsög, az íven állsz". 

4.2.jpg

Láttam speciális lopáságtlót Vespán, sőt, spanyol Vespa klónt is Motovespa néven. A Motovespa régi madridi motorgyártó, amely 90-es évektől Vespák gyártásával foglalkozik.

Igen érdekes dolog volt a robogós rendőrök jelenléte a turisták által látogatott köztereken. Nem, ők nem a motorosok vegzálása miatt vannak ott, mint ahogy kollégáik sem, mert akadnak gyalogosok is bőven és egy furgon is parkolt azon a téren, ahol volt némi akció. Bármilyen hihetetlen is, ők az ún. közbiztonság miatt vannak ott. Az a dolguk, hogy figyeljenek, és ha bűncselekménynek tűnő dolga van, közbelépjenek. Van egy népcsoport, amelynek kedvelt hobbija a kapitalista erkölcsi fertő mocskától való megváltás azzal, hogy megszabadít a pénz nevű mételytől.

2.1.jpg

Az enyhén bamba turista ugyan nem vette észre, hogy nem véletlenül sündörögnek a háta mögött, de egyszer csak pöccent az önindító, és máris kilőtt a rendőr-Piaggio X9. Szépen odaállt a gyanús delikvens mellé, és alapos gesztikulációval közölte, hogy el lehet innen húzni.

3.jpg

Aztán vannak másfajta, közfeladatot ellátó robogó is: a képen látható fekete példány funkciója nem csak az, hogy velem tudassa: Spanyolországban is gyártanak Vespát, hanem étterem reklámhordozója is, egyfajta mobil hirdetőtábla. 

1.jpg

Bár nem volt az utakon őrült motoros/robogós tömeg, a tömegével parkoló robogók kis szigeteit látva úgy gondolom, a tömegközlekedés fejlettsége ellenére többen robogóznak náluk, és mivel akadt elég Tucano, azt gondolom, nem csak nyári szezonban. Persze az időjárás is kedvezőbb, a hotelben éjjel majdnem megfőttünk, bár lehet, hogy itthon is meleg volt.

16.jpg

Az expo helyszíne felé közeledve érdekes dologra lettem figyelmes, amit lehet hibásan értelmezek: bizonyos helyekről ki vannak tiltva a motorosok. Úgy nézem, ez a tábla csak futároknak engedélyezi a behajtást, amit nem nagyon értek, de nem is szeretnék az idióta magyar hatóságoknak tippeket adni, mert például Budapesten a belvárosban közlekedni csak robogóval vagy motorral lehet.